Auto rijbewijs vanaf 17 in NL

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Auto rijbewijs vanaf 17 in NL

Bericht door Jeti »

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat je vanaf deze zomer vanaf je 17e kunt autorijden, tot je 18e met iemand ernaast die al rijbewijs heeft.
Lijkt wel dat we onze zuiderburen als voorbeeld hebben genomen :P

Test in 2010: rijbewijs vanaf 17 jaar
Toegevoegd: woensdag 24 dec 2008, 06:37

Jongeren mogen van minister Eurlings binnenkort op hun zeventiende een rijbewijs halen. Vervolgens mogen ze tot hun achttiende alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op. Wel moeten de ouders van de jongeren toestemming geven.

Eurlings wil in 2010 een experiment hiermee beginnen, zegt hij vandaag in het AD. De begeleider hoeft geen rij-instructeur te zijn, maar moet zelf wel minstens tien jaar een rijbewijs hebben.

Volgens Eurlings is het plan goed voor de verkeersveiligheid omdat jonge automobilisten op die manier niet in het diepe worden gegooid. Maar ze doen onder beschermende omstandigheden extra ervaring op, zegt hij.

In Duitsland is al geëxperimenteerd met 17-jarigen die onder begeleiding mogen autorijden. Daaruit is gebleken dat het aantal ongevallen afneemt. Eurlings stuurt zijn plan vandaag naar de Tweede Kamer.

Autorijles vanaf 17 jaar. Er is al enige tijd sprake van het verlagen van de leeftijdsgrens voor het behalen van het rijbewijs-B (personenauto). De regeling wordt -zoals het er nu uitziet- in het eerste half jaar van 2011 pas ingevoerd. Wat de eisen en de voorwaarden worden voor zowel de aspirant- bestuurder / automobilist, als de aangemelde begeleiders, lees je in onderstaand artikel. Het gaat vooralsnog om een proef van zes jaar.

**Weer uitstel proef rijden onder begeleiding, omdat een aantal juridische zaken nog niet goed geregeld zijn; hier is meer tijd voor nodig. De datum waar nu over gesproken wordt, is op z'n vroegst januari 2011, maar mogelijk zelfs pas tegen de zomer van 2011 **

Doel van het behalen van je rijbewijs op je 17de
Er is gekozen voor een model waarin het niet gaat om het opleiden, maar om het maken van ervaringskilometers door de aspirant bestuurder met een goedgekeurde begeleider. Je mag alleen onder begeleiding rijden ná het voltooien van je rij-opleiding en het behalen van je rijbewijs-B bij het CBR.

Eerst Theorie-examen, dan pas praktijk-examen
Vanaf de dag dat je 16,5 jaar bent geworden mag je op voor je theorie-examen-B, waarna de praktijklessen mogen beginnen als je geslaagd bent voor het theorie-examen. Vanaf de dag dat je 17 jaar bent geworden mag je examen afleggen voor je autorijbewijs.

Je definitieve rijbewijs-B voor de personenauto
Als je geslaagd bent voor je rij-examen, krijg je een volwaardig, definitief rijbewijs en géén voorlopig rijbewijs. Totdat je de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt, mag je alleen met een door jou opgegeven begeleider(s) rijden die aan de eisen voldoet.

Eisen voor de begeleider(s)
minimaal tien jaar een rijbewijs-B hebben
geen zware verkeersdelicten hebben begaan
nooit in een vorderingsprocedure terecht zijn gekomen
niet onder invloed zijn van drugs, alcohol of medicijnen
zich tijdens de begeleiding altijd kunnen legitimeren

De aspirant bestuurder (jij) mag 1 tot 5 begeleiders opgeven die aan de eisen voldoen en hem of haar tot de 18de verjaardag begeleiden. De begeleider(s) -die de rol van coach krijgt toebedeeld- moet een geldige pas kunnen tonen, die door de aspirant bestuurder aangevraagd moet worden bij het RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer)

Minderjarigheid van de bestuurder
Omdat de aspirant bestuurder nog minderjarig is, moet een schriftelijke verklaring van één van de ouders of wettelijk vertegenwoordiger overlegd worden.
De minderjarige bestuurder is echter wel juridisch bestuurder, zodat hij of zij wel verantwoordelijk is voor het eigen handelen tijdens het besturen van het voertuig, bij deelname aan het verkeer.

Sanctie - Rijden zonder begeleider
Rijdt de 17-jarige zonder begeleider, dan volgt hier een sanctie op door ongeldig verklaren van het rijbewijs. Dit betekent dat je alsnog moet wachten tot je 18 jaar oud bent en dan weer opnieuw zowel je theorie-examen, als je praktijkexamen moet afleggen.
Tevens ben je (mede)verantwoordelijk voor je begeleider. Verkeert deze tijdens de begeleiding onder invloed van verdovende middelen, dan zal je ook weer opnieuw de bovenomschreven examens moeten doen, ná het bereiken van de dag dat je 18 jaar geworden bent.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Ik vind dat eigenlijk iets dat niet kan in Nederland...
Erg leuk voor de 17-jarigen, maar niet leuk voor de rest van de weg gebruikers :P
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Idd, de meeste 17 jarigen kunnen al amper omgaan met een brommer, laat staan met een auto
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Bericht door ginofs1 »

goed plan :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjoerd92

Bericht door Sjoerd92 »

