6 Volt accu opladen
heeey!
geloof het of niet, heb uiteindelijk toch een accu gekocht voor een spotprijs! (heb er gratis zuur bij gekregen)
heb hem opgevuld (niet echt eenvoudig om tot de upper level te vullen) dus hij staat net iets boven de upper level (+/- 0.5cm) kan dit kwaad, of
wordt het overtollig zuur via de overdruk eruit gelaten tijdens het laden?
bedankt!!
joooo
geloof het of niet, heb uiteindelijk toch een accu gekocht voor een spotprijs! (heb er gratis zuur bij gekregen)
heb hem opgevuld (niet echt eenvoudig om tot de upper level te vullen) dus hij staat net iets boven de upper level (+/- 0.5cm) kan dit kwaad, of
wordt het overtollig zuur via de overdruk eruit gelaten tijdens het laden?
bedankt!!
joooo
- PD
- 1250km gereden
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: 30 jun 2008, 12:26
- Locatie: Zevenaar
heb ze op de beurs in aarschot dit weekend 7 euro betaald,
de verkoper heeft het de fles zuur er bijgegeven omdat ik nog het
een en ander heb gekocht...
enkel is mijn vraag nu nog, hoeveel is de laad spanning van de spoel na de gelijkrichter.
is deze rond de 14-20V?
er zit een klein beetje teveel zuur in de accu, gaat dit eruit als er overladen wordt?
groeten!!!!
de verkoper heeft het de fles zuur er bijgegeven omdat ik nog het
een en ander heb gekocht...
enkel is mijn vraag nu nog, hoeveel is de laad spanning van de spoel na de gelijkrichter.
is deze rond de 14-20V?
er zit een klein beetje teveel zuur in de accu, gaat dit eruit als er overladen wordt?
groeten!!!!
ik bedenk net iets:
een diode is geen spanningsregelaar he, er is een constante spanningsval (bij een gewone elektronica diode 1N4001 is dit bijvoorbeeld 0.65V)
deze spanningsval blijft ongewijzigd naar gelang de voedingsspanning omhoog gaat door hogere toeren...
dus ik veronderstel dat het accu de spanningsregelaar is omdat die de spanningsvariaties opvangt.
ik neem dus aan, wanneer de voedingsspanning stijgt door het op toeren komen, dat de stijging van de spanning
de accu doet uitzetten...?
bedankt!!
een diode is geen spanningsregelaar he, er is een constante spanningsval (bij een gewone elektronica diode 1N4001 is dit bijvoorbeeld 0.65V)
deze spanningsval blijft ongewijzigd naar gelang de voedingsspanning omhoog gaat door hogere toeren...
dus ik veronderstel dat het accu de spanningsregelaar is omdat die de spanningsvariaties opvangt.
ik neem dus aan, wanneer de voedingsspanning stijgt door het op toeren komen, dat de stijging van de spanning
de accu doet uitzetten...?
bedankt!!
klopt helemaal
er zijn een paar dingen
-je spoel wekt wisselstroom op, hoe meer toeren, hoe meer stroom en spanning (dus meer vermogen)
-van af je spoel gaat het de gelijkrichter in, deze maakt van wisselstroom gelijk stroom. Dit omdat je accu alleen bijgeladen kan worden op gelijkstroom.
-je accu vangt de spanningspieken op, er komt dus altijd 6 volt gelijkstroom uit. Bij een orginele fs1 werkt dit dus ook prima. Maar als je fs1 wat sneller is, en dus wat meer toeren draait, dan wekt de spoel meer stroom op waardoor je je accu constant overlaadt. Ze koken dan droog en gaan kapot.
@triforce. Die spanningsregelaar zit lang niet op elk type fs1

er zijn een paar dingen
-je spoel wekt wisselstroom op, hoe meer toeren, hoe meer stroom en spanning (dus meer vermogen)
-van af je spoel gaat het de gelijkrichter in, deze maakt van wisselstroom gelijk stroom. Dit omdat je accu alleen bijgeladen kan worden op gelijkstroom.
