Pitspoezen + FS1
-
- 2500km gereden
- Contacteer:
-
- 2000km gereden
Jeti schreef:Oh ja, Jawa![]()
Ook DDR
Tjecho-Slowakije

Zo´n motor kostte destijds nieuw minder dan een Zundapp- of Kreidlerbrommer.
Het waren best degelijke motoren. Simpel en robuust. De versnellingspook was tevens kickstarter. Ontkoppelen tijdens schakelen kon je gerust af en toe vergeten, want dat ging automatisch als je de versnellingspook bediende.
Een keer kilometers lang gelopen met zo'n ding omdat ze er zomaar mee stopte. Ergens onderdak verschaft, de bus genomen en de volgende dag met extra cilinders e.d. weer terug. Starten en lopen... warmlopers waren blijkbaar normaal... had ik even 10 minuten gewacht had ik haar zo weer kunnen starten

Een andere keer ging de snelheid eruit en rook ze wat vreemd. De kurkjes van de koppelingsplaten verbrand. Gelukkig had ik er nog wat op reserve.
En ook een keer : ergens stoppen voor een bak koffie... contact uit en ze bleef doordieselen... beetje gas sloeg ze dan bijna af, maar gas los en ze bleef rustig "stationair" lopen.
En dan de vering : eend Citroen 2CV kon er nog wat van leren.
Bij de stoplichten was je wel als eerste weg (destijds dan)... maar bij het bereiken van de top (120-130) gaf iedereen je het nakijken.
De eerste gekocht in onderelen voor 100 gulden. De tweede voor 200 gulden. De boel verkocht met grote emmers onderdelen voor 550 gulden.
Het waren leuke tijden

-
- 1250km gereden