Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
-
- 100km gereden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
- Locatie: Zwolle
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
hoi gert, ik kan de as die uit het blok steekt, niet draaien met de hand.
het blokkeerpennetje van het tandwiel zit er ook gewoon in, en het tandwiel heb ik weer in de juiste draairichting gemonteerd. alles beweegt verder soepel.
na het verhaal van de omwentelingen snap ik wat waarom ik niks voelde. daarvoor draaide het tandwiel natuurlijk te langzaam.
dan is hij dus ready to go! even wachten op mijn mooie overmaatse cillindertje die bij de honer ligt, en dan de het motortje eens rustig inrijden
het blokkeerpennetje van het tandwiel zit er ook gewoon in, en het tandwiel heb ik weer in de juiste draairichting gemonteerd. alles beweegt verder soepel.
na het verhaal van de omwentelingen snap ik wat waarom ik niks voelde. daarvoor draaide het tandwiel natuurlijk te langzaam.
dan is hij dus ready to go! even wachten op mijn mooie overmaatse cillindertje die bij de honer ligt, en dan de het motortje eens rustig inrijden
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Chris,
Ok ben blij dat het duidelijk is!
Maak je tank even helemaal leeg en doe bij het opstarten met de nieuwe cilinder een paar liter mengsmering in je tank dan weet je zeker dat deze genoeg smering krijgt en kan je zien of er olie door je doorzichtige slangetje komt!
Als deze dan heftig begint te roken kan je langzaam de benzine in de tank verdunnen met normale benzine.
Te veel smering is ook niet altijd goed maar altijd beter als geen smering.
Gert.
Ok ben blij dat het duidelijk is!
Maak je tank even helemaal leeg en doe bij het opstarten met de nieuwe cilinder een paar liter mengsmering in je tank dan weet je zeker dat deze genoeg smering krijgt en kan je zien of er olie door je doorzichtige slangetje komt!
Als deze dan heftig begint te roken kan je langzaam de benzine in de tank verdunnen met normale benzine.
Te veel smering is ook niet altijd goed maar altijd beter als geen smering.
Gert.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
chris van riel schreef:dat is de oliesproeier
Geinig, nog nooit gezien.
Is dat origineel?
En Gert, je bent top met je uitgebreide duidelijke gedetailleerde uitleg!
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Ja, dat is origineel. Iedere 2RU met oliepomp heeft dat 

- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
chris van riel schreef:En weer even lekker bezig geweest vanavond..
slangetje zit er op en pompje is uit elkaar geweest. Vreemd genoeg was hij brandschoon van binnen! Maar beter het zekere voor het onzekere.
Wat me opgevallen is dat wanneer ik met mijn vinger aan het zwarte tandwieltje draai, de pen die uit het pompje steekt, langzaam naar binnen en naar buiten beweegt.
Als ik hem op het blok monteer en dan het kickstart pedaal beweeg, blijft die pen stil staan. Hoort dit zo?
Het slangetje loopt van de pomp eerst naar boven en dan naar de sproeier wat naar beneden.
Er blijft dan altijd lucht in het bovenste deel van het slangetje zitten, en dit wekt weerstand op.
De lucht wordt niet meegenomen door de olie en de olie moet langs de lucht geperst worden.
Probeer de sproeier aansluiting naar beneden te draaien en het slangetje inkorten zodat er geen krul ontstaat.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Tombo schreef:Ja, dat is origineel. Iedere 2RU met oliepomp heeft dat
Thx.
Daar heb ik er nog niet zoveel van bekeken. Mijn "nieuwe" 2RU blok (van de beurs van vorige week) heeft dat ook niet.
Maar hebben NL blokken niet standaard zo'n dun spruitstuk dan?
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Jeti schreef:Tombo schreef:Ja, dat is origineel. Iedere 2RU met oliepomp heeft dat
Thx.
Daar heb ik er nog niet zoveel van bekeken. Mijn "nieuwe" 2RU blok (van de beurs van vorige week) heeft dat ook niet.
Maar hebben NL blokken niet standaard zo'n dun spruitstuk dan?
Hee verrek zit daar ook in!


-
- 100km gereden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
- Locatie: Zwolle
- fizzie
- 500km gereden
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Mss handig om eens de motor te laten lopen.(idd met mengsmering)
Dan moet het asje wat rechts uit de pomp komt op en neer bewegen. Als je wat meer gas geeft gaat dit sneller en wordt de slag groter.
Mocht dit niet bewegen dan is de pomp stuk. (binnen in zit een kunststof wormwiel wat vaak op een plek geen tandjes heeft)(Pomp ooit vastgelopen)
Of idd geen aandrijving van de pomp.
Dan moet het asje wat rechts uit de pomp komt op en neer bewegen. Als je wat meer gas geeft gaat dit sneller en wordt de slag groter.
Mocht dit niet bewegen dan is de pomp stuk. (binnen in zit een kunststof wormwiel wat vaak op een plek geen tandjes heeft)(Pomp ooit vastgelopen)
Of idd geen aandrijving van de pomp.
-
- 100km gereden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
- Locatie: Zwolle
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Daar sluit ik me volledig bij aan dat het verstandig is om eerst even op mengsmering te laten lopen. Wil liever niet weer mn hele cillinder in elkaar naaien vooral niet als het spul net op maat is gemaakt.
Trouwens, iemand ervaring met proxx zuigertjes? Heb er een van 40.50 besteld, en wil hem daar op, op maat laten draaien. Wat voor een zuigerspeling raden jullie aan? Hans van fs1 almere had mij 0.03mm aanbevolen.
Trouwens, iemand ervaring met proxx zuigertjes? Heb er een van 40.50 besteld, en wil hem daar op, op maat laten draaien. Wat voor een zuigerspeling raden jullie aan? Hans van fs1 almere had mij 0.03mm aanbevolen.
- scirocco
- 500km gereden
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
- Locatie: friesland
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Ik vind het prima zuigertjes proxx Zelf laat ik ze altijd op 0.04 boren denk dat de meesten hier dat ook doen
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
.04 is wat veiliger. prox is wel goed , vaak zit de piston pen er wat los in 

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23444
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 100km gereden
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
- Locatie: Zwolle
Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?
Oke dan doe ik 0.04, kan dat kwaad dat de pistonpen redelijk los zit?