-je accu vangt de spanningspieken op, er komt dus altijd 6 volt gelijkstroom uit. Bij een orginele fs1 werkt dit dus ook prima. Maar als je fs1 wat sneller is, en dus wat meer toeren draait, dan wekt de spoel meer stroom op waardoor je je accu constant overlaadt. Ze koken dan droog en gaan kapot.
@triforce. Die spanningsregelaar zit lang niet op elk type fs1

hey!
bedankt voor de mensen die zich ter zake kunnen houden...jammer van het onderlinge gevoos, lijkt net een tupperware-forum...
goed...dus draad van de spoel door gelijkrichter --> gelijkstroom laad batterij bij --> super!
heeft iemand enig gedacht wat de laadstroom en spanning is?? dus wat komt er uit die die spoeldraad?
ik heb vorige keer +/-14-20V gemeten, heeft iemand hier meetwaarden van?
het lijkt nogal veel als laadspanning niet? als je weet dat er toch een stevige stroom doorloopt...
in ieder geval allen bedankt voor de reacties!
keep it nice and clean!
groeten,
jan
bedankt voor de mensen die zich ter zake kunnen houden...jammer van het onderlinge gevoos, lijkt net een tupperware-forum...
goed...dus draad van de spoel door gelijkrichter --> gelijkstroom laad batterij bij --> super!
heeft iemand enig gedacht wat de laadstroom en spanning is?? dus wat komt er uit die die spoeldraad?
ik heb vorige keer +/-14-20V gemeten, heeft iemand hier meetwaarden van?
het lijkt nogal veel als laadspanning niet? als je weet dat er toch een stevige stroom doorloopt...
in ieder geval allen bedankt voor de reacties!
keep it nice and clean!
groeten,
jan
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
hoe meer toeren, hoe meer volt, hoe platter de batterij/zwaarder je lampen hoe meer ampère/stroom
origineel zal dat bij 9000 toeren openklem (geen batt) tegen de 15volt zijn, met de batterij eraan max 9v (dan 'kookt' de batterij en houdt het voltage op 9v tot ze leeg gekookt is, dan gaat het verder omhoog)
als je 12v lampen steekt, of de weerstand verzwaard, zal je spoel meer stroom moeten geven en uiteindelijk zwart worden.
dús, is je brommer niet opgevoerd, dan moet je enkel zien dat er water in je batt is. Is ie een beetje gekieteld, kan het zijn dat je met een goede batterij en iets zwaardere lampjes geen problemen meer hebt. Is ie flink gepeperd, kan je windingen van je spoel afwikkelen, of een spanningsregelaar steken
mag van mijn part de FAQ in, (als dat er al niet staat) hier hebben we het al heel vaak over gehad
origineel zal dat bij 9000 toeren openklem (geen batt) tegen de 15volt zijn, met de batterij eraan max 9v (dan 'kookt' de batterij en houdt het voltage op 9v tot ze leeg gekookt is, dan gaat het verder omhoog)
als je 12v lampen steekt, of de weerstand verzwaard, zal je spoel meer stroom moeten geven en uiteindelijk zwart worden.
dús, is je brommer niet opgevoerd, dan moet je enkel zien dat er water in je batt is. Is ie een beetje gekieteld, kan het zijn dat je met een goede batterij en iets zwaardere lampjes geen problemen meer hebt. Is ie flink gepeperd, kan je windingen van je spoel afwikkelen, of een spanningsregelaar steken
mag van mijn part de FAQ in, (als dat er al niet staat) hier hebben we het al heel vaak over gehad
when men were men, and helmets were for divers
jow,
bedankt...
idd heb via het zoekmachien het één en ander gevonden klopt...was dus de vraag wat het voltage was.
laatste vraag:
als de batterij "kookt" dus 9V laadspanning, vliegt er dan zuur uit de batterij via de overloop?
of stijgt en daalt het niveau zo'n beetje, zodat het niveau stabiel blijft?
jooooooooooooo
bedankt...
idd heb via het zoekmachien het één en ander gevonden klopt...was dus de vraag wat het voltage was.
laatste vraag:
als de batterij "kookt" dus 9V laadspanning, vliegt er dan zuur uit de batterij via de overloop?
of stijgt en daalt het niveau zo'n beetje, zodat het niveau stabiel blijft?
jooooooooooooo