Brommer opknappen
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Brommer opknappen
Ik ben benieuwd wat jullie motiveert om een brommer op te knappen.
Dat zal natuurlijk een afweging van verschillende factoren zijn, maar wat is doorslaggevend?
Wanneer is het wel of niet meer rendabel?
Graag uitleg erbij.
EDIT:
even los van de lol en hobby die je eraan beleefd, want dat hebben we hier allemaal.
LET OP:
Het gaat dus niet om brommers die je compleet, goed rijdend koopt en gewoon mee gaat rijden.
Maar dus die echt opgeknapt moeten worden, waar serieus wat werk aan is.
* Aanschafsprijs
* Zeldzaam model: vind je het altijd rendabel om in een zeldzaam model te investeren? En wat is jouw definitie van een 'zeldzaam model'?
* Herinneringswaarde: heb je er alles voor over om je brommer van vroeger weer op te bouwen? Hoe ver ga je daarin?
* Kosten rijdend houden: is het nog rendabel als je een zeldzaam merk rijdt, waarvan de (slijtage) delen onbetaalbaar zijn?
* Kosten rijklaar maken / opknappen: hoe ver ga je hierin? En wat is 'opgeknapt'?
* Kosten origineel (zoals vroeger) maken: hoe ver ga je hierin?
* Kennis die je bezit van een bepaald type of merk: als je weinig kennis hebt, begin je hier dan juist wel of niet aan? En als je veel kennis hebt: ben je er dan ooit op uitgekeken?
* Model/merk dat je aanspreekt: wat heb je over voor een model/merk dat je aanspreekt?
* Betrouwbaarheid: in hoeverre is betrouwbaarheid belangrijk voor je brommerkeuze, om aan te beginnen met opknappen?
* Iets anders, namelijk: vul het zelf aan als iemand anders de hoofdreden is om aan een opknapproject te beginnen.
Dat zal natuurlijk een afweging van verschillende factoren zijn, maar wat is doorslaggevend?
Wanneer is het wel of niet meer rendabel?
Graag uitleg erbij.
EDIT:
even los van de lol en hobby die je eraan beleefd, want dat hebben we hier allemaal.
LET OP:
Het gaat dus niet om brommers die je compleet, goed rijdend koopt en gewoon mee gaat rijden.
Maar dus die echt opgeknapt moeten worden, waar serieus wat werk aan is.
* Aanschafsprijs
* Zeldzaam model: vind je het altijd rendabel om in een zeldzaam model te investeren? En wat is jouw definitie van een 'zeldzaam model'?
* Herinneringswaarde: heb je er alles voor over om je brommer van vroeger weer op te bouwen? Hoe ver ga je daarin?
* Kosten rijdend houden: is het nog rendabel als je een zeldzaam merk rijdt, waarvan de (slijtage) delen onbetaalbaar zijn?
* Kosten rijklaar maken / opknappen: hoe ver ga je hierin? En wat is 'opgeknapt'?
* Kosten origineel (zoals vroeger) maken: hoe ver ga je hierin?
* Kennis die je bezit van een bepaald type of merk: als je weinig kennis hebt, begin je hier dan juist wel of niet aan? En als je veel kennis hebt: ben je er dan ooit op uitgekeken?
* Model/merk dat je aanspreekt: wat heb je over voor een model/merk dat je aanspreekt?
* Betrouwbaarheid: in hoeverre is betrouwbaarheid belangrijk voor je brommerkeuze, om aan te beginnen met opknappen?
* Iets anders, namelijk: vul het zelf aan als iemand anders de hoofdreden is om aan een opknapproject te beginnen.
Laatst gewijzigd door Jeti op 03 apr 2012, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Ikzelf kijk vooral naar het merk/type wat ik het waard vind om erin te investeren qua tijd, geld, energie.
Bijvoorbeeld een FS1, of zelfs een street, daar heb ik een hoop voor over. Hoewel het model street me niet echt uit maakt, maar die verdient het gewoon om mooi en origineel te worden. Maar ik heb mijn grenzen qua besteding. Zo weiger ik om 200 euro voor een tank of achterspatbord te betalen; dan maar imitatie.
In mijn 378 heb ik ook behoorlijk wat geïnvesteerd. Ik vind het een leuke FS1 (waarbij model me niet zo uit maakt, eigenlijk) en leuk om eigen te maken. Dat het er leuk uit ziet, betaalbaar blijft, en blijft rijden is daarbij ook erg belangrijk.. En de beschikbaarheid van onderdelen, hoeft voor mij niet origineel te zijn.
Moby's vind ik ook leuk. Het model maakt me daarbij veel minder uit. Het rijdt gewoon leuk.
Er zijn mensen die in een zeldzame moby honderden euro's investeren in het opknappen. Dat gaat mij echt te ver. Sterker nog: investeren in het poedercoaten van het frame gaat mij al te ver. Daarvoor is de aanschafwaarde/marktwaarde mij te laag, en het is me het niet waard. Onderdelen zijn schrikbarend duur, complete brommers (vooral die zonder kenteken) spotgoedkoop. De balans vind ik ver te zoeken, helaas.
