Pagina 3 van 5

Geplaatst: 11 jan 2014, 17:50
door fs1man
Na wat meetwerk voor wat betreft de wielen van de tzr gebruiken voor dit project.
zit ik met een aantal vragen.
vraag 1 het balhoofd.
het balhoofd van de tzr is lang genoeg voor het frame van de fs1 probleem is echter dat de schroefdraad van de kroonmoer
verdwijnt in het frame nu dacht ik aan bij tappen maar dat is niet mogelijk omdat het bovenste deel een kleinere diameter heeft.
het gaat ongeveer over een centimeter nu dacht ik als ik de buis van het tzr balhoofd een centimeter zou kunnen verlengen dan
zou het moeten passen lijkt mij.
vraag 2: de achterbrug.
het simpelste zou zijn de tzr brug achter de mono schok bevestiging af te slijpen en dan de bevestiging van een fs1 brug er aan te lassen zodat
de brug dan zonder probleem in het fs1 frame past de lengte is dan gelijk aan die van een fs1 brug.
er moeten dan wel ogen voor de schokdempers op die brug gelast worden.

een ander dingetje is de achterband van de tzr dit is een 130-17 erg breed dus dit gaat niet in een standaard fs1 spatbord passen.
maar dit kan ik oplossen door er een 100-17 op te leggen die licht er voor ook op dan past het net deze breedte komt ongeveer
overeen met een 3.25/3.50-17 band.
een 3.00-17 zou mischien ook wel kunnen maar dan krijg je door de breedte van de velg een beetje duitse tunning met een getrokken band
lijkt me niet mooi :lol:

een raar vraagje is een sheriff achterspatbord breder dan een fs1 spatbord?

Geplaatst: 11 jan 2014, 17:51
door Jeti
fs1man schreef:een raar vraagje is een sheriff achterspatbord breder dan een fs1 spatbord?

De vorm is wel "platter", dus je hebt wel meer ruimte bij de buitenranden voor grotere banden denk ik.

Geplaatst: 11 jan 2014, 18:23
door marco
Ik heb een 3.50 achterband dus denk het wel :lol:

De vorm is ook anders en het spatbord is korter aan de achterkant.

Geplaatst: 11 jan 2014, 18:51
door Jeti
Ik laat je morgen weten of het RDm frame er nog is. Moet morgen even in het licht gekeken worden ;)

Geplaatst: 11 jan 2014, 21:57
door realobsession
2 avonden dan heb ik jouw am6 blok onder een fs1 frame hangen uitgelijnd en wel.

Geplaatst: 12 jan 2014, 00:14
door fs1man
blokje er onder is nog niet aan de orde maar bedankt waarschijnlijk kom ik er nog op terug :lol:
Afbeelding
dit is het verschil met een 3.00-17 fs1 band en een tzr 130-17 achterband.
Afbeelding
dit is het verschil tussen dezelfde 3.00-17 en de tzr voorband een 100-17.
deze band is maar een fractie breder dan een 3.00 maar is wel wat platter
dat komt weer goed uit omdat deze maat maar net in een fs1 achterspatbord past
zie foto hieronder.
Afbeelding
hier ligt het spatbord los op de band zover moet hij natuurlijk niet er in vallen dit wiel is trouwens het tzr voorwiel
maar dient als voorbeeld.
Afbeelding
Hier zie je dat de tzr voorband ruimte genoeg heeft in de fs1 brug de as staat wel in de achterste stand maar ook in de voorste
stand is er ruimte omdat de band wat platter is dan de 3.00-17.
Afbeelding
Dit is een fs1 brug de omcircelde uiteindes zouden eraf geslepen moeten worden om aan de tzr brug gelast te worden.
Afbeelding
Dit is de tzr brug het deel dat omcirceld is moet er af en aan de vierkante balk moeten dan de steunen van de fs1 brug gelast worden
en er moet iets bedacht worden voor de schokbrekers.
de lengte van de brug zal als deze bewerking kan gelijk zijn aan de fs1 brug en ik kan dan ook de schijfrem achter monteren
zoals hij ook origineel op de tzr zit.
het mag duidelijk zijn dat dit mijn eerste fs1 zonder trappers zou worden :shock:
Afbeelding
Dit is de buis van het tzr balhoofd zoals je kunt zien is het bovenaan anders dan bij een fs1.
het past in een fs1 frame alleen zou de schrofdraad die je ziet ongeveer een halve centimeter tot een centimeter moeten
doorlopen naar boven.
maar omdat het bovenste deel boven de schroefdraad een kleinere diameter heeft kan er niet bij getapt worden.
er zou dus een ring van een halve tot een centimeter tussen gelast moeten worden.
ik heb de afgelopen week al het een en ander geprobeert met de cdi unit en de verschillende andere electrishe componenten
en de tzr draadboom of ik deze kwijt kan in het fs1 frame met een beetje passen en meten moet dat kunnen.
alleen de 12 volt akku is nog even bekijken omdat de carbarateur in de accu ruimte komt.
ik weet niet of het wijs is daar dan ook de accu in te bouwen.
het zou wel kunnen maar dan moet het schapje in het accu vak omhoog maar dat is een beetje afhankelijk hoe groot het luchtfilter
gaat worden.

