NIX schreef:Ik heb bij een vriend nog wel meegemaakt dat zijn cilinder eraf gesleuteld werd en de agent hem een paar keer hard op straat gooide zodat een pootje van het hemd scheef stond. Toen kreeg ie hem weer terug. En op het buro was een kast vol waaierkoppen, carbs, cilinders en uitlaten.
Dat gebeurde bij ons in Hoorn zeker niet. Daar werd de brommer meegenomen naar het bureau en na ontdaan te zijn van alle snelle delen kon je hem dan een aantal dagen later weer ophalen. Tenzij je inderdaad meerdere malen zwaar opgevoerd was gepakt, dan werd ie helemaal verbeurd verklaard en tot blokje geperst. Althans zo zeiden ze...
Een vriend van mij had eens een watergekoelde Zündapp en die zag je niet echt veel. Op een dag moest ie even tanken, nog geen driehonderd meter weg. Duurde erg lang voordat hij terug was. Bleek hij te zijn aangehouden

. Na een paar dagen kon hij zijn brommer weer ophalen. Alles eraf natuurlijk en dat is lastig en kostbaar als je watergekoeld rijdt. Dus op naar de motor- en brommersloperij in Zaandam voor een goedkoop tweedehands setje. Wat blijkt : ligt daar zijn watergekoelde cilinder in de schappen

. De onderdelen werden blijkbaar niet vernietigd, maar doorverkocht om de feestpot van het korps te vullen. Voordeel : hij reed weer met zijn eigen setje

. Nadeel : het had een aantal dagen brommerloos, een boete en de aanschaf van zijn "gestolen" setje gekost en hij ging nog geen kilometer harder dan voorheen

.
Vanaf toen namen mijn vrienden altijd een grote schroevendraaier en hamer mee naar het bureau als ze de restanten van de brommer gingen ophalen. Vroegen ze even om het seteje nog even te zien en sloegen daar vervolgens een fikse kras in

. De eerste keren lukte dat, maar daarna waren de onderdelen zogenaamd al vernietigd, want ja, zo vul je de feestpot niet

.
Ik reed ooit eens op mijn Yamaha langs een geparkeerde politie-auto. Ze was nog niet zo heel erg opgevoerd en maakte nog een beschaafd geluid. Werd ik aan het einde van de straat aan de kant gezet. Of ik wist hoe hard ik mocht rijden binnen de bebouwde kom. Natuurlijk wist ik dat en ik had ook niet harder gereden. Volgens hem wel. Ik vroeg hem hoe hij dat gemeten had vanuit stilstand. Geen antwoord, wel een preek. Boeien, hij had me sowieso niks kunnen maken omdat hij alleen in de auto zat (vraag me niet hoe dat zat, maar dan hadden zij gewoon een probleem in een zaak).
Eens waren we met de brommergroep op weg van Hoorn naar Bergen aan Zee. Dan kwam je op een bepaald moment onder het spoorviaduct door in Alkmaar. Bleek daar het feitspad te zijn opgebroken en er stond eeen bord "fietsers/brommers op de stoep", hetgeen wij dus ook deden. Al rijdend uiteraard, want er stond niet bij dat we hadden moeten afstappen. Staan er vijftig meter verderop twee agenten bonnen uit te delen voor op de stoep rijden en dus werden we tot stoppen gemaand. Dus gelijk iedereen de motor uit en ik trek gelijk mijn chokeknop omhoog

. Wilden ze ons allemaal een bekeuring geven. Ik heb ze verteld dat wij slechts de aanwijzigingen op het bord hadden gevolgd, dat er nergens stond dat we dat lopend moesten doen en dat ik daar wel een rechtzaak voor over had. Temeer omdat ze drie fietsers die voor ons reden hadden doorgelaten.Pure bluf, want wist ik veel. Temeer omdat ze drie fietsers die voor ons reden hadden doorgelaten. Nou ja, dan weet je wat er vervolgens bebeurt. Dan gaan ze zoeken naar andere vergrijpen, zoals "iets" opgevoerd rondrijden. Dat deden we allemaal, dus dat zou kassa zijn. Na wat heen en weer gebabbel hebben we dan toch maar gekozen voor een bon voor op de stoep rijden : 15 gulden de man. We konden in ieder geval onze weg vervolgen, hetgeen overigens niet meer zo leuk was omdat de meesten geen geld meer hadden voor een frisje aan het strand

.