Bij zundapps geef ik ook niet om het model. Ene is leuker om te zien dan de andere, maar het maakt me niet zo heel veel uit waar ik op rij. Dat geldt eigenlijk ook voor MZ.
Voor mij is dus vooral het merk doorslaggevend. Vlak daarna komt de investering om het rijklaar te maken, moet het er wel voor over hebben natuurlijk..
Mijn definitie van opknappen is ook merkafhankelijk. Een moby of Puch moeten gewoon rijden. Een Yamaha verdient het om een likje verf te krijgen, zelfs mijn RD heeft dat gekregen.
Het verschil tussen de marktwaarde na het opknappen en mijn investering maakt me niet zo heel veel uit. Maar ik ga niet 1000 euro investeren in het opknappen van iets gelijkwaardigs wat ik voor 100 euro kan kopen; er zijn grenzen. Hoewel dat niet een harde grens is die in geld uit te drukken is voor mij. Ik hoef ook niet terug te hebben wat ik heb geïnvesteerd, dat is bijna nooit haalbaar. Hobby's kosten geld, en daar beleef je plezier aan. Ik heb nog nooit winst gemaakt op brommers of onderdelen, wel verlies en veel weggegeven. En dat vind ik prima, leuk dat iemand anders er dan plezier van heeft.
Bijvoorbeeld een FS1, of zelfs een street, daar heb ik een hoop voor over. Hoewel het model street me niet echt uit maakt, maar die verdient het gewoon om mooi en origineel te worden. Maar ik heb mijn grenzen qua besteding. Zo weiger ik om 200 euro voor een tank of achterspatbord te betalen; dan maar imitatie.
In mijn 378 heb ik ook behoorlijk wat geïnvesteerd. Ik vind het een leuke FS1 (waarbij model me niet zo uit maakt, eigenlijk) en leuk om eigen te maken. Dat het er leuk uit ziet, betaalbaar blijft, en blijft rijden is daarbij ook erg belangrijk.. En de beschikbaarheid van onderdelen, hoeft voor mij niet origineel te zijn.
Moby's vind ik ook leuk. Het model maakt me daarbij veel minder uit. Het rijdt gewoon leuk.
Er zijn mensen die in een zeldzame moby honderden euro's investeren in het opknappen. Dat gaat mij echt te ver. Sterker nog: investeren in het poedercoaten van het frame gaat mij al te ver. Daarvoor is de aanschafwaarde/marktwaarde mij te laag, en het is me het niet waard. Onderdelen zijn schrikbarend duur, complete brommers (vooral die zonder kenteken) spotgoedkoop. De balans vind ik ver te zoeken, helaas.
Bij zundapps geef ik ook niet om het model. Ene is leuker om te zien dan de andere, maar het maakt me niet zo heel veel uit waar ik op rij. Dat geldt eigenlijk ook voor MZ.
Voor mij is dus vooral het merk doorslaggevend. Vlak daarna komt de investering om het rijklaar te maken, moet het er wel voor over hebben natuurlijk..
Mijn definitie van opknappen is ook merkafhankelijk. Een moby of Puch moeten gewoon rijden. Een Yamaha verdient het om een likje verf te krijgen, zelfs mijn RD heeft dat gekregen.
Het verschil tussen de marktwaarde na het opknappen en mijn investering maakt me niet zo heel veel uit. Maar ik ga niet 1000 euro investeren in het opknappen van iets gelijkwaardigs wat ik voor 100 euro kan kopen; er zijn grenzen. Hoewel dat niet een harde grens is die in geld uit te drukken is voor mij. Ik hoef ook niet terug te hebben wat ik heb geïnvesteerd, dat is bijna nooit haalbaar. Hobby's kosten geld, en daar beleef je plezier aan. Ik heb nog nooit winst gemaakt op brommers of onderdelen, wel verlies en veel weggegeven. En dat vind ik prima, leuk dat iemand anders er dan plezier van heeft.
Laatst gewijzigd door Jeti op 03 apr 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
rise and shine schreef:Mijn hoofdreden om aan een opknap project te beginnen is : lol!
Ik werk ook alleen aan mijn cafe-CB als ik er zin in heb, heb er geen haast mee en het hoeft nooit af te komen.
Uiteraard, plezier staat voor mij ook voorop. Voor de meesten hier.
Maar wanneer beleef je het meeste plezier bij het opknappen..?
Die had er ook nog bij gekund (maar ik kan de poll niet meer aanpassen):
* eventuele verkoop moet de investering of meer opleveren
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
Bij mij ook gewoon voor het plezier natuurlijk en ontspanning.
Maar ook, omdat het wel goed gevoel geeft als je een serieuze opknapper eigenhandig terug opknapt, mooi maakt.
En er dan nog wat mee kan scheuren!
edit: ook natuurlijk omdat ik niets van
moet weten en het altijd cool is, om te zien hoe verbaasd mensen zijn als je ze voorbij rijd!
Maar ook, omdat het wel goed gevoel geeft als je een serieuze opknapper eigenhandig terug opknapt, mooi maakt.
En er dan nog wat mee kan scheuren!

