Pagina 1 van 2

Achterbrug

Geplaatst: 11 jan 2010, 14:44
door Hans W
Ik ben bezig om me fs1 op te knappen en daarbij was ik ff aan het kijken naar de achterbrug.
Nu zag ik een soort van lager zitten waar de pen doorheen gaat om aan het frame vast te zitten

Afbeelding

Nummer 2 op de tekening

Hij kan niet ronddraaien dus ik denk dat ik hem moet vervangen.
Alleen weet ik niet of het een lager is

Geplaatst: 11 jan 2010, 14:52
door Aad
Dat is een soort van pas huls, met een bepaald soort kunstof/rubber erin dat vulkaniseerd na verloop van tijd, waardoor de brug zichzelf 'uitlijnt' zeg maar.

Deze hoef je niet te vervangen.

Geplaatst: 11 jan 2010, 15:07
door Hans W
het is dus geen lager.
maar het maakt niet uit dat het rubber een beetje gescheurd is enzo?

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:07
door Niels
Dat ding heet een "silent block" (ook te vinden in motorsteunen bij auto's en dergelijke).
Deze zorgt ervoor dat de bewegingen van je achterbrug een beetje soepel lopen en niet doortrillen in de rest van de brommer.

Dat het rubber (een beetje) gescheurd is, dat is bijna altijd zo.
Vervangen hoeft niet per sé, maar het is wel verstandig om het te doen als je je brommer opknapt, ze kosten namelijk haast niks en het is dan weer in orde.

Eruit gaan ze door te persen.
Ik doe het met 2 doppen van een doppenset en een goede bankschroef (hé Mitchel :lol:).
Erin hetzelfde verhaal, maar dan vice-versa.

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:11
door koppel
het is wel een soort van lager, bedoeld voor hele kleine korte bewegingen, zie je ook bij bv draagarmen van auto's

zogenaamde silentblocks..................de rubberen vulling zal trillingen en klappen enigsinds dempen, zelfde als bij de bevestiging van de schokbrekers achter, daar zitten ook rubbers in......................

als de achterbrug in het frame hangt met de as er doorheen en de moer normaal vastgezet, moet er geen voelbare speling zijn, dan zijn die bussen nog goed.

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:13
door Niels
Goh :lol: :P

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:16
door mpro09
Niels schreef:Ik doe het met 2 doppen van een doppenset en een goede bankschroef (hé Mitchel ).


ja behalve dat het uiteindelijk met de pers moest :shock:

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:17
door Niels
Ja, omdat jouw bankschroef(je) "minder toereikend" was toch? :P
Ik moet zeggen dat 'ie er lastig uit wilde, maar zelf lukt het me tot nu toe nog met mijn bankschroef.

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:19
door mpro09
ja maar zelfs met de pers ging het achterlijk zwaar, gino's bankschroef brak dan wel niet( :oops: ) maar kreeg ze er ook niet in

Geplaatst: 11 jan 2010, 16:21
door Niels
mpro09 schreef:maar zelfs met de pers ging het achterlijk zwaar


Oja *flashback* :D :P
Was ik vergeten...

Okee, het kan dus zijn dat je het met een pers moet doen :lol:

Geplaatst: 11 jan 2010, 17:02
door Hans W
aha, dat wordt gewoon vervangen dus.

bedankt

Geplaatst: 11 jan 2010, 18:51
door NIX
Nee, gewoon laten zitten. Alleen vervangen wat kapot is. Partsthrowing is voor idioten met teveel geld die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Geplaatst: 11 jan 2010, 18:54
door geo
Partsthrowing :lol: :lol:

Geplaatst: 11 jan 2010, 19:10
door marco
Ik moet die bussen bij mij ook nog vervangen nu krijg ik de as van de achterbrug geen eens los :evil:

Geplaatst: 11 jan 2010, 19:17
door Aad
marco schreef:Ik moet die bussen bij mij ook nog vervangen nu krijg ik de as van de achterbrug geen eens los :evil:


hamer + schroevendraaier + remmenreiniger