Geplaatst: 12 jan 2014, 09:36
door Jeti
Is het geen idee om gewoon zonder achterspatbord te doen? Scheelt weer een probleem :D

Geplaatst: 12 jan 2014, 10:05
door Mihramoon
Jeti schreef:Is het geen idee om gewoon zonder achterspatbord te doen? Scheelt weer een probleem :D


Ik zal zeggen dat dat idee in het begin goed lijkt maar:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8691_o.jpg


Mensen met ervaring gaan er toch een spatbord opzetten.
1 hij had bijna een boete omdat je de 'L' bijna niet meer kon zien
2 hij had geluk dat hij een regenpak aan had of zijn jas had je ook al niet meer proper gekregen
3 Hij had bijna een boete omdat het achterligt niet meer goed zichtbaar was

mod-edit: img tags verwijderd, foto was erg groot en trok alles uit verband ;)

Geplaatst: 12 jan 2014, 11:31
door Tombo
Ik zou de originele fs1 brug houden, lijkt mij veel minder gedoe.

Geplaatst: 12 jan 2014, 11:56
door Jeti
Mihramoon schreef:
Jeti schreef:Is het geen idee om gewoon zonder achterspatbord te doen? Scheelt weer een probleem :D


Ik zal zeggen dat dat idee in het begin goed lijkt maar:

Mensen met ervaring gaan er toch een spatbord opzetten.
1 hij had bijna een boete omdat je de 'L' bijna niet meer kon zien
2 hij had geluk dat hij een regenpak aan had of zijn jas had je ook al niet meer proper gekregen
3 Hij had bijna een boete omdat het achterligt niet meer goed zichtbaar was

1. Wij kennen geen L op brommers
2 & 3. Jos gaat er toch niet mee op de weg rijden, is gewoon een leuk sleutelprojectje.

:P ;)

Hier moet je de kentekenplaat ook goed kunnen zien/lezen, anders krijg je een boete. Mag ook niet aan de zijkant zitten oid.
En achterspatbord is ook wel handig voor verlichting. Maar ook dat is hier wellicht niet echt van toepassing, afhankelijk van hoe "af" Jos hem wil maken.

Geplaatst: 12 jan 2014, 12:06
door fs1willem
Jeti schreef:Wij kennen geen L op brommers


Echt wel... elke brommerrijschool heeft brommertjes met een L achterop. Ik heb mijn 1J5 ook ruim 3 maanden met een L achterop gereden :wink: .

Geplaatst: 12 jan 2014, 12:17
door Jeti
Okay, correctie: op eigen brommers alsin lesbrommer ;)

Geplaatst: 12 jan 2014, 14:40
door fs1man
Mja het tzr voorwiel past wel in de fs1 brug maar het achterwiel niet dat is te breed met het tandwiel er op dheeld 2 centimeter.
maar er komt nog een yb 100 brug mischien kan ik daar meer mee.
een achterspatbord komt er sowieso op waarschijnlijk een fs1 of mischien een sheriff moet ik even bekijken.
voor nu is het allemaal nog expiriment maar als het allemaal lukt en het rijd fatsoenlijk zou ik zomaar wel eens
alles over kunnen bouwen op een gekentekent frame.
het is wel de bedoeling dat er licht enzo op komt alleen wel 12 volt en omdat ik de draadboom van de tzr gebruik
komt ook het tzr dashboard er op met de toerenteller en de digitale teller ook daarom is het gebruik van de tzr wielen
eigenlijk nodig.
maar ik wil eerst het hele ding tekenen met de exacte maten zodat het in theorie in ieder geval klopt je moet toch ergens van uit kunnen gaan.
en het werkt wat makkelijker vanuit een tekening.

Geplaatst: 12 jan 2014, 14:57
door GoM!cky
Mooi en leuk project, ik heb slechts 1 bedenking. Het zou zonde zijn als je dat Belgische ouder type frame (1J6 dus van 1976) zou verslijpen om het blokje en andere onderdelen passend eronder te maken... Zou zonde van het frame zijn.
Tenzij dat frame natuurlijk al niet meer gaaf was... das een andere zaak dan.

Verder echt heel sjiek en ben benieuwd naar het verdere verloop.

Geplaatst: 12 jan 2014, 15:07
door fs1man
GoM!cky schreef:Mooi en leuk project, ik heb slechts 1 bedenking. Het zou zonde zijn als je dat Belgische ouder type frame (1J6 dus van 1976) zou verslijpen om het blokje en andere onderdelen passend eronder te maken... Zou zonde van het frame zijn.
Tenzij dat frame natuurlijk al niet meer gaaf was... das een andere zaak dan.

Verder echt heel sjiek en ben benieuwd naar het verdere verloop.


Micky het is een 77 1j6 frame en er zit geen plaatje meer op het balhoofd.
daarom is ook voor belgie het frame onbruikbaar denk ik.
ik had in eerste instantie een fs1 frame van 1970 willen gebruiken maar dat vond ik net op tijd toch zonde.