Blokdelen en hun nummers

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Blokdelen en hun nummers

Bericht door Jeti »

Het laatste jaar verzamel ik steeds meer FS1 onderdelen. Wat erg handig is gebleken, maar ook verwarrend.
Ik kom nu ook achter de kleine verschilletjes tussen onderdelen.

Zo lijken deze "AHA-kapjes" (© Woers, dacht ik) erg op elkaar.
Maar als je ze past op een koppelingsdeksel, zie je dat de ene beter past dan de andere.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nummers blijken dan ook anders te zijn:
257-2 KDC vs. 25700 S-4

Afbeelding

Afbeelding

Dan hebben we koppelingskap nummer 1:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met fijn schroefdraad dat langer doorloopt.

Vergeleken met koppelingskap nummer 2:

Afbeelding
(even niet gelet op het afgezaagde stuk rechts bovenin)

Afbeelding

Dat fijne schroefdraad.. Hoort dat alleen bij een 69'er blok, of ook op andere blokken?
En het oliepijl stokje met het sprietje (ipv plastic), hoort die alleen bij een 69'er blok, of ook op andere blokken?
Hoe zit het met het oliepompje? Wanneer zit er een afdekplaatje op (of niet, natuurlijk), en wanneer is deze "dichtgegoten"?

Dan nog de koppelingsdeksels..
Ik heb er 2 voor trappers. Met dezelfde nummers, maar op een andere manier erin gezet:
(ene met een 2, andere met een 3 eronder??)

Afbeelding

Afbeelding

En dan de kap voor steppenbalk:

Afbeelding

Mijn doel van dit topic is niet om te mierenneuken of iets, maar ik ben benieuwd naar de kleine verschillen tussen de onderdelen.
En welk onderdeel dan bij welk model hoort.
En waarom hebben ze nou bedacht om verschillende carburateur deksels te maken!?

Als iemand dit topic kan aanvullen met foto's, nummers en info, zou ik dat wel leuk vinden.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Oliepompje zat alleen op de fs1 motorfietsen,sheriffs en 2ru's dacht ik.

Jeti schreef:Dat fijne schroefdraad.. Hoort dat alleen bij een 69'er blok, of ook op andere blokken?
En het oliepijl stokje met het sprietje (ipv plastic), hoort die alleen bij een 69'er blok, of ook op andere blokken?

Zat op het eerst type rotatieblok 1969 en 1970.
Laatst gewijzigd door marco op 25 dec 2012, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

1J5 blokje (membraam) wat ik hier open heb liggen staat op het rechtercarter : 37800 1r en op het linkercarter staat : 25701 5.
Yamaha Sheriff 1981
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Koppelingskap met fijn schroefdraad is inderdaad oud type (1969) met het metalen peilstokje erin

Er zijn ook buitenlandse FS1's later dan de 378 met een oliepomp, alleen in Nederland werd vanaf de 378
tot en met de 3E9 geen oliepomp meer gemonteerd (voor zover mijn kennis reikt)

Dan heb je bij de koppelingskappen ook nog een verschil van plaatsing van het gat om de carb los te draaien
wat weer te maken heeft met het verlengde spruitstuk
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
fizzie
500km gereden
500km gereden

Bericht door fizzie »

Die nummers die op de alu delen bijgenummerd zijn zoals de 2 of 3 op de kopp. carters zijn holte nummers.
Iedere holte (ruimte in de martijs waar het product gegoten wordt) heeft een identiek nummer.
De aha kapjes ben ik ook nog aan het puzzelen. Door de jaren heen zijn er heel wat verschillende gemaakt.
De oliepeilstok met fijne draad zat er, vlg mij, in 1970 en een deel van '71 ook nog in.
fizzie
500km gereden
500km gereden

Bericht door fizzie »

pee67 schreef:Koppelingskap met fijn schroefdraad is inderdaad oud type (1969) met het metalen peilstokje erin

Er zijn ook buitenlandse FS1's later dan de 378 met een oliepomp, alleen in Nederland werd vanaf de 378
tot en met de 3E9 geen oliepomp meer gemonteerd (voor zover mijn kennis reikt)

Dan heb je bij de koppelingskappen ook nog een verschil van plaatsing van het gat om de carb los te draaien. Fijn he, kwam ik ook achter toen ik een setje gespoten had. :evil:
wat weer te maken heeft met het verlengde spruitstuk
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Die fijne draad zit in alle FS1 kappen. Grove draad is 2RU. NL FS1 kappen zijn wel bewerkt voor een pompje, maar hebben een afdichtplatje erop zitten.

Veel AHA deksels passen ook niet mooi op de rest van de kap. Er zit ook verschil in hoogte, zeg maar hoever de AHA buiten de rest van de kap uitsteekt, alsof ze te dik zijn.
Kijk eerst even in de FAQ.
fizzie
500km gereden
500km gereden

Bericht door fizzie »

NIX schreef:Die fijne draad zit in alle FS1 kappen. Grove draad is 2RU. NL FS1 kappen zijn wel bewerkt voor een pompje, maar hebben een afdichtplaatje erop zitten.

Met de fijne draad wordt de oliepijlstok bedoeld. Zit echt alleen bij de eerste types.
De oliepomp werd in nl niet gebruikt met uitzondering van de sherrif en 2RU.
De afdekplaatjes werden alleen gebruikt bij de schijfblokken. Bij de membraam uitvoering is deze niet bewerkt dus dichtgegoten gebleven
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

NIX schreef:Veel AHA deksels passen ook niet mooi op de rest van de kap. Er zit ook verschil in hoogte, zeg maar hoever de AHA buiten de rest van de kap uitsteekt, alsof ze te dik zijn.

Klopt, vooral bij het carburateur rubber passen ze wel eens niet zo mooi.

Heb ook wel eens een kapje aan de zijkant bij moeten vijlen omdat het niet zo mooi paste.
Yamaha Sheriff 1981
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

fizzie schreef:
NIX schreef:Die fijne draad zit in alle FS1 kappen. Grove draad is 2RU. NL FS1 kappen zijn wel bewerkt voor een pompje, maar hebben een afdichtplaatje erop zitten.

Met de fijne draad wordt de oliepijlstok bedoeld. Zit echt alleen bij de eerste types.
De oliepomp werd in nl niet gebruikt met uitzondering van de sherrif en 2RU.
De afdekplaatjes werden alleen gebruikt bij de schijfblokken. Bij de membraam uitvoering is deze niet bewerkt dus dichtgegoten gebleven

Ik heb het over FS1 blokken als in de schijfblokken van '69-72. Dat zijn FS1 blokken. Daar staat FS1 op het blok. Als ik andere blokken bedoel dan heb ik het over 378, 1J5, 2F2, 3E9 etc. en ik ben er bekend mee dat dat membraamblokken zijn en dat die kappen niet zijn bewerkt voor pompjes.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie