6 volt naar 12 volt
- Wiking
- 500km gereden
6 volt naar 12 volt
Ik ben op zoek naar een stel mooie kop en achterlichten maar de meeste zijn 12 volt aangezien mijn lichtspoel 6 volt (als ik m'n lichtspoel goed begrijp) genereerd zal dat niet gaan lukken. Wat moet of kan ik daar aan doen om toch met 12 volt verlichting te gaan rijden?
-
- 2500km gereden
- Contacteer:
Re: 6 volt naar 12 volt
in elke 12 volt koplamp kan ook een 6 volt lampje maar je kan ook een lichtspoel van 12 volt er op zetten en dan ook je accu vervangen natuurlijk voor 12 volt .
- jimf98
- 500km gereden
6 volt naar 12 volt omvormer kopen, zijn alleen niet goedkoop.
- Wiking
- 500km gereden
een 12 volt accu is zo'n brede en die past niet in m'n accu bak, dus 12volt lampjes hebben de zelfde fitting als 6 volt?
Omvormers? waar heb je die gezien?
1 gevonden bedankt voor de tip Jim http://www.ledlampendirect.nl/12-volt-s ... olt.html#2
6 volt naar 12 volt omvormer kopen, zijn alleen niet goedkoop.
Omvormers? waar heb je die gezien?
1 gevonden bedankt voor de tip Jim http://www.ledlampendirect.nl/12-volt-s ... olt.html#2
-
- 2500km gereden
- Contacteer:
12 volt accu s passen want die heb ik er en vele andere ook in staan (als je hpi rijd zeker)
-
- 2000km gereden
Wiking schreef:1 gevonden bedankt voor de tip Jim http://www.ledlampendirect.nl/12-volt-s ... olt.html#2
DC/DC ? Die komt dan dus tussen de accu en de verbruikers in ?
Maar je koplamp en achterlicht zitten rechtstreeks op je lichtspoel en dat is dus AC/DC... dat gaat dan toch niet lukken ?
(ik ben niet zo thuis in electronica, dus ik vraag het maar even)
- NIX
- 10000km gereden
Het omvormeridee is denk ik een slecht idee. een 12V spoeltje kan, maar gewoon 6V lampjes aanschaffen is het gemakkelijkst. Hooguit als het over LED verlichting gaat is het wat ingewikkelder.
- Wiking
- 500km gereden
LED zat ik dus aan te denken daar heb je mooie kleine achterlichten die ik mooi kan weg werken. die 12v spoeltjes zijn gewoon goed te koop voor een RD50? anders word het toch gewoon de 6v achterlichten of in ieder geval 6v gloeilampjes
- Tombo
- 17500km gereden
Volgens mij heb je ook 6V LED lampen met de goede fitting. Ff ebay afspeuren 

-
- 2500km gereden
Tombo schreef:Volgens mij heb je ook 6V LED lampen met de goede fitting. Ff ebay afspeuren
Nee Tommie die zijn er niet ben er al mee bezig geweest met verschillende onderdelen zaken.
Aanvulling ik bedenk me nu dat is al meer dan een jaar geleden dus wie weet nu misschien wel

- Tombo
- 17500km gereden
Hoe heten de fittingtype's van een FS1? Dan wil ik wel eens zoeken
-
- 2500km gereden
geen idee maar hij wil een andere kop en achterlicht dus voor fs1 zoeken heeft geen zin.
- Wiking
- 500km gereden
Het gaat mij niet om ori, ik wil een RD50 bouwen naar eigen smaak/stijl dus ben ik een beetje op zoek naar mooie verlichting die bij mijn idee horen. Ronde koplamp blijft het mooiste dus dat blijft zo. Achterlichten zit ik een beetje over te dubben welke en wat. Het grote probleem is de gene die ik mooi vind zijn 12 volt knipperlichten precies eender alleen die gaan via de accu en dus zou ik daarvoor een 12 volt accu moten hebben dus dat is geen probleem.
-
- Site Admin
fs1willem schreef:Wiking schreef:1 gevonden bedankt voor de tip Jim http://www.ledlampendirect.nl/12-volt-s ... olt.html#2
DC/DC ? Die komt dan dus tussen de accu en de verbruikers in ?
Maar je koplamp en achterlicht zitten rechtstreeks op je lichtspoel en dat is dus AC/DC... dat gaat dan toch niet lukken ?
(ik ben niet zo thuis in electronica, dus ik vraag het maar even)
Inderdaad, de verlichting is op de lichtspoel aangesloten en werkt daarmee op AC.
Je kan de gloeilampjes op DC aansluiten, maar dan zullen ze een significant kortere levensduur hebben.
AC/AC kan je eenvoudig omhoog transformeren met een transformator(tje) met een wikkelingsverhouding van 1:2.
Omdat het vermogen gelijk blijft, zal je dan wel maximaal een 2x zo lage stroom kunnen trekken bij 12V.
Je kan ook inderdaad direct een andere lichtspoel nemen, of zelf eentje aanpassen (spoeldraad kopen en zelf wikkelen), dat is dan een beetje lastiger, maar wel een veel nettere oplossing (+ je bespaart je de extra verliezen in een extra transformator).
Vanaf daar kan je dan nog gelijkrichten en een 12V DC circuit bouwen voor overige toeters en bellen.
Voor DC moet je een DC/DC transformator hebben (die maakt dan intern van DC een AC signaal, gooit dat over een trafo en regelt de uitgangsspanning gelijkgericht naar 12V). Nadeel is dat die dingen meer verlies hebben (vooral als ze uit China komen) en redelijk groot kunnen zijn.
-
- 2000km gereden
Wiking schreef:Het gaat mij niet om ori, ik wil een RD50 bouwen naar eigen smaak/stijl dus ben ik een beetje op zoek naar mooie verlichting die bij mijn idee horen. Ronde koplamp blijft het mooiste dus dat blijft zo. Achterlichten zit ik een beetje over te dubben welke en wat. Het grote probleem is de gene die ik mooi vind zijn 12 volt knipperlichten precies eender alleen die gaan via de accu en dus zou ik daarvoor een 12 volt accu moten hebben dus dat is geen probleem.
Als er 12 volt-lampjes passen in 6 volt-knipper- e/o achterlichten, dan passen er ook 6 volt-lampjes in 12 volt-knipper e/o achterlichten. Ik zie het probleem niet zo