Zo'n krukas had ik nog niet eerder gezien.
Los van het roest, heeft deze ook gaten in de wangen, maar ziet er verder niet echt "racing" uit.
Zou dit door de vorige eigenaar zelf gedaan zijn?
Nee bij de oudere modellen hoort dit, ik dacht dat dit type krukas is gebruikt tot en met de 2F2.
De nieuwere krukassen hebben ter hoogte van de drijfstang dunnere krukaswangen.
De oudere hebben dikke krukaswangen met gaten.
Dit is gedaan om het gewicht van de drijfstang te compenseren tov de krukaswangen.
Aaah, dan moet ik dit toch ooit al eens gezien hebben in het blok van m'n street.
Betere smering voor het big end en het lager aan de zijde van de ontsteking is misschien wel een feit.
Waarom zouden ze het dan ooit veranderd hebben en zijn de nieuwe krukassen ook vol?
Waarom dat ooit veranderd is zou ik niet precies weten.
De nieuwere krukassen lijken misschien voller, maar hebben dunne wangen
ter hoogte van het bigend.
Het nieuwere model heeft wel een iets dunnere en lichtere drijfstang.
Het zou kunnen dat dit meer voordelen heeft voor bv racedoeleinden.
Overgang van ronde balansgaten naar gesmede wangen is ' 77.
1J5 dus.
Bijna gelijk met de plastic zijkappen.
Ook van stalen koppeling naar aluminium.
En van losse tandwieldrager naar vast op de naaf.
Voorrem van rechts naar links.
Enz.
Yamaha maakte een update in '77.
Waarom? Goedkopere productie door minder bewerking. Er zijn zat veranderingen, kijk in de FAQ, daar zijn meer topics over de verschillen in blokjes. In principe is alles uitwisselbaar, maar soms moet je een groep delen wel bij elkaar houden.
Ter info, dit type krukas zat ook in mijn 2f2 78 blok, leek mij bij het blok te horen.
Ik ga een nieuwe gebruiken met rode wangen, ben net klaar met schuren van 1 as aan die kruk, zodat lager er lekker los op glijdt, zoals orgineel ook het geval is. Anders klemt de boel straks te veel. Helaas achter gekomen toen blok weer dicht zat