fs1willem schreef:Het brommerkenteken werd in Nederland ingesteld om (onder andere) diefstal tegen te gaan. Dat was natuurlijk mooi, maar de kentekengegevens worden nu "misbruikt" om na te gaan of je wel verzekerd bent en automatisch eventuele boetes op te leggen indien dit niet het geval is en je je brommer niet hebt geschorst (€ 390). Theoretisch niets mis mee : we moeten immers allemaal verzekerd zijn als we op de weg zijn, maar als je er een paar in de schuur hebt staan moet je ze dus wel jaarlijks schorsen. En vooral niet vergeten, want € 390 is veel geld .
En zo zijn ons Nederlanders wel meer zaken in de mik gedrukt onder het mom van heel andere redenen .
Maar ach... vrolijk blijven helpt ...
En het grappige van alles is, dat het aantal diefstallen helemaal niet is afgenomen Lang leve de verzamelverzekering waar ik alles in heb. Is vele malen goedkoper dan 22,70 per brommer om te schorsen. Heb ook losse, kale frames met kenteken verzekerd.
rijksoverheid schreef:Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013 Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.
Belangrijke veranderingen voor het motorrijbewijs zijn:
Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar. Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1. Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.
Ben zelf ook gelukkig op tijd, maar het idee is k*t
Als je 18 bent wil je toch niet meer brommer rijden,
tuurlijk wel als hobby maar niet als je niet zwaarder mag.
Overigens doet nederland mee met de rest van europa op die 125cc regel, echter mag je in alle andere landen 125cc rijden vanaf je 16de
ik vind het eerlijk gezegd een goede zaak ok er wordt een hoop aan verdient, maar het is gewoon een goed systeem om iedereen die net 18 is eerst op een lichte motor te laten rijden
Ik vind het nog steeds gek dat er zoveel verschil is tussen EU landen. In het ene land mag je met 16 op een lichte motor, in het andere krijg je je lichte rijbewijs kado bij je auto. Behalve hier. Zal wel de invloed van het CBR en de rijschoolhouderij zijn.
jensje36 schreef:Nog maar eens een reden om zo snel mogelijk je motorrijbewijs te halen. Dan zit je niet met al die vervelende regeltjes
Groot gelijk, k weet niet hoe het in België toegepast gaat worden, maar als dat dezelfde datum is als in Nederland heb ik nog net geen jaar als ik 18 ben.
Mag me dan dus lichtjes haasten om dat rijbewijs te halen x)
jensje36 schreef:Nog maar eens een reden om zo snel mogelijk je motorrijbewijs te halen. Dan zit je niet met al die vervelende regeltjes
Groot gelijk, k weet niet hoe het in België toegepast gaat worden, maar als dat dezelfde datum is als in Nederland heb ik nog net geen jaar als ik 18 ben. Mag me dan dus lichtjes haasten om dat rijbewijs te halen x)
Twowheeler schreef:ik vind het eerlijk gezegd een goede zaak ok er wordt een hoop aan verdient, maar het is gewoon een goed systeem om iedereen die net 18 is eerst op een lichte motor te laten rijden