licht

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

licht

Bericht door jonnotje »

mijn voorlamp doet het alleen nog maar, en de rest werkte eerst wel allemaal..? kanhet zijn dat mijn lichtspoel misschien kapot is, mijn accu is namelijk ook dood.... weet alleen niet of daar een verband tussen is :?

alvast bedankt
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

Ik heb dit probleem ook al vaak gehad. Je lichtspoel zal waarschijnlijk niet kapot zijn, maar je achterlampen wel.
Je zal em wel opgevoerd hebbe en door dat extra vermogen geeft die accu (bij mij dan) i.p.v. 6 volt, 12 volt af. 6-volt lampjes gaan dan natuurlijk kapot. Wat je moet doen is; nieuwe accu, goed accuzuur erin doen en dan 12 volt lampjes kopen (zowel voor als achter). Dan gaan ze ook niet zo snel meer kapot. Je zou ook nog een paar weerstanden tussen het hele zaakje kunnen doen, maar dat is geen garantie dat het heel blijft. Desondanks blijft het een zwak punt van de fs1, de stroomvoorziening is gwoon niet heel erg goed. Nog een tip; overdag niet met je lampen aan rijden, dan spaar je alles en blijft het langer heel.
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

doe dit en je accu is in no-time dood...

beter, zet je er gewoon zwaardere lampjes in... 25 ipv 15 watt voor... dan zuigt je voorlamp de spanning weg en worden je achterlampjes en je accu gespaart...

voor sam: jaja het is beter om wikkelingen van je spoel af te halen. maar vertel ons dan eerst hoeveel :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jeroenvans schreef: voor sam: jaja het is beter om wikkelingen van je spoel af te halen. maar vertel ons dan eerst hoeveel :wink:

hey kerel, doe ook maar mijn best hé zeiker
wat heb ik jouw ooit misdaan misschien??!

monteer een spanningsregelaar van een sherrif, tussen de gele en de kader dan

(en dat afwikkelen moet iedereen voor zijn eigen doen, tot een zekere hoogte dat' goed is (nog 7.2v max) omdat elke motor andere toptoeren draait, en ander verbruik heeft DAT KAN IK DUS NIET VOORSPELLEN :roll:

ben godverdomme 't orakel van Delphi ni zenne :roll:
when men were men, and helmets were for divers
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

YAMAHAFS1 schreef:Je zal em wel opgevoerd hebbe en door dat extra vermogen geeft die accu (bij mij dan) i.p.v. 6 volt, 12 volt af. 6-volt lampjes gaan dan natuurlijk kapot.


Als dat nou eens zo zou zijn :P :lol:
6V accu is 6V accu, opgevoerd of niet :wink:


@sam: Volgens mij was het niet echt boosaardig bedoeld van Jeroen :roll:
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

YamaSam schreef:
jeroenvans schreef: voor sam: jaja het is beter om wikkelingen van je spoel af te halen. maar vertel ons dan eerst hoeveel :wink:

hey kerel, doe ook maar mijn best hé zeiker
wat heb ik jouw ooit misdaan misschien??!

monteer een spanningsregelaar van een sherrif, tussen de gele en de kader dan

(en dat afwikkelen moet iedereen voor zijn eigen doen, tot een zekere hoogte dat' goed is (nog 7.2v max) omdat elke motor andere toptoeren draait, en ander verbruik heeft DAT KAN IK DUS NIET VOORSPELLEN :roll:

ben godverdomme 't orakel van Delphi ni zenne :roll:
relax man. het is gewoon zo dat elke keer als ik zeg. doe dr een zwaardere lamp in dat jij zegt haal dr een paar wikkelingen af... das best grappig :wink:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Dan zullen dat wel 2 mogelijke oplossingen zijn.
En inderdaad geeft dat allebei een gelijk resultaat, alleen bij Sam's oplossing pas je 1 keer iets aan en dan kan je gewoon voor altijd je normale lampjes gebruiken en als je er een zwaardere lamp in zet en je verandert het dan een keer terug (misschien iemand anders of per ongeluk) zit je nog steeds met het probleem :P
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

hangt echt van je motor af en de toeren die je draait, doe je veel toeren,
én steek je'r 12V deftige wattage in, dan krijgt je batt het moeilijk, en je spoel wordt zwart van de hitte bij het leveren van zoveel stroom

ook met de regelaar van de sheriff is dit uiteindelijk zo (stroom wordt opgestookt door de regelaar, maar het spoel moet het wel leveren)
het zijn twee oplossingen voor twee soorten doelen

kijk de kleur hier, toen ik naar de vellemankit overging..
dit is een ontstekingsspoel dat minder stroom voert als het lichtspoel,
maar als je dat typisch bruin ziet, is het volgens mij tijd om af te wikkelen,
zwaardere lampen steken is dan geen duurzame oplossing..
Afbeelding
SCHOL :wink:

(een spoel met veel weerstand aan (zware lampen) 'trekt' ook harder aan de magneten,
en dat verzwaart de loop van je vliegwiel ook wat)
when men were men, and helmets were for divers
reddevil
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3598
Lid geworden op: 19 apr 2007, 20:40
Locatie: Schagen (stroet)

Bericht door reddevil »

hej jij en een cool lichtfilter :lol:
en ook een hippe koppelings kabel :lol:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Das vet old-skool man! 8)
reddevil
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3598
Lid geworden op: 19 apr 2007, 20:40
Locatie: Schagen (stroet)

Bericht door reddevil »

haha ja :lol:
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

maar me achterlicht bolletje is nog heel.. ik heb nu nemalijk een nieuw achterlicht, maar bij de vorige is hij al kapot gegaan... neutraal lampje is ook dood, of heel swak... koplamp doet het darentegen altijd.... :?

wat zal het dan zijn?
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

reed ik net, doet opeens al me licht het, gewoon alles perfect :shock: 8)

stukkie verder: alles doorgebrand

ik zeg: geleikrichter was dood?

of iets anders?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

De gelijkrichter kan het doorbranden van de lampen niet veroorzaken, want die lampen kunnen gewoon op wisselspanning werken.
En de effectieve spanning vanaf je ontsteking is volgens mij lager dan 6V.
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

maar als je geleikrichter dood is, kan hij dan nog evengoed stroom doorlaten? of niet?
Plaats reactie