Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
-
- 50km gereden
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 11 dec 2007, 14:25
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Heb op andere sites wel 80 kabels voorbij zien gaan, heb er gewoon overheen gekeken
Overigens kabel in backorder niet leverbaar.
Zoekfunctie hier niet goed ,heb gegevens over aanhaal momenten niet kunnen vinden en ik kan me toch niet voorstellen dat iedereen zij bouten op gevoel vastdraait.
Durf het bijna niet te vragen maar hoeveel nm voor de schroeven van de carterdelen?
Wordt er geklaagd over weinig aktiviteit op het forum ,komt er een beginneling als ik....is het weer niet goed.
Heb ook geen werkplaats of werkbank moet alles op m,n knieen in een slecht verlicht vol schuurtje doen.Dus buiten in de tuin.Met dit weer geen optie.
Mijn sleutelervaring van inmiddels 40 jaar terug bestond uit het vervangen van kabels en het rotzooien met cilinders en zuigers aan mijn zundappie.Alleen dat wat ik getuned had ging kapot,uilaatpoorten zo groot dat je de zuiger er van buiten in kon mikken.'s avonds de L veer weer uit je uitlaat schudden.
Maar ben altijd weer thuisgekomen, 30.000 km lang.schakelen? Koppeling? deed het altijdt. Nooit een blok hoeven openmaken.
Heb of ben meer dingen aan het vervangen als ooit te voren.
Groet Jan
Overigens kabel in backorder niet leverbaar.
Zoekfunctie hier niet goed ,heb gegevens over aanhaal momenten niet kunnen vinden en ik kan me toch niet voorstellen dat iedereen zij bouten op gevoel vastdraait.
Durf het bijna niet te vragen maar hoeveel nm voor de schroeven van de carterdelen?
Wordt er geklaagd over weinig aktiviteit op het forum ,komt er een beginneling als ik....is het weer niet goed.
Heb ook geen werkplaats of werkbank moet alles op m,n knieen in een slecht verlicht vol schuurtje doen.Dus buiten in de tuin.Met dit weer geen optie.
Mijn sleutelervaring van inmiddels 40 jaar terug bestond uit het vervangen van kabels en het rotzooien met cilinders en zuigers aan mijn zundappie.Alleen dat wat ik getuned had ging kapot,uilaatpoorten zo groot dat je de zuiger er van buiten in kon mikken.'s avonds de L veer weer uit je uitlaat schudden.
Maar ben altijd weer thuisgekomen, 30.000 km lang.schakelen? Koppeling? deed het altijdt. Nooit een blok hoeven openmaken.
Heb of ben meer dingen aan het vervangen als ooit te voren.
Groet Jan
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Ik zal vanavond eens in mijn papieren ververzameling gaan kijken voor de aanhaalmomenten.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Vroeger: zundapp, nu: Yamaha
Vind je het gek dat je nu meer moet sleutelen?
Aan mijn dapp heb ik de afgelopen 14 jaar ook alleen de uitlaat en koppelingsplaten vervangen (wat niet eens echt nodig was).
Die aanhaalmomenten staan ook in het handboek. Weet alleen niet of die al terug zijn op het forum.
Vind je het gek dat je nu meer moet sleutelen?

Aan mijn dapp heb ik de afgelopen 14 jaar ook alleen de uitlaat en koppelingsplaten vervangen (wat niet eens echt nodig was).
Die aanhaalmomenten staan ook in het handboek. Weet alleen niet of die al terug zijn op het forum.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Ik draai alles op gevoel vast. Het is klein teer spul en alles kan kapot. En het moet wel vast blijven zitten. Alleen een cilinderkop van en auto of XT500 trek ik na met een momentsleutel omdat ze zo hard aangetrokken moeten worden en het veel nauwer kijkt bij die grote koppen met zoveel bouten. Overigens kunnen die ook met de hand gedaan worden, vaak is het aandraaien tot ze niet makkelijk verder willen en dan 2 of 3x rond met steeds een 8e of kwartslag extra. Een FS1 zou ik gewoon vastdraaien en dan 1x een 8e extra geven. Ongeveer. Wat meestal fout gaat is dat er een kromme kop gemonteerd wordt of dat een gorilla denkt dat een M6 tapeind of alu tapgat van adamantium is.
Blokbouten draai ik gewoon maximaal aan met een slagschroevendraaier met goed passende bit. Ik mep ze niet vast, ik gebruik hem vanwege de grip en omdat de bits zo mooi passen.
