Oorzaak gevonden!

Alles over de techniek en sleutelen
bram-blue racer

Oorzaak gevonden!

Bericht door bram-blue racer »

De oorzaak:

Verstopte uitlaat!
Een muis heeft zijn zaadjes en andere verzemelingen verstopt in de uitlaat, want waar ie een tijd stilgestaan heeft stikt het van de muizen :lol:
Dus, de demper eruit, de hele boel eens goed in de fik gezet en klaar is kees!
Vandaag nog een beetje aan het afstellen geweest; de boudie is mooi koffie bruin en haalt een nette snelheid van 70kilometer per uur op het tellertje dat tot 120 kan.
Nu is het enige wat ik nog hoef te doen de accu aansluiten, daar kom ik nog niet uit, want er zat helemaal geen spanningsregelaar op, ploft de accu dan niet op een gegeven moment?
Ook moet ik de nieuwe vorkrubbers nog even monteren.

Maarja, dat zijn details, hij rijdt heerlijk en zit erover te denken om hem te ruilen met mijn woonwerk Puchje maxi 2-speed.

Hier ook gelijk wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Het verhaal;

Allereerst heb ik de kabelboom uitgezocht en op de juiste manier weer aangesloten, zodat alles weer werkt naar behoren, wat mij ook geholpen heeft zijn de schema's die hier te vinden zijn!
Toen ik hem meekreeg wilde ie wel aanslaan, maar alleen als ik geen gas gaf.
Meteen sproeier ontstopt, alles brandschoon gemaakt met remmenreiniger en lucht, ook de cilinder eraf gehad, lag een redelijke plas benzine in het carter (droog en schoongemaakt), en toen alles weer netjes in elkaar gezet.
Nu liep ie ietsje beter, met 1derde gas geven hield ie het +- 10 sec. vol en sloeg ie weer af.
Toen heb ik de ontsteking nagekeken, hij bleek tussen de puntjes te vonken dus heb ik de condensator vervangen, en gelijk de ontsteking afgesteld, het is een puntjes ontsteking met een gewone vaste nietverstelbare grondplaat, dus hoefde alleen de puntjes of een afstand van 0.35mm te zetten.
Dit gaf ook geen verbetering, dus heb ik geexperimenteerd met sproeiers, ik heb lange modellen, van 100 tot 190 (180 zat er vanaf het begin in) hielp ook allemaal niks, bougie was ook telkens kletsnat, dus ik dacht: die loopt veelste rijk...
Dellortho sproeiers van een puchje maxi passen ook, dus ook een hoop maten van geprobeerd, en met spoeier 70 kon ik 5 km per uur rijden.... das tenminste iets :lol:
Maarja, ik heb een jaar of wat geleden nog gereden op het ding met sproeier 180 lang model, dus ik weet dat het kan, alleen ik kan tot nu toe niet vinden wat het euvel is... het moet iets simpels zijn! maar ik zie het nog niet.
Laatst gewijzigd door bram-blue racer op 07 feb 2010, 17:54, 3 keer totaal gewijzigd.
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden

Bericht door jan-lommaert »

Is de brommer vroeger rijdend weggezet, of is hij kapot gegaan?
Dat de carburateur zo moeilijk af te stellen is, kan eraan liggen dat hij valse lucht zuigt.
Hoe reageert de motor als je rijdt?
Heeft de motor nog voldoende compressie?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Bruine schijf is snel, FS1 cilinder is een snelle toerenmaker. Ontsteking hoort 1,8mm voorontsteking te geven, dus gewoon ietsje wijder zetten. Zo werkt een FS1 ontsteking. Normaal is een 170 sproeier genoeg en mag de gasnaald op de middelste stand. De 180 kan dus waarschijnlijk prima. Naald hoeft niet zo hoog.

Stel je ontsteking.
Kijk eens of de einddemper verstopt zit.
Stop er een nieuwe B8 in.
Heb je een dure of goedkope condensator gekocht? Vonken de punten nog steeds?
Kijk eerst even in de FAQ.
bram-blue racer

