olielekkage voortandwielas
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
olielekkage voortandwielas
Beste mensen.
Ik heb nu al 2 jaar last van olielekkage via het voortandwielasje, nieuwe kerring,en vulbus, maar de olie lekt via de as aan de binnenkant van de vulbus.
Hoe hoort dit lekdicht te wezen , weet iemand dat? ook is de as getand, daar kan toch olie doorheen lopen, via de binnekant van de vulbus naar buiten? Ik weet best wel wat van de yamaha, maar hier kom ik niet uit
ik heb een yamaha fs1 orange-wit uit 1972
kan iemand mij helpen?
mvg Herman
Ik heb nu al 2 jaar last van olielekkage via het voortandwielasje, nieuwe kerring,en vulbus, maar de olie lekt via de as aan de binnenkant van de vulbus.
Hoe hoort dit lekdicht te wezen , weet iemand dat? ook is de as getand, daar kan toch olie doorheen lopen, via de binnekant van de vulbus naar buiten? Ik weet best wel wat van de yamaha, maar hier kom ik niet uit
ik heb een yamaha fs1 orange-wit uit 1972
kan iemand mij helpen?
mvg Herman
-
- 500km gereden
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: olielekkage voortandwielas
https://www.cmsnl.com/yamaha-fs1pdx-197 ... z7WjjVcKUl
Dag Herman, en welkom.
Dit is nog niet op mijn pad terecht gekomen, maar lijkt me irritant.
Misschien zit lager (25) scheef in zijn zitting of de as is beschadigd.
Misschien zijn er nog anderen met ideeën, maar ik denk het volgende:
- Een druppel vloeibare pakking op de as (11) leggen recht onder de simmering (26) tegen het lager aan.
- Op de achterzijde/kopkant van bus (27) dun vloeibare pakking aanbrengen.
De bus met een draaiende beweging over de as naar achteren drukken waardoor de vloeibare pakking zich verdeeld over de as en tegen het lager.
Tandwiel monteren en uitproberen.
Ik ben benieuwd.
Dag Herman, en welkom.
Dit is nog niet op mijn pad terecht gekomen, maar lijkt me irritant.
Misschien zit lager (25) scheef in zijn zitting of de as is beschadigd.
Misschien zijn er nog anderen met ideeën, maar ik denk het volgende:
- Een druppel vloeibare pakking op de as (11) leggen recht onder de simmering (26) tegen het lager aan.
- Op de achterzijde/kopkant van bus (27) dun vloeibare pakking aanbrengen.
De bus met een draaiende beweging over de as naar achteren drukken waardoor de vloeibare pakking zich verdeeld over de as en tegen het lager.
Tandwiel monteren en uitproberen.
Ik ben benieuwd.
-
- 250km gereden
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: olielekkage voortandwielas
Ben hier zelf allergisch voor , ik zou blok ophalen en kijken waarom er lekkage is en de defecte onderdelen vervangen om er zo weer jaren van te kunnen genieten .
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: olielekkage voortandwielas
Bedankt voor jullie reacties!
het idee met de vloeibare pakking, heb ik al is gedaan, maar dan met gele locktide, tussen het tandwiel en de vulbus, misschien niet de juiste plek.. het heeft toen niet geholpen
Ik zou het blok kunnen na laten kijken door iemand idd, maar wil er nu nog een maandje mee rijden.
Sta er van te kijken dat deze constructie normaal wel gewoon dicht is.
het idee met de vloeibare pakking, heb ik al is gedaan, maar dan met gele locktide, tussen het tandwiel en de vulbus, misschien niet de juiste plek.. het heeft toen niet geholpen
Ik zou het blok kunnen na laten kijken door iemand idd, maar wil er nu nog een maandje mee rijden.
Sta er van te kijken dat deze constructie normaal wel gewoon dicht is.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23421
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 250km gereden
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: olielekkage voortandwielas
De constructie is volgens mij vrij gebruikelijk, de juiste keerring dicht het gewoon af.
Als het een beetje olie is kun je er natuurlijk gewoon even mee rijden .
Als het een beetje olie is kun je er natuurlijk gewoon even mee rijden .
-
- 500km gereden
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: olielekkage voortandwielas
Optredende olielekkage bij het voortandwiel is meestal een simmering/bus issue.
En een lekkage door/langs de binenkant van de bus heb ik niet meegemaakt.
Zelf ben ik van kosten/energie vs baten.
Een blok splitsen voor een druppeltje olie langs het tandwiel kost me teveel energie.
Ik ben ook absoluut niet van het vloeibare pakking afdeling, behalve het middencarter dan...
Maar een druppel vloeibare pakking tussen de aandrijfas en bus zie ik niet echt als kliederen en
Als het zit, dan zit het 3 setjes tandwielen en ketting.
Je geeft aan dat je zelf al zoiets hebt gedaan,,,
Dan vind ik het frappant dat er "nog" olie langs komt.
Ik zou het stiekem nog een keer proberen, als je overtuigd bent dat de olie via de binnenkant van de bus komt...
En een lekkage door/langs de binenkant van de bus heb ik niet meegemaakt.
Zelf ben ik van kosten/energie vs baten.
Een blok splitsen voor een druppeltje olie langs het tandwiel kost me teveel energie.
Ik ben ook absoluut niet van het vloeibare pakking afdeling, behalve het middencarter dan...