edit: ook natuurlijk omdat ik niets van

- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18362
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Een hobby als investering zien is stom, en verziekt de hobby voor andere mensen.
Mijn hoofdreden is simpel, lol en hobby. Niet meer, niet minder. Ik werk er eigenlijk ook alleen aan als ik er zin in heb. Ik heb b.v. ook geen zin meer om eindeloos aan de afstelling te gaan lopen pielen, en het blijven wisselen van carburateurs en cilinders voor 3 km/h harder. Die tijd heb ik gehad. Als ik hard wil gaan pak ik de gixxer wel
Mijn hoofdreden is simpel, lol en hobby. Niet meer, niet minder. Ik werk er eigenlijk ook alleen aan als ik er zin in heb. Ik heb b.v. ook geen zin meer om eindeloos aan de afstelling te gaan lopen pielen, en het blijven wisselen van carburateurs en cilinders voor 3 km/h harder. Die tijd heb ik gehad. Als ik hard wil gaan pak ik de gixxer wel

-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
De kosten om het zelf te doen spelen mee. Maar ieder vakgebied wat bij de reviesie komt kijken is een uitdaging. Zoals zelf spuiten, polijstwerk voor verchromen,
wielen spaken en natuurlijk het tunen. Mechanische en electrische zijn mijn eigen vakgebied en geen probleem. Het is zelfs zo dat ik in 1980 door mijn fs1 in de techniek beland ben. Van huis uit niets meegekregen.
wielen spaken en natuurlijk het tunen. Mechanische en electrische zijn mijn eigen vakgebied en geen probleem. Het is zelfs zo dat ik in 1980 door mijn fs1 in de techniek beland ben. Van huis uit niets meegekregen.

-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Iets anders, namelijk :
De losse onderdelen in de berging tot een gemakkelijk te verhuizen geheel maken (eigenlijk dus twee gehelen)
.
En de rest van de onbruikbare rommel weggooien, weggeven, inleveren als oude metalen, etc. etc. ...
Tja, en als je dan toch bezig bent... wel een beetje goed natuurlijk
.
De losse onderdelen in de berging tot een gemakkelijk te verhuizen geheel maken (eigenlijk dus twee gehelen)


En de rest van de onbruikbare rommel weggooien, weggeven, inleveren als oude metalen, etc. etc. ...
Tja, en als je dan toch bezig bent... wel een beetje goed natuurlijk

- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Hmz, ik merk dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is.. Ligt aan mij hoor.
Natuurlijk wil iedereen hobbyen en rijden.
De vraag is eigenlijk wat je wel en niet zou doen en laten voor het opknappen van een brommer.
Wanneer zouden jullie er niet meer aan beginnen, of wanneer juist wel? En wat hebben jullie ervoor over, hoe ver gaan jullie? Etc etc.
Natuurlijk wil iedereen hobbyen en rijden.
De vraag is eigenlijk wat je wel en niet zou doen en laten voor het opknappen van een brommer.
Wanneer zouden jullie er niet meer aan beginnen, of wanneer juist wel? En wat hebben jullie ervoor over, hoe ver gaan jullie? Etc etc.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23447
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
Ik vind persoonlijk (een beetje zoals jij Jeti) dat bepaalde modellen als street, of beumer het wel verdienen om vrij origineel gemaakt te worden.
Zelf wil ik toch 1van mn 3 brommers, vrij orri opbouwen.
Ik ga geen uitdaging uit de weg, al moet ik nog bijleren (gelukkig woont sam niet al te ver) over het motorisch vlak enzo. Maar als er echt veel metaalwerk en lassen en slijpen en onroesten aan te pas komt, dan pas ik meestal.
Een brommer met goede basis, die je zelf nog moet spuiten enzo is geen probleem.
Zelf wil ik toch 1van mn 3 brommers, vrij orri opbouwen.
Ik ga geen uitdaging uit de weg, al moet ik nog bijleren (gelukkig woont sam niet al te ver) over het motorisch vlak enzo. Maar als er echt veel metaalwerk en lassen en slijpen en onroesten aan te pas komt, dan pas ik meestal.
Een brommer met goede basis, die je zelf nog moet spuiten enzo is geen probleem.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 4203
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
- Locatie: almere(vh hilversum)
- Contacteer:
begon origineel ,maar toen ik de prijzen hoorden is alles originele er af gegaan en opgeslagen en rijd ik nu met imi spatborden etc in een rondje .
valt een leek niet op een kenner natuurlijk wel .
daar ik geen 200 voor een spatbord gaar rijd ,rijd ik imi .
en ik rijd fs1 uit oog punt van vroeger ook gehad hahahha hoor je zo vaak he
HEB IK VROEGER OOK GEHAD
valt een leek niet op een kenner natuurlijk wel .
daar ik geen 200 voor een spatbord gaar rijd ,rijd ik imi .
en ik rijd fs1 uit oog punt van vroeger ook gehad hahahha hoor je zo vaak he
HEB IK VROEGER OOK GEHAD
