Pagina 2 van 3
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:16
door clamdxp
nee de uitlaatpoort is niks aan gebeurd.
wel heb ik wel vaker gelezen dat een 28mm bocht zelfs prettiger zou rijde als 32mm.
ik wil uiteindelijk een f5b 60cc (oude imi) monteren kan ik daar ook die 28 mm bocht dan voor gebruiken of heeft die weer de 32mm bocht nodig?
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:25
door YamaSam
hangt af van de pijp die je daar dan aan vastknoopt hé
en in welk toerengebied je wil dat ie echt presteert..
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:31
door clamdxp
YamaSam schreef:hangt af van de pijp die je daar dan aan vastknoopt hé
en in welk toerengebied je wil dat ie echt presteert..
ik heb een originele fs50 pijp.
ik wil gewoon weining toeren en onderin veel koppel vandaar ook mijn keuze voor een 60cc f5b
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:32
door YamaSam
meten is weten
de dikte van de voetpakking(en) kan het ook zijn natuurlijk
hoofdpunten om een regime te ontdekken is meten van de uitlaathoogte tot de rand vd cilinder als ie gemonteerd zit,
en de eventuele afstand van het pistondek in bovenste dood punt tot die rand
(je uitlaathoogte moet je eigenlijk vandaar meten)
bij een standaard F5B zou dit 21,5 à 22.5 moeten zijn
bij zo'n imi 60 ligt alles weer anders
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:36
door clamdxp
YamaSam schreef:meten is weten

de dikte van de voetpakking(en) kan het ook zijn natuurlijk
hoofdpunten om een regime te ontdekken is meten van de uitlaathoogte tot de rand vd cilinder als ie gemonteerd zit,
en de eventuele afstand van het pistondek in bovenste dood punt tot die rand
(je uitlaathoogte moet je eigenlijk vandaar meten)
bij een standaard F5B zou dit 21,5 à 22.5 moeten zijn
bij zo'n imi 60 ligt alles weer anders
hahaha bedankt voor de goede uitleg.
ik ga mij morgen eens wat meer verdiepen in die meetingen.
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:42
door YamaSam
voor mij is dat nogsteeds hét hoofdpunt eigenlijk, (waarsch. daarmee dat ik er zoveel zever aansmeer

)
als je niet origineel rijdt, hoor je je nieuwe regime te kennen,
das de enige manier om correct de effecten en gedragingen van je brommer te kunnen begrijpen
met dat regime bepaal je de troeven van de motor.
een sprinter laat je geen marathon lopen noch omgekeerd,
das met een tweetakt en z'n vertanding juist hetzelfde!

Geplaatst: 21 mei 2012, 23:53
door clamdxp
YamaSam schreef:voor mij is dat nogsteeds hét hoofdpunt eigenlijk, (waarsch. daarmee dat ik er zoveel zever aansmeer

)
als je niet origineel rijdt, hoor je je nieuwe regime te kennen,
das de enige manier om correct de effecten en gedragingen van je brommer te kunnen begrijpen
met dat regime bepaal je de troeven van de motor.
een sprinter laat je geen marathon lopen noch omgekeerd,
das met een tweetakt en z'n vertanding juist hetzelfde!

mooi gesproken en volledig berust op waarheid
Geplaatst: 21 mei 2012, 23:56
door YamaSam
water kookt op 100 graden, dat benodigt geen standbeeld

Geplaatst: 22 mei 2012, 01:46
door ginofs1
YamaSam schreef:water kookt op 100 graden, dat benodigt geen standbeeld

en wat doet water op 3000m hoog?

Geplaatst: 22 mei 2012, 08:16
door koppel
kookt bij minder dan 100 graden, de druk is daar lager.
Geplaatst: 22 mei 2012, 09:24
door YamaSam

manman
Geplaatst: 22 mei 2012, 09:27
door clamdxp
YamaSam schreef::roll: manman
idd waar gaat het over hahaha
Geplaatst: 22 mei 2012, 11:34
door NIX
YamaSam schreef:is je uitlaatpoort omhooggebracht?
vaak zie je meer smurrie in de uitlaat wanneer de uitlaatpoort vergroot is,
het grotere gat maakt een ander regime voor de motor (doorgaans harder)
en zorgt ook voor meer ontsnappend mengsel
dit valt eigenlijk enkel op te lossen met een expansiepijp, die dat ontsnapte mengsel danweer cilinderwaarts zou duwen
wil je de originele pijp houden, en toch nog winnen, dan kan een 28mmbocht de oplossing zijn,
de timing (hoogte van de uitlaatpoort) blijft dan gelijk, maar de onsnappende wolk heeft een iets kleiner debiet richting uitlaat dan..
je motor afstellen op de uiterlijke kenmerken van de uitlaat is zowat hetzelfde als met een auto beginnen bijsturen als er aan de andere kant blutsen verschijnen

het is een veel te trage indicator van de gezondheid van je motor.
die bougie ziet er me net ietsje te nat uit,
maar daar valt enkel wat over te zeggen van nul begonnen, warm voluit, en afleggen vlak na die hoge toeren.
een hele boterham weeral, maar de 2T blijft een akkoord met vele snaren!
veel success!
Maar de prut in de uitlaat is gewoon deels verbrande neergslagen olie. Met name langzame brommers die minder heet verbranden laten dit zien. Als het brandstof was, zou het simpeleg verbranden.
Geplaatst: 22 mei 2012, 11:49
door YamaSam
niet mee eens, tegen dat dat mengsel achteraan de pijp is, is de benzine reeds lang vervlogen door de warmte, wat rest is de olie die erinzit volgens mij..
Geplaatst: 22 mei 2012, 11:59
door clamdxp
betekend dit dan niet gewoon teveel olie verhouding in de benzine?
en zou ik dan toch gewoon 1op 50 kunnen mengen?
mijn andere brommertjes van vroeger deed ik altijd 1op 50 juist bij de fs1 hoor ik altijd 1op40. waar zit het grote verschil?