tis ni om tegendraads te doen, maar ik krijg de kriebels van poederlakken,
en zweer dus bij de borstel, of spuiten...
uiteraard uitleg:
poederlak is onmenselijk hard en weerbarstig, en kwalitatief hoogstaand..
maarrr, de laag is zo hard, dat ze bij buigen, of een puntimpact breekt,
aangezien de poederlak moet hechten op het metaal, wordt dit mega ontvet..
de barst in de lak komt dan uit op blank metaal ..
als je het dan niet in de gaten hebt, roest je kader onder de lak door (die lak blijft perfect, glimmen en al wat je wil.
ik kom bij m'n werk vaak bv. trappen van vrachtwagens etc tegen, die veelal gepoedercoat zijn, na enkele jaren hard labeur heb je een rotte trap, met gave lak..
een leerkracht materiaalkunde werd bij atlas copco ooit verantwoordelijk gesteld voor het afschilferen van poederlak op een bepaald handvat, van een bepaald model compressor. Hij had namelijk het proces ontworpen, en er kwamen ervan terug die al na een jaar afschilferden. Aangezien hij een ongelooflijk begeesterd man is in zijn vakdomein, pikte die dat niet en ging op zoek naar de oorzaak van het schilferen. Na zwaar onderzoek bleek er tot zijn grote verbazing dierlijk vet in de coating te zitten.. terwijl hun hele fabricageproces normaal gezien steriel verloopt.. Op zoek naar de modellen en periode waarin deze waren gecoat, bleek het om de vakantie te gaan, wanneer er een reserveploeg bezig was.. Na het roosteren van enkele werknemers bleken ze in de bakoven ook enkele kippetjes te hebben geroosterd terwijl de bazen er toch niet waren..
dat is een uitzonderlijke situatie, begrijp ik wel, maar het komt dus zó nauw.. Je legt je lieve schat in de handen van het onbekende (je kan dus ook geluk hebben) en weet pas waar je aan toebent als het te laat is..
poederlak verwijderen gaat ongeveer evengoed als lege zakken rechtzetten
ik hou het bij spuiten, en als je de blinker wil uithangen eerst metalliseren en dan spuiten
amen