Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
YamaSam schreef:Martijn schreef:...
Het kan zo zijn dat die mallen niet meer te krijgen zijn, maar als we kijken naar Sam, dan zie je zo dat die mallen zo weer te maken zijn (kost wel wat, maar dan heb je ook wat !)
howlah, wel effe opletten,
een 'mal' om een kunststoffen stuk in te maken, kost ongeveer (in materiaal) 10 keer zoveel als een stuk,
in uren om hem te maken ongeveer een 30 stukken (ter grootte van +/-gardeboue auto)
een 'matrijs' om een stuk plaat in te persen, is heel iets anders. Die zijn gemaakt uit matrijzenstaal (haast foutloos staal)
en die moet je gieten fresen en boenen..
de matrijs kost ongeveer zoveel als 1000 stukken, de uren om die te maken wil je gewoon niet weten!
daarbij komt dat je een forse pers vandoen hebt ook
je kán besparen, maar dan begint het hoe langer hoe 'chineser' te lijken![]()
injectiematrijzen zijn nóg duurder, omdat hier de stroming van de kunststof nog moet berekend worden ook..
je zou ze ook kunnen slagen uit plaat, maar dan zijn de uren weer niet te rekenen..
als je als matrijsen kan kopen, heb je enkel de pers en de plaat nog nodig, wat opzich wel meevalt dan.
het is in ieder geval niet zó eenvoudig allemaal
dewaal schreef:Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
dewaal schreef:Triforce schreef:kreidler en zundapp zij pas gekomen na de FS1 dus het zijn nageaapte FS1tjes alleen dan anders gebouwd
zundapp was er veel eerder door yamaha is zundapp falliet gegaan omdat ie met die goedkope fs1tjes kwamen
Thomash schreef:Heb zelf een zundapp gehad en gekeken naar een kreid..
Ze zijn beiden failliet gegaan. De duitsers hadden het een beetje hoog in de bol, kreidler had het snelheidsrecord (nogsteeds volgens mij 221km/h ?) en zundapp stond bekend om zijn slijtage vastheid (speldjes bij 50000 km en 100000)
Door die dingen bleven ze maar produceren maar ontwikkelde ze geen nieuwe blokjes meer. Weleens met een zundapp 529 gereden? schakelgang van een meter en een koppeling waar je kramp van krijgt..
Verder natuurlijk beide prachtige merken!