ontstekings probleem van mijn 2rt :(
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Wat heb je allemaal gedaan dan en hoe heb je dat dan gedaan?
- Cerfke
- 250km gereden
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:47
- Locatie: gullegem belgie
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Ik zal eerst even de symptomen geven. Hij vonkt gewoon niet... En ik begrijp het gewoon niet op het faq, kun je het aub simpel uitleggen want ik wordt radeloos
ik probeer de contactpuntjes af te stellen maar het gaat gewoon niet en soms als ik ze afgesteld heb vonkt de bougie maar echt heel klein en dit is dan direct weg. Help me aub en niet door me naar het faq te zenden want ik begrijp het gewoon niet 


-
- 250km gereden
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 28 mar 2014, 18:48
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
een fietsenmaker/scootermaker kan je ontsteking ook gewoon afstellen, kost niet zo veel
- Cerfke
- 250km gereden
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:47
- Locatie: gullegem belgie
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Misschien een domme vraag maar zou dat zijn? Dat de ontsteking gewoon slecht afgesteld is? Maar dan vind. Ik het raar dat het zo plots is, ik heb er namelijk nooit problemen mee gehad
- Wiking
- 500km gereden
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
- Locatie: Oudenbosch
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
gaan je punten wel open en dicht? als ze dicht blijven kan het iets eenvoudigs zijn als een los schroefje 

-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Een vonk is altijd maar heel even.
Controleer eerst eens even, zoals al eerder vermeld, of je contactpunten überhaupt wel opengaan.
Gaan de punten niet open kun je je vonk wel vergeten.
Ik ga er trouwens ook vanuit dat er gewoon een spie in de spiebaan van de krukas zit waarover
je vliegwiel heen geplaatst is.................?
Kijk dan meteen of het ontstekingstijdstip wel juist is.......1.8mm voor het bovenste dode punt moeten de puntjes
beginnen met openen
Controleer eerst eens even, zoals al eerder vermeld, of je contactpunten überhaupt wel opengaan.
Gaan de punten niet open kun je je vonk wel vergeten.
Ik ga er trouwens ook vanuit dat er gewoon een spie in de spiebaan van de krukas zit waarover
je vliegwiel heen geplaatst is.................?
Kijk dan meteen of het ontstekingstijdstip wel juist is.......1.8mm voor het bovenste dode punt moeten de puntjes
beginnen met openen
- Cerfke
- 250km gereden
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:47
- Locatie: gullegem belgie
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Ja de puntjes gaan open en toe (en nog een domme vraag wat ls een spie? En die 1.8mm kun je dan meten met die schuifmaat he?)
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Een spie : http://www.fs1shop.nl/spie-voor-vliegwi ... -2074.html
Als je aan je vliegwiel draait gaat de krukas evenredig mee? Of zie je soms dat de krukas
niet meebeweegt?
Die 1.8 mm kun je meten door een schuifmaat in het bougiegat te steken, bovenste dode punt opzoeken, kijken
welke waarde je schuifmaat aangeeft, 1.8mm terugdraaien en ontstekingstijdstip stellen.
Maar het lijkt mij in jouw geval (bedoelt als goed advies) om een ervaren persoon naar dit probleem
te laten kijken en het zelf sleutelen te verplaatsen naar een tijdstip dat je van de basis iets meer begrjpt
Als je aan je vliegwiel draait gaat de krukas evenredig mee? Of zie je soms dat de krukas
niet meebeweegt?
Die 1.8 mm kun je meten door een schuifmaat in het bougiegat te steken, bovenste dode punt opzoeken, kijken
welke waarde je schuifmaat aangeeft, 1.8mm terugdraaien en ontstekingstijdstip stellen.
Maar het lijkt mij in jouw geval (bedoelt als goed advies) om een ervaren persoon naar dit probleem
te laten kijken en het zelf sleutelen te verplaatsen naar een tijdstip dat je van de basis iets meer begrjpt
- Cerfke
- 250km gereden
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:47
- Locatie: gullegem belgie
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Inderdaad want van ontstekingen ken ik helemaal niets 

- Wiking
- 500km gereden
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
- Locatie: Oudenbosch
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Wiking schreef:vliegwiel hoeft er niet af om hem goed af te stellen, bougie eruit en met een schuifmaat erin om zo je bdp te zoeken door het vliegwiel vooruit te draaien. Eenmaal gevonden draai je hem terug 1,8mm voor bovenste dode punt en stel daar je punten op af. Maar zoals al gezegd is dat staat allemaal in de FAQ.
Succes
Stond op pagina 1
- Cerfke
- 250km gereden
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:47
- Locatie: gullegem belgie
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Dus even alles op een rijtje:
Ik heb de ontsteking afgesteld zoals hier gezegd: de contacten gaan nu open 1.8mm voor het bdp
Contacten ook eens geschuurd (niet veel) met erg fijn schuurpapier
3 verschillende bougies gebruikt (met en zonder bougiekap)
En nog steeds geen vonk aleen nu en dan eens een klein vonkje als ik de bougie met de punt tegen de koelribben hou maar dat is niet vaak het geval. Ook gekeken in de ontsteking zelf en daar geen vonk (wat goed is) dus ik denk dat het de bougiekabel is maar hoe kan ik deze verwijderen? Of is het nog iets anders?
Ik heb de ontsteking afgesteld zoals hier gezegd: de contacten gaan nu open 1.8mm voor het bdp
Contacten ook eens geschuurd (niet veel) met erg fijn schuurpapier
3 verschillende bougies gebruikt (met en zonder bougiekap)
En nog steeds geen vonk aleen nu en dan eens een klein vonkje als ik de bougie met de punt tegen de koelribben hou maar dat is niet vaak het geval. Ook gekeken in de ontsteking zelf en daar geen vonk (wat goed is) dus ik denk dat het de bougiekabel is maar hoe kan ik deze verwijderen? Of is het nog iets anders?
- Wiking
- 500km gereden
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
- Locatie: Oudenbosch
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
bobine misschien niet goed meer, ik kan er nu ook niets meer over zeggen omdat ik het niet meer weet. Wat het kan zijn is of bobine, condensator, kabelbreuk ik zou daar even kijken. Als het dan nog niet goed is dan laat ik het over aan NIX 

- Niek de Rijcke
- 500km gereden
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 18:41
- Locatie: Teneuzen
- Contacteer:
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Even om zeker te zijn, je weet dat je de bougie op de cylinderkop moet houden als je vonk wil! Hij moet massa maken! Ik zou sowieso eens kijke of je bobine massa maakt op het frame....
- Cerfke
- 250km gereden
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:47
- Locatie: gullegem belgie
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Toeval of niet ik heb gemerkt dat hij wel vonkt (maar niet genoeg) tegen een bout maar niet op de kop dus het zal inderdaad een massafout zijn (denk ik) maar hoe geraak ik nu bij de bobine?
- Niek de Rijcke
- 500km gereden
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 18:41
- Locatie: Teneuzen
- Contacteer:
Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(
Je bobine zit binnen in je frame ter hoogte van je tank, je moet de accu en accuhouder (dat ding waar alle electra samenkomt, eruit halen. Dan haal je je bobine eraf en schuur je het punt waar de bobine het frame raakt goed op. Zet je de bobine terug, doe je beetje kopervet op het punt waar je net geschuurd heb. Accu en houder en alles terug aangesloten hou je je bougie op een plek waar hij massa maakt en check je oftie vonkt.