uitlaat nat.

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
clamdxp
500km gereden
500km gereden

uitlaat nat.

Bericht door clamdxp »

Beste medeforumleden.
zoals jullie weten heb ik inmiddels mijn fs1 lekker aan het lopen.
Hij heeft een originele f5b cilinder erop zitten 50cc met een 16er carb. 32 mm bocht en een ori fs50 uitlaat.
Eerst had ik maatje 160 sproeier erin bougie zag er donkerbruin droog uit maar ik zag dat ik aan het uiteinde van de uitlaat een plasje met onverbrande benzine (olie ) had liggen.
Ik meng 1 op 40 met castrol tts.
bougie is een b7hs
Mede hierdoor dacht ik laat ik eens een iets kleinere sproeier proberen dus maatje 150 erin origineel kort.
nu heb ik nog altijd last van die viezigheid en heb maar eens een foto genomen van mijn bougie.
Misschien dat de kenners onder ons kunnen zien wat hem scheeld want in mijn opinie moet ik niet nog kleiner gaan.
verder staat mijn contactpunt op 1,8mm voor bdp.
Soms als hij even stationair gedraaid heeft merk ik wel dat hij wil pruttelen alsof hij nog teveel krijgt maar ik kan het me bijna niet voorstellen.
Luchtschroef staat gewoon zoals in de faq weet even niet zeker als dat 1,5 of 2 slagen moet zijn maar heb hem staan zoals in de faq.
Ps de donkere aanslag op de foto is waarschijnlijk nog van de vorige maat sproeier
Afbeelding
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Doe anders eens een foto van je uitlaat.

Welk merk/soort olie gebruik je?
Yamaha Sheriff 1981
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

castrol tts ;)
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

ff over heen gelezen :oops:
Yamaha Sheriff 1981
clamdxp
500km gereden
500km gereden

Bericht door clamdxp »

marco schreef:ff over heen gelezen :oops:

geeft niks haha zal morgen even een foto maken.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Hij loopt goed en het is en 2T. Als je geen natte pijp wil, koop dan een 4T.

Stel de luchtschroef zo dat de motor het hardst stationair loopt. Staat ook in de FAQ beschreven.
Kijk eerst even in de FAQ.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

NIX schreef:Hij loopt goed en het is en 2T. Als je geen natte pijp wil, koop dan een 4T.

Stel de luchtschroef zo dat de motor het hardst stationair loopt. Staat ook in de FAQ beschreven.

leg eens uit nix je kan je stelschroef uitdraaien zo dat ie 5 a6 duizend toeren draaid en dat is denk ik niet de bedoeling.
clamdxp
500km gereden
500km gereden

Bericht door clamdxp »

bajaboy schreef:
NIX schreef:Hij loopt goed en het is en 2T. Als je geen natte pijp wil, koop dan een 4T.

leg eens uit nix je kan je stelschroef uitdraaien zo dat ie 5 a6 duizend toeren draaid en dat is denk ik niet de bedoeling.

ja idd. heb hem 2 slagen open. verder lijkt me niet de bedoeling althands niet wat ik uit de faq begrijp
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Niet de luchtschoef (onderaan de inlaat) en de stuit door elkaar halen. Als je met de luchtschroef het toerental tot 5000 kunt laten oplopen, stond de boel goed verkeerd en draai je met de stuit (steekt bovenaan naast de kabels omhoog) het toerental eerst eens terug tot ongeveer 1800 tpm. Daarna probeer je weer met de luchtschroef het toerental zo hoog mogelijk te maken. Zo staat het ook in de FAQ. Met de luchtschroef regel je het mengsel, met de stuit de hoogte van de schuif.