Een nieuwe erbij is altijd leuk, maar op dit forum is echt een hele volle FAQ aanwezig en er worden echt altijd dezelfde vragen gesteld. De zoekfunctie is pet en de manuals zijn nog steeds niet online, daar is Niels echt te laat mee naar mijn mening, of het nou vrijwillig is of niet. In elk geval kan er wat chagrijnig gereageerd worden als er weer naar de bekende weg gevraagd wordt of in zijn algemeenheid dingen gevraagd worden die gespecificeerd moeten worden. Zelfs dat is in de FAQ helemaal uitgelegd. Als iemand iets dat in de FAQ staat niet snapt is nooit erg, maar dan moet hij dat er wel even bij zeggen en ook wat er nou precies onduidelijk is. Vaak doen mensen alsof ze hier mogen eisen direct en met een perfecte service geholpen te worden. Of dat iets van de laatste tijd is weet ik niet, het lijkt er wel op. Natuurlijk is een vriendelijke reactie prettiger, maar nu weet je iets meer van de hoed en de rand. Bijna alle kennis staat in de FAQ, straks staan hopelijk de manuals wer online en als er dan nog gekke dingen zijn dan is hier behoorlijk wat expertise aanwezig en bereid mee te denken, maar dan moet het de mannen wel een beetje makkelijk gemaakt worden in de zin van een goed beschreven probleem, reeds gedane pogingen, resultaten en gebruikte onderdelen. En als we doorvragen graag antwoorden op alle vragen. Daar krijg ik af en toe ook een punthoofd van. Je probeert iemand te helpen en dan krijg je niet eens te horen wat voor cilinder er nou op zit of men wil geen plaatje maken. Of in een topic van 6 pagina's heeft ie gezegd dat hij een ori 16mm had. Moet ik dan telkens een topic uitvlooien? Is het mijn brommer die ik niet aan het lopen krijg?
Nou ja, veel woorden, kennis zat hier, ook de bereidheid deze te delen, maar dan wel onder onze voorwaarden, dan blijft het gezellig.
Jet: Ik kan me vaag iets met een rode zuignapp herinneren.
Blokbouten draai ik gewoon maximaal aan met een slagschroevendraaier met goed passende bit. Ik mep ze niet vast, ik gebruik hem vanwege de grip en omdat de bits zo mooi passen.
Een nieuwe erbij is altijd leuk, maar op dit forum is echt een hele volle FAQ aanwezig en er worden echt altijd dezelfde vragen gesteld. De zoekfunctie is pet en de manuals zijn nog steeds niet online, daar is Niels echt te laat mee naar mijn mening, of het nou vrijwillig is of niet. In elk geval kan er wat chagrijnig gereageerd worden als er weer naar de bekende weg gevraagd wordt of in zijn algemeenheid dingen gevraagd worden die gespecificeerd moeten worden. Zelfs dat is in de FAQ helemaal uitgelegd. Als iemand iets dat in de FAQ staat niet snapt is nooit erg, maar dan moet hij dat er wel even bij zeggen en ook wat er nou precies onduidelijk is. Vaak doen mensen alsof ze hier mogen eisen direct en met een perfecte service geholpen te worden. Of dat iets van de laatste tijd is weet ik niet, het lijkt er wel op. Natuurlijk is een vriendelijke reactie prettiger, maar nu weet je iets meer van de hoed en de rand. Bijna alle kennis staat in de FAQ, straks staan hopelijk de manuals wer online en als er dan nog gekke dingen zijn dan is hier behoorlijk wat expertise aanwezig en bereid mee te denken, maar dan moet het de mannen wel een beetje makkelijk gemaakt worden in de zin van een goed beschreven probleem, reeds gedane pogingen, resultaten en gebruikte onderdelen. En als we doorvragen graag antwoorden op alle vragen. Daar krijg ik af en toe ook een punthoofd van. Je probeert iemand te helpen en dan krijg je niet eens te horen wat voor cilinder er nou op zit of men wil geen plaatje maken. Of in een topic van 6 pagina's heeft ie gezegd dat hij een ori 16mm had. Moet ik dan telkens een topic uitvlooien? Is het mijn brommer die ik niet aan het lopen krijg?
Nou ja, veel woorden, kennis zat hier, ook de bereidheid deze te delen, maar dan wel onder onze voorwaarden, dan blijft het gezellig.
Jet: Ik kan me vaag iets met een rode zuignapp herinneren.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Daar hadden anderen aan gesleuteld en verprutst 

- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23444
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Nee, de vorige eigenaar.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
fs1parts Hilversum levert prima (teflon) vervangingskabels voor de fs1.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
mbt aanhaalmomenten.................ik doe alles op gevoel, draai zelden wat kapot, echter zijn de carters van een fs1 zacht, de draadeinden cylinder wat iel en kijk uit met de uitlaatdraad van een alu cylinder.
kijk uit met gebruik van imbusbouten, die draai je snel te vast, ik heb een imbussleutel met schroevendraaier handvat, hiermee zet je minder kracht en blijft de zaak heel.
kijk uit met gebruik van imbusbouten, die draai je snel te vast, ik heb een imbussleutel met schroevendraaier handvat, hiermee zet je minder kracht en blijft de zaak heel.
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Ik draai ook alles op gevoel aan, gaat altijd goed. Maar niet iedereen heeft die "feeling" denk ik.
- hans.m
- 1500km gereden
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
- Locatie: Nijlen, België
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
enige wat ik met momentsleutel doe op men fs1 is de cilinderkop. één keer op gevoel gedaan doordat ik eens een probleem had onderweg en stond nog wel wat te los.