Waarom gaat een cilinder beter rijden na een inrijperiode?
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
Waarom gaat een cilinder beter rijden na een inrijperiode?
Wie kan aangeven waarom een cilinder steeds beter gaat rijden na een juiste inrijperiode en wijze.
Kan niet alleen zijn vanwege inslijten?
Is er dan eerst compressieverlies geweest en heeft de warmte daar mee te maken.
Als dit duidelijk wordt is het inrijden (voor mij) ook logischer.
Wie trapt af??
Kan niet alleen zijn vanwege inslijten?
Is er dan eerst compressieverlies geweest en heeft de warmte daar mee te maken.
Als dit duidelijk wordt is het inrijden (voor mij) ook logischer.
Wie trapt af??
1978 chroom 60 cc
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
de wrijving wordt minder.
dus lichtere loop waardoor er meer vermogen naar je achterwiel gaat.
compressie gaat in theorie zelfs iets omlaag naarmate je verder bent met inrijden.
hij wordt ook minder warm waardoor er weer minder wrijving is
Die soepelheid heb ik laatst bij marco echt goed kunnen vergelijken. zijn pas gehoonde fs1 liep behoorlijk stroever dan mijn f5b.
Ook snap je dan meteen hoe dat zo heet kan worden en je vaak een hoop zooi uit je zuiger kan pulken na een half uurtje draaien.
na het inrijden wordt hij dus minder warm door de lagere weerstand, en kan hij de toch nog aanwezige warmte beter kwijt langs de zuigerveren.
een zuiger warmt immers anders op dan de cillinder.
dus lichtere loop waardoor er meer vermogen naar je achterwiel gaat.
compressie gaat in theorie zelfs iets omlaag naarmate je verder bent met inrijden.
hij wordt ook minder warm waardoor er weer minder wrijving is

Die soepelheid heb ik laatst bij marco echt goed kunnen vergelijken. zijn pas gehoonde fs1 liep behoorlijk stroever dan mijn f5b.
Ook snap je dan meteen hoe dat zo heet kan worden en je vaak een hoop zooi uit je zuiger kan pulken na een half uurtje draaien.
na het inrijden wordt hij dus minder warm door de lagere weerstand, en kan hij de toch nog aanwezige warmte beter kwijt langs de zuigerveren.
een zuiger warmt immers anders op dan de cillinder.
Laatst gewijzigd door Twowheeler op 18 jul 2011, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
De wrijving neemt af, dus daalt de temp ook.
De compressie loopt op als de veertjes zijn ingesleten.
En nu rustig inrijden makker.
De compressie loopt op als de veertjes zijn ingesleten.
En nu rustig inrijden makker.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23444
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23444
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Laars schreef:In theorie zou een warmloper het afdichtingsproces versnellen?!
Tuurlijk niet

Laatst gewijzigd door marco op 18 jul 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
volgens mij is het prille begin echt schuurwerk, de hooncirkels moeten eruit worden gesleten om te beginnen,
hier win je compressie, omdat je veren beter beginnen te passen,
doe je dat te snel, dan raak je het geschuurde materiaal niet op tijd kwijt,
mede door de hoge temperatuur vanwege het schuren, maar vooral door het 'ontsnappende' mengsel dat 'aanbakt' aan de flank van je piston, maak je daardoor dikke kans op warm- of vastlopers bij het inrijden.
wil je dat inrijden versnellen zijn er natuurlijk ook truukjes voorhanden.
hetgene wordt voorgeschreven, is gas max halfopen bij het inrijden. en dat een hele tijd, tot iedereen zeker is.
dat er mengsel bij hogere toeren voorbij de pistonringen glipt komt puur door de hogere compressie op die moment.
wil je dus snel een verse cilinder inrijden, kan je die compressie verlagen, door de koppen van de ringen een grotere speling te geven. (zo kan ie hogere temperatuur aan voor de ring in diameter vergroot en echt begint te knellen)
in dat geval moet je ook wel weer sneller ontkolen, en verse segmenten, met de juiste kopspeling monteren.
wil je die kost niet doen, en heb je wel een dag extra tijd om in te rijden, kan je ook een lagedrukkop met grote ribben monteren, je vertanding moet op die moment ook lichter om 'rijdbaar' te blijven,
maar dan blijft de kost beperkt tot een koppakking bij het monteren van je drukkop.
dat 'ontsnappend mengsel' daar zit het hem van mijn part qua inrijden.. én de temperatuur als gevolg daarvan natuurlijk..
een cilinder die bij het inrijden genoeg kool heeft verzameld om in aanmerking te komen voor de klassieke warmloper merk je aan het inhouden eens ie op temperatuur komt,
een ingelopen cilinder krijgt zin als ie warm komt, een verse stelt dan teleur.
het komt erop aan op die moment alles stil te leggen en huiswaarts te keren.
(mijn vijf frank hé)
hier win je compressie, omdat je veren beter beginnen te passen,
doe je dat te snel, dan raak je het geschuurde materiaal niet op tijd kwijt,
mede door de hoge temperatuur vanwege het schuren, maar vooral door het 'ontsnappende' mengsel dat 'aanbakt' aan de flank van je piston, maak je daardoor dikke kans op warm- of vastlopers bij het inrijden.
wil je dat inrijden versnellen zijn er natuurlijk ook truukjes voorhanden.
hetgene wordt voorgeschreven, is gas max halfopen bij het inrijden. en dat een hele tijd, tot iedereen zeker is.
dat er mengsel bij hogere toeren voorbij de pistonringen glipt komt puur door de hogere compressie op die moment.
wil je dus snel een verse cilinder inrijden, kan je die compressie verlagen, door de koppen van de ringen een grotere speling te geven. (zo kan ie hogere temperatuur aan voor de ring in diameter vergroot en echt begint te knellen)
in dat geval moet je ook wel weer sneller ontkolen, en verse segmenten, met de juiste kopspeling monteren.
wil je die kost niet doen, en heb je wel een dag extra tijd om in te rijden, kan je ook een lagedrukkop met grote ribben monteren, je vertanding moet op die moment ook lichter om 'rijdbaar' te blijven,
maar dan blijft de kost beperkt tot een koppakking bij het monteren van je drukkop.
dat 'ontsnappend mengsel' daar zit het hem van mijn part qua inrijden.. én de temperatuur als gevolg daarvan natuurlijk..
een cilinder die bij het inrijden genoeg kool heeft verzameld om in aanmerking te komen voor de klassieke warmloper merk je aan het inhouden eens ie op temperatuur komt,
een ingelopen cilinder krijgt zin als ie warm komt, een verse stelt dan teleur.
het komt erop aan op die moment alles stil te leggen en huiswaarts te keren.

