The Big small question topic, partnumber 6

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gesloten
Arnoute

Bericht door Arnoute »

ik ben een liefhebber, maar (nog) niet zo vertrouwd met auto's
ik weet wel hoe een auto in elkaar zit en werkt enz... maar daar stopt het dan ook
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

idd zeker niet voor dagelijks gebruik hoor.
dat kan ook niet voor die prijs ;).
en bij de aanschaf van een auto ben je niet meteen klaar he
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

marco schreef:Ik denk dat het beter is om een wat modernere auto te kopen.

Zn auto is meer voor liefhebbers/verzamelaars die er zelf aan kunnen sleutelen en weten waar ze de onderdelen vandaan kunnen halen.

Klopt, als de eigenaar zelf al zegt dat er wat roest aan zit, kan je er vanuit gaan dat het ding best rot is.
Zoiets moet je kopen als auto voor erbij, als je een mooie werkplaats hebt (en het materiaal) om er aan te sleutelen. Verder zijn ze ook niet echt zuinig, dus voor een jonger persoon niet echt goedkoop om in te rijden :P (of je moet hem naar LPG ombouwen)
Arnoute

Bericht door Arnoute »

wat raden jullie dan wel aan? ik hou wel van oude karren :)
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Goedkope Japanner als daily kopen, garagebox huren en dan een oldtimer kopen.
Of een compleet opgeknapte kopen, maar die kosten flink wat duiten
Arnoute

Bericht door Arnoute »

maar ik ben toch ook begonnen met een oldtimerbrommer met werk aan? :)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Dat is echt niet te vergelijken met elkaar hoor :P
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Arnoute schreef:maar ik ben toch ook begonnen met een oldtimerbrommer met werk aan? :)

Een auto kost veel meer geld.
Yamaha Sheriff 1981
Camiel
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door Camiel »

Deze vraag die ik stelde in het Kalender 2011 topic:

Camiel schreef:Ik heb zelf vanalles geprobeerd om die kalender van dit jaar goed opgehangen te krijgen, zonder succes. Kreeg m niet 'handig' opgehangen.

Hoe deden jullie dat?

Vind het jammer wat daardoor gebruikte ik m niet :(

Dus moet wel ff handige manier hebben om op te hangen ;) dan wil k die van 2011 ook wel ;)
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Touwtje aan vastmaken :lol:
Camiel
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door Camiel »

k had die zo gedaan, en zelf ook met ijzerdraad, en toen scheurde die plastic 'band' waarin hij vast zat aan de zijkant beetje los...
Arnoute

Bericht door Arnoute »

marco schreef:
Arnoute schreef:maar ik ben toch ook begonnen met een oldtimerbrommer met werk aan? :)

misschien heb je wel gelijk, maar als die ascona nu motorisch goed is, is dat toch ideaal als auto om mee te beginnen rijden?
er mag een buil inzitten, is toch eerste wagen..
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Arnoute schreef:
marco schreef:

misschien heb je wel gelijk, maar als die ascona nu motorisch goed is, is dat toch ideaal als auto om mee te beginnen rijden?
er mag een buil inzitten, is toch eerste wagen..

De motor maar één belangrijk onderdeel van een auto. De aanschaf is niet het duurste.
Stel dat je een nieuwe versnellingsbak nodig hebt, 200 euro verder, nieuwe remmen, 200 euro verder, nieuwe banden 200 euro verder..
En voor laswerk is het handig als je het zelf kunt (en een brug ter beschikking hebt), of iemand kent die dat heeft.
En dan heb je nog de maandelijkse verzekering en wegenbelasting, maar die tarieven van Belgie weet ik niet. Dat kun je vast wel ergens vinden. En dan de brandstof, maar die uitgaven heb je zelf in de hand (afhankelijk van hoeveel je rijdt).
Let wel.. als je een auto hebt, ga je echt niet meer met de fiets naar school door de kou, regen of gladheid. Dan pak je lekker de auto.

Qua roest zit je goed bij een oud Golfje. Misschien niet de mooiste (bijna-) oldtimers, maar wel betrouwbaar, degelijk en onderdelen zijn nog goed te vinden op internet of op de sloop. Ik heb er altijd veel plezier van gehad.
En je ziet ze nog genoeg rijden, dat is ook een goed tegen toch..?

In ieder geval niet gaan voor Franse oude auto's (peugeot, renault), want die roesten echt onder je kont vandaan.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Geloof me, het zijn niet meer de Franse auto's die hard roesten. Koop gerust een 20 jaar oude renault of peugeot. Zet hem naast een Ford, astra of vectra en verbaas je.

verde sleutelt een brommer wat makkelijker dan een auto. Met regen of kou ga je niet buiten staan kloten en een autoblok of -bak vervangen is toch een andere klus dan een blokje van een brommer vervangen.

Niet dat je niet goedkoop auto kunt rijden. Sommige auto's zijn in aanschaf goedkoper dan een rijdende FS1. Soms hoef je er maar weinig aan te doen en blijft hij rijden. Soms loop je er op leeg.

Koop maar lekker je auto en ondervind het zelf.
Kijk eerst even in de FAQ.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Zeg iig niet dat we je niet gewaarschuwd hebben :lol:
Dat soort auto's zjn vaak financiele zwarte gaten. Bij ons op de opleiding had je ook gasten die "goedkoop" dachten te rijden met een oude oldtimer, vaak Opels of een grote oude Ford,Mercedes of BMW. Goedkoop in aanschaf ja, maar altijd was er wel wat mee, en er ging een hoop geld in zitten, terwijl het vaak lelijke barrels bleven.
Goedkoop rijden doe je door een oude kleine japanner te kopen. Een Starlet b.v., die gaan niet stuk en hebben vrij weinig onderhoud nodig, roesten doen ze ook niet veel
Gesloten