- de wartel is erg slecht;
- het geluid is nogal blikkerig;
- de pasvorm is niet ideaal.
Het blikkerige geluid wordt eigenlijk op 2 punten veroorzaakt:
- de aansluiting op de cilinder;
- de einddemper.
Veel mensen draaien vervolgens de wartel nog eens flink aan, maar strippen daarmee de schroefdraad op de cilinder, zeker als het een alu cilinder is. Dat komt ook nog eens omdat de draad van de wartel erg slecht is. Sommigen draaien eerst de wartel helemaal aan op de cilinder en trekken dan de uitlaat omhoog. Dit gaat echter in de meeste gevallen niet echt goed, omdat niet alle ophangpunten dan uitkomen waar ze moeten en de chroom van de bocht afspringt.
Zo zit de uitlaat uit als hij uit de doos komt:

Je moet hem doorzagen op de las onder de wartel, liefst met een ijzerzaag omdat met een slijptol wel veel materiaal verdwijnt. Oude wartel in de oudijzerbak mikken, nieuwe ori wartel pakken, het afgezaagde stuk flens met pakkingring handvast op de cilinder draaien (soms even wat slecht afgewerkte bramen wegvijlen nu je er mooi bij kunt), pijp handvast op beide ophangpunten (soms het voorste naar binnen of buiten buigen en eventueel loslatende puntlassen weer vastpunten), en de flens draaien tot hij zo mooi mogelijk op de bocht aansluit. Vastpunten, pijp van de brommer pakken en de zaagsnede dichtlassen. Je pijp zit dan zo:

Hij zit nu zoals het hoort en sluit goed aan waardoor het irritante geknetter en gelek aan de voorkant voorbij is.
Als laatste kun je een lasrups aanbrengen rond het bolletje van de einddemper en dat weer zover afslijpen dat hij net de pijp in past:

Nu is daar het meeste blikkerige geluid ook weg. Ik laat de wol er ook altijd af, dat wordt toch maar een dichtkoekende vieze bende en qua geluid scheelt het nauwelijks. Er kan nog meer veranderd worden voor een zwaarder geluid, maar dan ben je al flink aan het verbouwen. 1 Ding hoef je niet te proberen, dat is de geperforeerde pijp afzagen of inkorten. Je FS1 gaat er niet harder van en ook niet beter van klinken.