Deze week begonnen met wat ideeën te bekijken om ledverlichting toe te passen in de koplamp. Eerste opzet is klaar, ik ben nog niet tevreden met de lichtopbrengst, daar valt nog fenegriek winst te boeken. Nu zit er een ba7 lampje in van 2 watt. Deze geeft 110 lumen.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Het is gewoon een standaard bajonet lampje maar dan in led uitvoering. Die kan je overal kopen, probleem is dat je iets moet maken om het passend te maken voor in de koplamp.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Voor de ba15 (de ba15 is makkelijker in te bouwen dan de ba7)heb ik nu een leverancier gevonden die lampen kan leveren 6 volt met 2 standen (klein en groot licht) en maximaal 1200 lumen.
1200 lumen is erg veel meer, als je nagaat dat een 20 watt lampje ongeveer 190 lumen levert, zou dat een behoorlijke verbetering zijn. Het voordeel is dat deze lampjes die ik nu gevonden heb voor zowel gelijkstroom als wisselstroom bruikbaar zijn.....nadeel zijn de kosten per lamp
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Dat ligt eraan welke ledlamp ik ga gebruiken. Als die over de accu gaat heb ik mijn vaste waardes maar kan een probleem worden als de accu het begeeft. Pak ik de led die gelijk en wisselspanning aan kan met een voltage van 6 tot 24 volt, dan zou het ook rechtstreeks op de bedrading uit de ontsteking aangesloten worden.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
Laatst gewijzigd door pee67 op 21 jan 2017, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
6 volt is sowieso lastig en beperkt in de keuzes in lampen en je moet je afvragen of je 6 volt wilt houden. Ik rij met de 69er inmiddels alweer anderhalf jaar probleemloos met 12 volt voor alle lampen met een standaard ontsteking. Bij langer stilstaan lijkt er soms te weinig stroom in de accu te zitten maar zodra de motor loopt is alles weer goed. Het is een kleine ingreep en ja ongeveer 100 euro investering voor alle lampen een accu spanningregelaar/gelijkrichter claxon en knipperlicht relais de licht opbrengst is goed , alleen stationair blijft er weinig over maar rijdend is er voldoende licht. Ik heb in mijn knipperlichten zelfs 12 volt 21 watt lampen nou die zie je overdag wel hoor.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Het gaat mij in eerste instantie alleen om de verlichting in de koplamp. Het komt voor als je auto's tegenkomt dat je eigen verlichting en dus het zicht op de weg verdwenen is. Knipperlichten zijn voor de liefhebber, als ze er al opzitten moet je je nog afvragen hoe vaak ze gebruikt worden. Maar dat zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet en mag maken. Dus voor mij telt alleen de koplamp nu. Met wat ik gevonden heb zie ik kansen om zonder aanpassingen in het elektracircuit alleen de koplamp van ledverlichting te voorzien, heb nog wat testwerk te doen natuurlijk En vooral de wijze waarop de ledlampen ingebouwd kunnen worden in de lampenhouder. Ik wil namelijk niks veranderen of aanpassen aan de onderdelen van de FS1, zodat in theorie iedereen dit kan toepassen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Waar heb je ze gekocht? Ik zit even op ebay/aliexpress te kijken, maar kom eigenlijk alleen maar lampen tegen met een vrij lage opbrengst. Vaak voor achterlichten/achteruitrijverlichting voor auto's. Mooiste is als je er een H4 of H7 pit in zou kunnen stoppen, dan heb je meteen de keuze uit echt zware LED lampen, zoals Edwin post, of meteen xenon.
Voor mij zou het belangrijk zijn dat er niets veranderd aan de lampunit en er ook groot en dim licht mogelijk is. LED heeft de voorkeur, trekt nagenieg niets van de accu.
Tombo schreef:Mooiste is als je er een H4 of H7 pit in zou kunnen stoppen, dan heb je meteen de keuze uit echt zware LED lampen, zoals Edwin post, of meteen xenon.
Tombo schreef:Mooiste is als je er een H4 of H7 pit in zou kunnen stoppen, dan heb je meteen de keuze uit echt zware LED lampen, zoals Edwin post, of meteen xenon.
Misschien een fs80 koplamp gebruiken.
Bedenk wel dat je dan ook 12 volt MOET hebben. Met xenon verlichting moet je ook nog ergens een aanstuur unit wijt.