Ik rij met zo'n Davida Jet-helm (zwarte met zwartwit blokjepatroon).
Nadeel vind ik wel dat ik echt weinig hoor met deze helm. Is nog net goed voor in het verkeer, maar praten met iemand wordt moeilijk
Ziet er gaaf uit, maar beter nog, lekker dun. Dus niet zo'n dikke helm met ditto dikke harses dus.
Heb wat gesurft, het lijkt erop dat die dingen geen EC keurmerk hebben. Rijdt er van jullie iemand met zo'n retro/vintage helm? Wel eens problemen gehad qua boete o.i.d.?
Ik bezit een 2 tal van dit soort helmen in vliegeniers uitvoering en gebruik deze als ik op mijn nsu`s op pad ga.
Maar inderdaad er zit geen ec keur in en echt als helm zal deze ook niet werken het is namelijk alleen maar een buitenschaal met wat stof aan de binnenkant van enig dempend materiaal is geen sprake.
Voor op de FS1 gebruik een LS2 S560 open helm met blank en ingebouwde zonne kap, dit is een vrij slanke en dunne helm die perfect past en toch een beetje retro is en daarnaast wel een type goedkeuring heeft.
Ook mijn mening is tot 30 km/h is het nog te overzien maar kan bij een val best wel zeer doen maar hoger in de snelheid en dat doen alle FS1 tjes dan moet je bij je zelf afvragen hoelang wil ik nog blijven rijden en gebruik dus een goede helm.
hans.m schreef:integraal helm biedt de beste bescherming, niet het mooist op een retro bromfiets; maar veiligheid lijkt me een prioriteit
En dan moet je ook niet met een helm gaan rijden die je voor 29.99 bij de lidl koopt, want een kwaliteits helm kost gewoon geld. (ik denk daarbij aan arai, shoei, shuberth, bell etc.) en veiligheid is mij best veel waard!!
Álle helmen met een E-keur voldoen aan de minimale eisen. Veilig zijn ze in dat opzicht allemaal wel. Alleen de 1 is veiliger als de andere, maar het is niet zo dat duurder=veiliger. Bij duurdere helmen moet je ook denken aan een stukje afwerking, pascomfort en geluidsdemping, evenals opties op je helm (pinlock, verwisselbare wangstukken, venitlatie et cetera).
Zeker als je motor rijdt is een stille helm echt heel erg prettig.
Tombo schreef:Álle helmen met een E-keur voldoen aan de minimale eisen. Veilig zijn ze in dat opzicht allemaal wel. Alleen de 1 is veiliger als de andere, maar het is niet zo dat duurder=veiliger. Bij duurdere helmen moet je ook denken aan een stukje afwerking, pascomfort en geluidsdemping, evenals opties op je helm (pinlock, verwisselbare wangstukken, venitlatie et cetera). Zeker als je motor rijdt is een stille helm echt heel erg prettig.
Ik doe motorcross, en daar is het gewoon belangrijk dat je goede helm hebt. Zeker omdat de kansen dat je valt iets groter zijn dan als je op de weg rijd. Maar idd als ze gekeurd zijn is het in principe goed.
Uit nostalgisch oogpunt heb ik een integraalhelm gekocht voor bij de FS1. In de jaren zevetig reed er bij ons in de regio niemand met een potje op een FS1. Wel werd er nogal eens een integraal gespoten, wat officiëel niet mocht omdat het de sterkte zou aantasten, maar wat natuurlijk wel blits was. Dus daar ga ik nu nog steeds voor : blits en veilig !
Mijn vraag komt voort uit de behoefte om tijdens meeting/oldtimerritjes een open, oude en dunne helm te dragen. Weinig gewicht en lekker vrij.
Dat dit niet zo veilig is lijkt me helder, maar voor die paar ritjes boeit me dat niet zo.
Op langere ritten uiteraard gewoon mijn goedgekeurde dikke helm op.