Tombo schreef:Idd, de meeste 17 jarigen kunnen al amper omgaan met een [s]brommer[/s]SCOOTER , laat staan met een auto

Echte brommer rijders die speciaal een bepaald merk kopen ( meestal oldtimers)
Kunnen wel rijden :D
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

+1
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Is niet helemaal actueel. Of heb je een recentere datum van plaatsing weggelaten?
Kijk eerst even in de FAQ.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

waarom? oke op je 17e autorijles ben ik wel voor. maar je mag dan daadwerkelijk op je 18e je rijbewijs halen vindt ik!!!!!!!!!!!!
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

NIX schreef:

Is niet helemaal actueel. Of heb je een recentere datum van plaatsing weggelaten?

Dit was wat ik kon vinden. Geen recentere berichten.
Maar ga je gang als jij langer wilt zoeken dan mijn 2 minuten ;)

Behalve mijn radio bron van vanmorgen dan.
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Speciaal voor HJ vanaf de website van de rijksoverheid, zojuist geknipt:

Begeleid rijden vanaf 17 invoeren
De minister van Verkeer en Waterstaat wil begeleid rijden vanaf 17 jaar mogelijk maken in Nederland. Dit houdt in dat jongeren vanaf hun 17e hun rijbewijs mogen halen door middel van het rijexamen van het CBR. Daarna mogen zijn tot hun 18e alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder autorijden. Aan de begeleider worden eisen gesteld. Het begeleid rijden zal waarschijnlijk eind 2010 als experiment worden ingevoerd.
Wessel de Boer

Bericht door Wessel de Boer »

ach het zou mij niet uitmaken scheelt maar een jaartje en lijkt mij niet echt veilig, als ik op mijn 17de in een auto op de snelweg scheur 8)
Jens36
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door Jens36 »

Wessel de Boer schreef:ach het zou mij niet uitmaken scheelt maar een jaartje en lijkt mij niet echt veilig, als ik op mijn 17de in een auto op de snelweg scheur 8)

Hier doen we het ook, lukt perfect hoor :P
Camiel
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door Camiel »

Sjoerd92 schreef:
Tombo schreef:Idd, de meeste 17 jarigen kunnen al amper omgaan met een [s]brommer[/s]SCOOTER , laat staan met een auto

:hands: :hands:
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Camiel schreef:
Sjoerd92 schreef:

:hands: :hands:
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Autorijden vanaf 17 jaar

Nieuwsbericht | 01-06-2011

Jongeren kunnen binnenkort vanaf 17 jaar hun rijbewijs halen. Vervolgens kunnen zij alleen met een coach rijervaring opdoen. Dit experiment - 2todrive - is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten.

De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel van minister Schultz van Haegen (IenM).

Het experiment 2toDrive, zoals externe link: begeleid rijden wordt genoemd, is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten doordat jongeren het eerste jaar in de auto worden begeleid door een ervaren bestuurder. Dit kan jaarlijks tot 16 doden voorkomen, blijkt uit onderzoek.

Werkwijze 2toDrive
In het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf 16 jaar hun theorie-examen voor rijbewijs B doen, vanaf 16,5 jaar praktijkles gaan volgen en vanaf hun 17de het praktijkexamen afleggen. Slagen ze, dan mogen ze vanaf hun 17de al autorijden. Dit mag als zij rijden met een coach naast zich. Hiervoor moeten ze in het bezit zijn van een zogenaamde begeleiderspas. Op deze pas staan de namen van maximaal vijf personen die de bestuurder als zijn coaches heeft aangewezen. Een van deze personen moet bij het rijden in de auto zitten. 2toDrive start naar verwachting in november 2011. Iedereen die op of na de startdatum 17 jaar wordt, kan het praktijkexamen bij het CBR aanvragen. Iedereen die al 17 is op het moment dat het experiment start, kan al wel alvast rijles gaan volgen en na de 18de verjaardag examen doen.

Verkeersveiligheid
Het experiment 2toDrive wordt gestart om de verkeersveiligheid te vergroten. Ervaringen in het buitenland laten zien dat 2toDrive werkt. Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden.

2toDrive loopt als een experiment met een looptijd van maximaal 6 jaar. De SWOV zal 2toDrive evalueren. Als de tussentijdse evaluatie in 2015 positief uitpakt, kan het definitief ingevoerd worden. Meer informatie over 2toDrive, de eisen die worden gesteld aan de coach en het aanvragen van de begeleiderspas is te vinden op www.2toDrive.nl.

Hoe werkt het?
Ben jij 16 jaar? Dan mag je starten met het halen van je theorie-examen.
Vanaf 16,5 jaar mag je gaan rijlessen.
Als je 17 jaar bent geworden mag je rijexamen doen.
Heb je je rijbewijs gehaald? Dan kun je tot je 18de in de auto rijden samen met je coach.
Vanaf je 18e mag je zelfstandig de weg op.

@ Camiel: niets voor jou om je aan te melden!!?? 8)
Ik mag helaas nog geen coach worden, heb nog geen 10 jr m'n B rijbewijs.. :(
Plaats reactie