Is aandrijving as 378 blok (lange dus) uitwisselbaar met een korte (voor steppenbalk)?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
LeenZoveel
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Is aandrijving as 378 blok (lange dus) uitwisselbaar met een korte (voor steppenbalk)?

Bericht door LeenZoveel »

Hoi !

Ik ben een 378 blok aan het voorzien van nieuwe lagers, keerringen, veren etc. De originele aandrijving as die erin zit is natuurlijk nog een lange (fietsmodel noem ik het gemakshalve maar). Is die as 1 op 1 te vervangen door een korte (model zonder fietsen noem ik het gemakshalve maar).

Dit model zit er volgens mij nu in ;
Bij FS1 shop :
https://www.fs1shop.nl/axle-drive-fietssysteem

1 op 1 te vervangen door deze?
Bij FS1 shop Axle drive -2RU- : https://www.fs1shop.nl/axle-drive-2ru

Alvast hartelijk dank!

Leen
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden

Re: Is aandrijving as 378 blok (lange dus) uitwisselbaar met een korte (voor steppenbalk)?

Bericht door Dr. Bob »

Gewoon de lange as inkorten met de haakse slijper. Niet de bevestiging voor tandwiel met de halve maantjes eraf slijpen.
Niet lullen maar poetsen!
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Re: Is aandrijving as 378 blok (lange dus) uitwisselbaar met een korte (voor steppenbalk)?

Bericht door NIX »

Ja, is te vervangen. is allemaal uitwisselbaar, behalve de (zeldzame en dure) 5-bak. Of wat Dr. Bob zegt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Een 2RU as is wel het mooiste vind ik. Dat systeem met die halve maantjes is echt een k*t systeem
LeenZoveel
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Dr. Bob schreef: 24 jan 2026, 19:53 Gewoon de lange as inkorten met de haakse slijper. Niet de bevestiging voor tandwiel met de halve maantjes eraf slijpen.
Dank voor de tip Dr. Bob!. Is een laatste optie. Vind het altijd zonde als ik origineel spul moedwillig om zeep help. Ook al is het voor het goede doel. Ik vervang liever en bewaar het oude onderdeel :-).
LeenZoveel
Aan het inrijden
Aan het inrijden

NIX schreef: 25 jan 2026, 13:04 Ja, is te vervangen. is allemaal uitwisselbaar, behalve de (zeldzame en dure) 5-bak. Of wat Dr. Bob zegt.
Mooi !
Dankje NIX !
LeenZoveel
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Tombo schreef: 25 jan 2026, 15:21 Een 2RU as is wel het mooiste vind ik. Dat systeem met die halve maantjes is echt een k*t systeem
Precies mijn idee.
En is verniel ook nog eens geen origineel onderdeel. Misschien kan ik er ooit iemand, of mijzelf, blij mee maken.

Dankje Tobo!
Plaats reactie