(mijn vijf frank hé)

when men were men, and helmets were for divers
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
YamaSam schreef:volgens mij is het prille begin echt schuurwerk, de hooncirkels moeten eruit worden gesleten om te beginnen,
hier win je compressie, omdat je veren beter beginnen te passen,
doe je dat te snel, dan raak je het geschuurde materiaal niet op tijd kwijt,
mede door de hoge temperatuur vanwege het schuren, maar vooral door het 'ontsnappende' mengsel dat 'aanbakt' aan de flank van je piston, maak je daardoor dikke kans op warm- of vastlopers bij het inrijden.
wil je dat inrijden versnellen zijn er natuurlijk ook truukjes voorhanden.
hetgene wordt voorgeschreven, is gas max halfopen bij het inrijden. en dat een hele tijd, tot iedereen zeker is.
dat er mengsel bij hogere toeren voorbij de pistonringen glipt komt puur door de hogere compressie op die moment.
wil je dus snel een verse cilinder inrijden, kan je die compressie verlagen, door de koppen van de ringen een grotere speling te geven. (zo kan ie hogere temperatuur aan voor de ring in diameter vergroot en echt begint te knellen)
in dat geval moet je ook wel weer sneller ontkolen, en verse segmenten, met de juiste kopspeling monteren.
wil je die kost niet doen, en heb je wel een dag extra tijd om in te rijden, kan je ook een lagedrukkop met grote ribben monteren, je vertanding moet op die moment ook lichter om 'rijdbaar' te blijven,
maar dan blijft de kost beperkt tot een koppakking bij het monteren van je drukkop.
dat 'ontsnappend mengsel' daar zit het hem van mijn part qua inrijden.. én de temperatuur als gevolg daarvan natuurlijk..
een cilinder die bij het inrijden genoeg kool heeft verzameld om in aanmerking te komen voor de klassieke warmloper merk je aan het inhouden eens ie op temperatuur komt,
een ingelopen cilinder krijgt zin als ie warm komt, een verse stelt dan teleur.
het komt erop aan op die moment alles stil te leggen en huiswaarts te keren.![]()
(mijn vijf frank hé)
RESPECT!! Zeker op dit tijdstip

1978 chroom 60 cc
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Waarom moeten de hoonsporen eruit (gewoon een vraag). Bij eigenlijk alle andere motoren zie ik altijd op foto's dat de hoonsporen er nog altijd inzitten, zelfs na heel veel kilometers (automotoren met +150.000 enzo). Natuurlijk wordt een automotor 10x beter gesmeerd als een FS1 (of iedere andere willekeurige 2-takt). Maar bij Kreidlers b.v. zie je het ook, dat zelfs nog naar ettelijke duizenden km's nog hoonsporen in de wand staan (dat is dan wel weer nicasil... wat een stuk harder is als gietijzer).