Als nu de brommer bij gas geven of volgas schijt loopt, heb je er een verkeerde sproeier in zitten of de naald verkeerd staan. De luchtsproeier heeft invloed op alle gastanden, maar alleen stationair hoor je ermee te stellen. Daarom is het van belang om de luchtsproeier sowieso op 1,5 slag uit te draaien als je de afstelling nog niet weet en naaldstand en hoofdsproeier nog moet bepalen. Uiteindelijk zal de luchtsproeier ergens tssen de 1,25 en 1,75 slag uit blijken te staan als alles goed is afgesteld. Als dat niet zo is, heb je iets goed verkeerd gedaan of zit je carb ergens goed verstopt.
Kijk eerst even in de FAQ.
clamdxp
500km gereden
500km gereden

Bericht door clamdxp »

NIX schreef:Niet de luchtschoef (onderaan de inlaat) en de stuit door elkaar halen. Als je met de luchtschroef het toerental tot 5000 kunt laten oplopen, stond de boel goed verkeerd en draai je met de stuit (steekt bovenaan naast de kabels omhoog) het toerental eerst eens terug tot ongeveer 1800 tpm. Daarna probeer je weer met de luchtschroef het toerental zo hoog mogelijk te maken. Zo staat het ook in de FAQ. Met de luchtschroef regel je het mengsel, met de stuit de hoogte van de schuif.

Als nu de brommer bij gas geven of volgas schijt loopt, heb je er een verkeerde sproeier in zitten of de naald verkeerd staan. De luchtsproeier heeft invloed op alle gastanden, maar alleen stationair hoor je ermee te stellen. Daarom is het van belang om de luchtsproeier sowieso op 1,5 slag uit te draaien als je de afstelling nog niet weet en naaldstand en hoofdsproeier nog moet bepalen. Uiteindelijk zal de luchtsproeier ergens tssen de 1,25 en 1,75 slag uit blijken te staan als alles goed is afgesteld. Als dat niet zo is, heb je iets goed verkeerd gedaan of zit je carb ergens goed verstopt.

duidelijk!.
maar de reden waarom ik dit topic geopend heb is het volgende.
stationair loopt hij prima gasreactie is ook prima en rijden zelfs ook.
mij is altijd verteld op moment dat je drap oliebenzineresten in je uitlaat krijgt dan is de verbranding niet optimaal.
gezien de bougiekleur begrijp ik dat niet aangezien dat mij verteld dat de verbranding goed is.
bij mij in de buurt wonen alleen maar zundappmensen en die roepen 1op 50 mengen omdat waarschijnlijk mijn motor de olie niet volledig verbrand krijgt.
hier is mij geadviseerd 1op 40 waar ik me ook aan hou.
vandaar mijn vraag waar het aan kan liggen.
clamdxp
500km gereden
500km gereden

Bericht door clamdxp »

zoals beloofd marco hier de foto van de uitlaat.
Gisteren nog helemaal schoon gemaakt en dit is het resultaat van plus minus 20 km rijden.

Afbeelding
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

dat lijkt mij vrij normaal, heb ik ook last van (de 15.000 km dat ik ondertussen rij)
clamdxp
500km gereden
500km gereden

Bericht door clamdxp »

nieknatuurlijk schreef:dat lijkt mij vrij normaal, heb ik ook last van (de 15.000 km dat ik ondertussen rij)

kijk dat stelt me een beetje gerust ;-)
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Niks mis mee.
Yamaha Sheriff 1981
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

is je uitlaatpoort omhooggebracht?

vaak zie je meer smurrie in de uitlaat wanneer de uitlaatpoort vergroot is,
het grotere gat maakt een ander regime voor de motor (doorgaans harder)
en zorgt ook voor meer ontsnappend mengsel

dit valt eigenlijk enkel op te lossen met een expansiepijp, die dat ontsnapte mengsel danweer cilinderwaarts zou duwen

wil je de originele pijp houden, en toch nog winnen, dan kan een 28mmbocht de oplossing zijn,

de timing (hoogte van de uitlaatpoort) blijft dan gelijk, maar de onsnappende wolk heeft een iets kleiner debiet richting uitlaat dan..

je motor afstellen op de uiterlijke kenmerken van de uitlaat is zowat hetzelfde als met een auto beginnen bijsturen als er aan de andere kant blutsen verschijnen :)
het is een veel te trage indicator van de gezondheid van je motor.

die bougie ziet er me net ietsje te nat uit,
maar daar valt enkel wat over te zeggen van nul begonnen, warm voluit, en afleggen vlak na die hoge toeren.

een hele boterham weeral, maar de 2T blijft een akkoord met vele snaren!
veel success!
when men were men, and helmets were for divers
Plaats reactie