Pagina 1 van 2
licht
Geplaatst: 27 nov 2007, 22:36
door jonnotje
mijn voorlamp doet het alleen nog maar, en de rest werkte eerst wel allemaal..? kanhet zijn dat mijn lichtspoel misschien kapot is, mijn accu is namelijk ook dood.... weet alleen niet of daar een verband tussen is
alvast bedankt
Geplaatst: 27 nov 2007, 22:46
door Andries
Ik heb dit probleem ook al vaak gehad. Je lichtspoel zal waarschijnlijk niet kapot zijn, maar je achterlampen wel.
Je zal em wel opgevoerd hebbe en door dat extra vermogen geeft die accu (bij mij dan) i.p.v. 6 volt, 12 volt af. 6-volt lampjes gaan dan natuurlijk kapot. Wat je moet doen is; nieuwe accu, goed accuzuur erin doen en dan 12 volt lampjes kopen (zowel voor als achter). Dan gaan ze ook niet zo snel meer kapot. Je zou ook nog een paar weerstanden tussen het hele zaakje kunnen doen, maar dat is geen garantie dat het heel blijft. Desondanks blijft het een zwak punt van de fs1, de stroomvoorziening is gwoon niet heel erg goed. Nog een tip; overdag niet met je lampen aan rijden, dan spaar je alles en blijft het langer heel.
Geplaatst: 28 nov 2007, 00:19
door jeroenvans
doe dit en je accu is in no-time dood...
beter, zet je er gewoon zwaardere lampjes in... 25 ipv 15 watt voor... dan zuigt je voorlamp de spanning weg en worden je achterlampjes en je accu gespaart...
voor sam: jaja het is beter om wikkelingen van je spoel af te halen. maar vertel ons dan eerst hoeveel
Geplaatst: 28 nov 2007, 09:44
door YamaSam
jeroenvans schreef: voor sam: jaja het is beter om wikkelingen van je spoel af te halen. maar vertel ons dan eerst hoeveel
hey kerel, doe ook maar mijn best hé zeiker
wat heb ik jouw ooit misdaan misschien??!
monteer een spanningsregelaar van een sherrif, tussen de gele en de kader dan
(en dat afwikkelen moet iedereen voor zijn eigen doen, tot een zekere hoogte dat' goed is (nog 7.2v max) omdat elke motor andere toptoeren draait, en ander verbruik heeft DAT KAN IK DUS NIET VOORSPELLEN
ben godverdomme 't orakel van Delphi ni zenne

Geplaatst: 28 nov 2007, 09:57
door Niels
YAMAHAFS1 schreef:Je zal em wel opgevoerd hebbe en door dat extra vermogen geeft die accu (bij mij dan) i.p.v. 6 volt, 12 volt af. 6-volt lampjes gaan dan natuurlijk kapot.
Als dat nou eens zo zou zijn
6V accu is 6V accu, opgevoerd of niet
@sam: Volgens mij was het niet echt boosaardig bedoeld van Jeroen

Geplaatst: 28 nov 2007, 11:12
door jeroenvans
YamaSam schreef:jeroenvans schreef: voor sam: jaja het is beter om wikkelingen van je spoel af te halen. maar vertel ons dan eerst hoeveel
hey kerel, doe ook maar mijn best hé zeiker
wat heb ik jouw ooit misdaan misschien??!
monteer een spanningsregelaar van een sherrif, tussen de gele en de kader dan
(en dat afwikkelen moet iedereen voor zijn eigen doen, tot een zekere hoogte dat' goed is (nog 7.2v max) omdat elke motor andere toptoeren draait, en ander verbruik heeft DAT KAN IK DUS NIET VOORSPELLEN
ben godverdomme 't orakel van Delphi ni zenne

relax man. het is gewoon zo dat elke keer als ik zeg. doe dr een zwaardere lamp in dat jij zegt haal dr een paar wikkelingen af... das best grappig

Geplaatst: 28 nov 2007, 11:52
door Niels
Dan zullen dat wel 2 mogelijke oplossingen zijn.
En inderdaad geeft dat allebei een gelijk resultaat, alleen bij Sam's oplossing pas je 1 keer iets aan en dan kan je gewoon voor altijd je normale lampjes gebruiken en als je er een zwaardere lamp in zet en je verandert het dan een keer terug (misschien iemand anders of per ongeluk) zit je nog steeds met het probleem

Geplaatst: 28 nov 2007, 12:05
door YamaSam
hangt echt van je motor af en de toeren die je draait, doe je veel toeren,
én steek je'r 12V deftige wattage in, dan krijgt je batt het moeilijk, en je spoel wordt zwart van de hitte bij het leveren van zoveel stroom
ook met de regelaar van de sheriff is dit uiteindelijk zo (stroom wordt opgestookt door de regelaar, maar het spoel moet het wel leveren)
het zijn twee oplossingen voor twee soorten doelen
kijk de kleur hier, toen ik naar de vellemankit overging..
dit is een ontstekingsspoel dat minder stroom voert als het lichtspoel,
maar als je dat typisch bruin ziet, is het volgens mij tijd om af te wikkelen,
zwaardere lampen steken is dan geen duurzame oplossing..
SCHOL
(een spoel met veel weerstand aan (zware lampen) 'trekt' ook harder aan de magneten,
en dat verzwaart de loop van je vliegwiel ook wat)
Geplaatst: 28 nov 2007, 18:44
door reddevil
hej jij en een cool lichtfilter
en ook een hippe koppelings kabel

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:45
door Niels
Das vet old-skool man!

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:45
door reddevil
haha ja

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:48
door jonnotje
maar me achterlicht bolletje is nog heel.. ik heb nu nemalijk een nieuw achterlicht, maar bij de vorige is hij al kapot gegaan... neutraal lampje is ook dood, of heel swak... koplamp doet het darentegen altijd....
wat zal het dan zijn?
Geplaatst: 28 nov 2007, 22:30
door jonnotje
reed ik net, doet opeens al me licht het, gewoon alles perfect
stukkie verder: alles doorgebrand
ik zeg: geleikrichter was dood?
of iets anders?
Geplaatst: 28 nov 2007, 22:38
door Niels
De gelijkrichter kan het doorbranden van de lampen niet veroorzaken, want die lampen kunnen gewoon op wisselspanning werken.
En de effectieve spanning vanaf je ontsteking is volgens mij lager dan 6V.
Geplaatst: 28 nov 2007, 22:39
door jonnotje
maar als je geleikrichter dood is, kan hij dan nog evengoed stroom doorlaten? of niet?