Maar een druppel vloeibare pakking tussen de aandrijfas en bus zie ik niet echt als kliederen en
Als het zit, dan zit het 3 setjes tandwielen en ketting.
Je geeft aan dat je zelf al zoiets hebt gedaan,,,
Dan vind ik het frappant dat er "nog" olie langs komt.
Ik zou het stiekem nog een keer proberen, als je overtuigd bent dat de olie via de binnenkant van de bus komt...
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10808
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: olielekkage voortandwielas
Dit is het oude systeem met halve mntjes en om te vouwen borgring die binnen vertand is. Als alles netjes gemonteerd is en aangedraaid, dan lekt er niets. Zit het voortandwiel los op de as, dan lekt het tussen as en bus door. Als er op de bus, tandwiel of draadbus beschadigingen of vuil zitten kan het ook lekken of zweten.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: olielekkage voortandwielas
Het systeem wat Yamaha hier heeft toegepast is en blijft een zwak punt,
maar dat kon destijdts niet anders door de ombouw naar de lange as voor het fiets systeem.
De oplossing is inderdaad om de bus en tandwiel goed schoon te maken en zeer goed vast te zetten.
Zelf heb ik wel eens een fiber ring toegepast tussen tandwiel en borgplaat, dit hielp ook wel enigszins.
maar dat kon destijdts niet anders door de ombouw naar de lange as voor het fiets systeem.
De oplossing is inderdaad om de bus en tandwiel goed schoon te maken en zeer goed vast te zetten.
Zelf heb ik wel eens een fiber ring toegepast tussen tandwiel en borgplaat, dit hielp ook wel enigszins.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23421
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: olielekkage voortandwielas
3e9 en sheriff hebben ook een lange as voor het trapsysteem maar dan zonder bus.opnieuweenfs1 schreef: maar dat kon destijdts niet anders door de ombouw naar de lange as voor het fiets systeem.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 100km gereden
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00
Re: olielekkage voortandwielas
Ja dat klopt, daar zit een iets andere as met een andere keerring in, die is geheel oliedicht,
Deze heeft echter weer een nadeel dat het tandwiel iets los blijft zitten tussen de seegerringen.
Het beste is nog altijd de korte as met moer. zoals toegepast op de 5 bak
Deze heeft echter weer een nadeel dat het tandwiel iets los blijft zitten tussen de seegerringen.
Het beste is nog altijd de korte as met moer. zoals toegepast op de 5 bak
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: olielekkage voortandwielas
bedankt voor jullie reactie's, er is hier veel kennis aanwezig !
Het is idd een bevestiging met twee halve maantjes, ik had nooit eerder gezien. ik zal de bout en extra vloeibare pakking extra vast zetten.
de olie komt nu via de bus, op het tandwiel die slingert het naar de ketting en dan zie ik de spatten ook op mijn achtervelg, pff
misschien draai ik een kleine kamer in de bus voor een o-ring die klemt om de as, als ik die vastzet drukt de o-ring tegen de as en de bus tegen het kogellager in het blok.
Het is idd een bevestiging met twee halve maantjes, ik had nooit eerder gezien. ik zal de bout en extra vloeibare pakking extra vast zetten.
de olie komt nu via de bus, op het tandwiel die slingert het naar de ketting en dan zie ik de spatten ook op mijn achtervelg, pff
misschien draai ik een kleine kamer in de bus voor een o-ring die klemt om de as, als ik die vastzet drukt de o-ring tegen de as en de bus tegen het kogellager in het blok.
-
- 500km gereden
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: olielekkage voortandwielas
Als je de spetten op je velg krijgt, dan heb je toch een redelijke lekkage zou je zeggen.hermanvdveldt schreef:bedankt voor jullie reactie's, er is hier veel kennis aanwezig !
Het is idd een bevestiging met twee halve maantjes, ik had nooit eerder gezien. ik zal de bout en extra vloeibare pakking extra vast zetten.
de olie komt nu via de bus, op het tandwiel die slingert het naar de ketting en dan zie ik de spatten ook op mijn achtervelg, pff
misschien draai ik een kleine kamer in de bus voor een o-ring die klemt om de as, als ik die vastzet drukt de o-ring tegen de as en de bus tegen het kogellager in het blok.
Je suggestie met de o-ring is wel een mooie oplossing.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10808
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: olielekkage voortandwielas
Werkt wel perfect tegen roest op je achtervelg. Alleen bochtenwerk is soms spannend.
Kijk eerst even in de FAQ.
- krabbie
- 50km gereden
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 08 jan 2013, 21:28
Re: olielekkage voortandwielas
Ik pas deze oplossing al jaren met succes toe. Wel op een 5 bak, maar moet volgens mij ook werken op een 4 bak as.hermanvdveldt schreef:bedankt voor jullie reactie's, er is hier veel kennis aanwezig !
Het is idd een bevestiging met twee halve maantjes, ik had nooit eerder gezien. ik zal de bout en extra vloeibare pakking extra vast zetten.
de olie komt nu via de bus, op het tandwiel die slingert het naar de ketting en dan zie ik de spatten ook op mijn achtervelg, pff
misschien draai ik een kleine kamer in de bus voor een o-ring die klemt om de as, als ik die vastzet drukt de o-ring tegen de as en de bus tegen het kogellager in het blok.