Kort geleden heeft Wietse gevraagd om een kickstarter tandwiel. In de reacties daarop is te lezen dat er een verschil zou zitten tussen de verschillende types. Nu heb ik eens even gekeken naar wat heb liggen en ik zie geen verschil tussen de (vier) assen ( behalve verschillende "gebruikssporen"), en ook niet tussen de (drie)tandwielen. Deze asjes komen uit de types 1j5, 2f2 en 2ru. Zie foto.
Het kan goed dat eerdere types daar van afwijken, maar dan ben ik wel nieuwsgierig waar dat verschil dan in zit. Misschien kan iemand dat uitleggen, eventueel met foto?
En uiteindelijk bepaalt het tandwiel achter de koppelingskorf welke tandwielen als tussentandwiel en kickastandwiel gebruikt moeten worden. Volgens mij heb ik daar in een van de blokFAQ's fotos van geplaatst en anders moet ik die eens opnieuw plaatsen.
Huh, volgens mij heb ik die kickstart assen best vaak door elkaar gebruikt zien worden. Of als vervanging van een oud type (met aluminum, op de foto links) één van de nieuwere modellen gebruikt. Dat werkte altijd.
Er is te mixen, maar dat kan alleen met 1 combo. Of het oud tussentandwiel op nieuwe kickas was of andersom ben ik even kwijt. De andere combo past simpelweg niet. En de combo die wel past, is duidelijk te ruim.
Er zijn 2 verschillende tandwielen en 2 verschillende assen. Deze horen bij elkaar.
Tandwiel 1 is vlak en tandwiel 2 is "hol" ( daar ligt de haarspeldveer iets terug). Tandwiel 2 is dan ook smaller dan tandwiel 1.(dit is het euvel) De asjes zijn verschillend bij de stopper (het plaatje op de as die de slag beperkt tijdens het ronddraaien). Dik en of dun plaatje.
Bij tandwiel 1 hoort een as met een dunnere "stopper" Dat is dan ook het verschil van de asjes. Als je tandwiel 1 op een as zet met dikke "stopper" komt het tandwiel in ruststand tegen het tussen tandwiel. Nu kan deze in aangrijping komen tijdens het lopen van de motor met alle gevolgen van dien. De tanden van het tandwiel zijn overigens wel gelijk.
Alleen het tussen tand wiel is er in 2 uitvoeringen. Bij oude blokken zijn die ook niet uitwisselbaar. Heeft geen tandspeling op het kleine tandwiel achter op de koppeling. Helaas geen foto's. Geen zin en tijd om iedere keer een andere (gratis) provider te zoeken.... Mss als ik weer een keer bij Gino ben op beeld zetten....
Gisteren bij Wietse geweest en een nieuw type asje gemonteerd, als op eerdere foto's. Het asje wat hij oorspronkelijk bij het blok had gekregen was anders van vorm en ook de borging van de veer was anders (soort van witte kunststof kegel met gat en sleuf wat in de veer werd gemonteerd). Dit hield echter de veer ten opzichte van het tandwiel onvoldoende in positie. Stom genoeg geen foto's gemaakt. Misschien lukt dat Wietse nog?
Jeti schreef:Marc, voor welk type blokken/bouwjaren zijn die twee sets gebruikt? Is er een "omslagpunt"?
Vlg mij na 76 een ander model. Maar er is in de loop der jaren zoveel gerommeld en gewisseld in de blokjes dat dit geen leidraad meer is. Mijn devies; goed opletten
Kees schreef:Gisteren bij Wietse geweest en een nieuw type asje gemonteerd, als op eerdere foto's. Het asje wat hij oorspronkelijk bij het blok had gekregen was anders van vorm en ook de borging van de veer was anders (soort van witte kunststof kegel met gat en sleuf wat in de veer werd gemonteerd). Dit hield echter de veer ten opzichte van het tandwiel onvoldoende in positie. Stom genoeg geen foto's gemaakt. Misschien lukt dat Wietse nog?
Die types zitten op een rd en dt MX. De asjes zijn vlg mij wel uitwisselbaar. Maar dan wel met de rd/dt. Soms past het wel op een fs1 en zijn er meerdere types (vooral imi) uitwisselbaar. Maar het blijft opletten.
Het was geen DT asje want die had ik er al naast gehad. Ik mis van dat nieuwer type asje een ring waardoor het niet past. Met het tandwiel, de rest van de bestanddelen van Kees en een nieuw asje van mij is het nu opgelost.
Die witte plastic bus is wel latere DT/RD. Die missen de bovenste schotel en borgclip. De enduro en TY waren nog ala FS1 opgebouwd. Veer en ringen zijn hetzelfde, as, tandwiel en klemveer niet.