1J5 slaat niet af na omdraaien contactsleutel
-
- Aan het inrijden
1J5 slaat niet af na omdraaien contactsleutel
Heren techneuten,
Sinds een aantal dagen slaat de mijn 1J5 niet meer af na het omdraaien van de contactsleutel. Ik heb het contactslot open en schoongemaakt. Daarnaast heb ik de bij een draaiende motor de zwarte en zwart-witte draad (volgens het onderste elektrische schema op deze site, dat precies klopt) kortgesloten, dit hielp niet. Een defect in het contactslot heb ik daarmee uitgesloten. De massa (zwarte draad) is getest en naar behoren aangesloten via de koplamp.
Het enige wat overblijft is 'aansturing' van de zwarte-witte draad. De draad is aangesloten op de bobine, maar ik weet niet zo goed wat of hoe ik daar moet meten of testen. Hetzelfde geldt voor de draad die van het vliegwiel komt. Enig idee?
Ik heb een aantal weken zonder accu rondgereden omdat deze overleden was. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee iets kapot is gegaan, maar misschien hebben jullie er iets aan.
Bij voorbaat dank!
Hartelijke groet,
Jeroen
Sinds een aantal dagen slaat de mijn 1J5 niet meer af na het omdraaien van de contactsleutel. Ik heb het contactslot open en schoongemaakt. Daarnaast heb ik de bij een draaiende motor de zwarte en zwart-witte draad (volgens het onderste elektrische schema op deze site, dat precies klopt) kortgesloten, dit hielp niet. Een defect in het contactslot heb ik daarmee uitgesloten. De massa (zwarte draad) is getest en naar behoren aangesloten via de koplamp.
Het enige wat overblijft is 'aansturing' van de zwarte-witte draad. De draad is aangesloten op de bobine, maar ik weet niet zo goed wat of hoe ik daar moet meten of testen. Hetzelfde geldt voor de draad die van het vliegwiel komt. Enig idee?
Ik heb een aantal weken zonder accu rondgereden omdat deze overleden was. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee iets kapot is gegaan, maar misschien hebben jullie er iets aan.
Bij voorbaat dank!
Hartelijke groet,
Jeroen
-
- 500km gereden
- Contacteer:
Ik heb et ook eens voor gehad maar dat was puur een massaprobleem, en bij de 1J5/2F2 weet ik in ieder geval zeker (net zoals Zomer zegt) dat het idd de zwart-witte moet zijn die via het contactslot naar de massa loopt (als je em uitzet).
Kun je misschien eens meten of er geen breuk zit in je zwart-witte kabel?
Dus even je kabeltje loshalen van de bobine, en dan even weerstand meten tussen dat stekkertje en de draad die uitkomt in je koplamp.
Kun je misschien eens meten of er geen breuk zit in je zwart-witte kabel?
Dus even je kabeltje loshalen van de bobine, en dan even weerstand meten tussen dat stekkertje en de draad die uitkomt in je koplamp.
-
- Aan het inrijden
Dank, ik zal inderdaad die draden ook even aan een test onderwerpen, maar ik ben eigenlijk geïnteresseerd in werking van het geheel. Ik heb het idee dat je 'kortsluiting' maakt tussen de massa en de bobine en tussen de massa en het vliegwiel, maar ik begrijp de rol van de laatste in het geheel niet helemaal.
- scirocco
- 500km gereden
De zwart -witte draad loopt van ontsteking naar je bobine en een draad na het contactslot
Contactslot op off betekent dat je inderdaad massa/ kortsluiting maakt
Zodra je dit opheft zal hij weerbaar starten
Kijk eerst of je contactslot nog massa maakt
Dit is zo simpel en de schema's staan hier op het forum
Contactslot op off betekent dat je inderdaad massa/ kortsluiting maakt
Zodra je dit opheft zal hij weerbaar starten
Kijk eerst of je contactslot nog massa maakt
Dit is zo simpel en de schema's staan hier op het forum
-
- Aan het inrijden
Dank Scirocco, maar als je mijn eerste post had gelezen dan had je geweten dat ik dus massa op mijn contactslot heb en dat ik de schema's al bekeken heb. Ik graag willen weten waar die twee zwart-witte precies voor dienen zodat ik weet wat ik kan doormeten of testen. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat zowel de bobine als de ontsteking kortgesloten worden...
- scirocco
- 500km gereden
Als jou contactslot dus goed is en sluiting maakt moet je verder zoeken
Dan kom je bij de stekker als die ook oké is zal je het in je boom moeten zoeken
Dat betekent dat er in het bovenste deel een breuk kan zitten
Of dat de verbinding los is in de boom
Dan zal je je boom uitelkaar moeten halen en op nieuw moeten solderen
Dan kom je bij de stekker als die ook oké is zal je het in je boom moeten zoeken
Dat betekent dat er in het bovenste deel een breuk kan zitten
Of dat de verbinding los is in de boom
Dan zal je je boom uitelkaar moeten halen en op nieuw moeten solderen
-
- Aan het inrijden
-
- 500km gereden
- Contacteer:
- HotWheels
- 500km gereden
Zomer schreef:Oke dank voor je hulp. De zoektocht is het grote probleem niet. Ik was de zwart-witte draad ook wel gaan volgen en doormeten, maar ik wil graag weten hoe dat systeem werkt. Waarom worden de bobine en ontsteking tegelijk kortgesloten? Als iemand mij dat kan uitleggen, graag..
Een verklaring zou kunnen zijn dat als men enkel de bobine naar massa trekt, er in de ontstekingspoel nog verder wisselspanningen worden opgewekt die nergens voor nodig zijn en enkel schade zouden kunnen berokkenen aan de spoel, tenzij men ze afleidt naar .. massa. De spoel zit eerder in de stroomkring dan de bobine, in principe zou het dus volstaan om enkel de ontstekingspoel naar massa te houden om de motor stil te leggen.
Maar ik ben dan ook geen Jap