Hallo jongens, bedankt voor de reactie!
Tje, hij is rijdend weggezet, nog niet zo heel lang geleden (een jaar) dus ik vind het maar vreemd.
De condensator is er eentje van de verkoopsite die ik via hier gevonden heb, hij had als enigste het model dat ik nodig heb.
Uitlaat heb ik nog niet naar gekeken, goede suggestie!
Hij rijdt nog helemaal niet, dus heb ook nog niet een indicatie richting een specifiek probleem gekregen... bijv. te arm of te rijk lopen.
Ik laat het weten als ik vorderingen boek of de oplossing heb!
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

doorgaans gaan condensatoren en contactpunten niet stuk van stil staan, carburateurafstellingen veranderen ook niet door kleine kaboutertjes die na een jaar stilstand je blok "kraken"

er kan wel wat roest of andere aanslag op je punten komen, beetje waterproof schuurpapier, velletje keukenrol en een druppel thinner doen wonderen

meestal zit slecht lopen na lang stilstaan aan de brandstofzijde, de benzine zelf wordt oud, de mengolie zakt uit, achtergebleven benzine in de carb geeft een soort van hars achtige taaie aanslag, kan allerlei kleine kanaaltjes verstoppen, krijg je zelfs met remmenreiniger en perslucht niet weg, ultrasoon reinigen of andere carb proberen.

bij heel lang stil staan kunnen krukaskeerringen hard worden en gaan lekken, gevolg is dat het aanzuigen en wegpompen van het mengsel niet goed meer werkt.

of vastzittende zuigerveren, geen of slechte compressie

ps. meeste vervangings condensatoren zijn rotzooi, na 10 km kapot, niet vervangen of alleen origineel, kost 16,50 euro
bram-blue racer

Klopt helemaal, condensatoren zijn inderdaad alleen degelijk als ze origineel zijn.
Toch, de carburateur is echt brandschoon, ik weet welke aanslag je bedoelt, maar die heb ik echt heel grondig verwijdert....
Ook heb ik uiteraard verse mengsmering erin gegooid, gekeken of de tank schoon is, en het benzineslangetje vervangen.
Verder staat de brommer hooguit 8 maanden stil... daarvoor heb ik nog een rondje erop gereden, maar toen liep ie niet netjes, hij was wat te rijk afgesteld, omdat volgens de vrorige eigenaar de cilinder net nieuw was en hij hem daarom wat rijker had gezet.
Compressie heeft ie ook zat... het lijkt er gewoon op dat de vorige eigenaar er erg veel aan versleuteld heeft en hem vervolgens niet meer aan de praat heeft gekregen. dat is altijd het lullige, als je wat kunt komen ze bij je langs als het ze zelf niet meer lukt en mag jij de rotzooi opruimen.
Toch ziet dit yamahatje er erg goed verzorgd uit, ik zal een een paar foto's maken binnenkort.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Loopt het kraantje goed door als je het openzet?

Heb je nou een nieuwe bougie en dop gekocht? Zit de bobine goed vast? Zit de zwarte draad uit de ontsteking wel op de bobine?
bram-blue racer

ja, ja en ja :D
Kraantje loopt prima door, bougiekabel is nieuw, en de dop is zo'n rode rubberen waterdichte van champion (in mijn ogen een van de weinige goede)
Bobine zit muurzast, maakt netjes aarde (doorgemeten)
Zwarte draar heb ik rechtstreeks aan de bobine zitten, zonder contactslot, zodat die in ieder geval niks meer kan uitmaken.
Hij vonkt ook prima, alleen als je hem nu start, kun je hem met 1 derde gas geven ong. 10sec. aan de praat houden.
Als ik dit volhoud tot hij warm is, geeft het nog geen enkele verbetering...
Ik duik nog even de schuur in, even goed naar de uitlaat kijken, dat heb ik nog niet gedaan.
Kan het trouwens dat de roterende schijf slijt waardoor ie ook valse lucht gaat zuigen?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Nee. Het klinkt als een verstopte sproeier of een kapotte condensator. Had ik de verstopte pijp al genoemd? Ik heb vorige zomer mijn 378 helemaal uit elkaar gehaald voor een demper met een klont kool/olie erin. Zat potdicht.
miran72
500km gereden
500km gereden

Bericht door miran72 »

Carburateur zal wel gewoon verstopt zitten na een jaartje, andere carb even proberen zou ik zeggen.
Pipedown
2000km gereden
2000km gereden
Contacteer:

Bericht door Pipedown »

carb is helemaal schoon zegt die net.
idd ff je demper/uitlaat schoonmaken

en was de bobine nog goed?
robertehendriks

Bericht door robertehendriks »

miran72 schreef:Carburateur zal wel gewoon verstopt zitten na een jaartje, andere carb even proberen zou ik zeggen.

of pakkingen, krukas-kering, zuigerveren.
Ik denk ook aan een kleinigheid als hij een jaartje geleden GOED was.
GOED heb ik wel vaker iemand roepen terwijl.......................................
bram-blue racer

Goed is een ruim woord he, de een is kritischer dan de ander.
Een tijd geleden reed ie wel, maar niet heel goed.
Ik heb sinds het laatste bericht de uitlaat eens even goed bekeken (nog niet uit elkaar gehaald), en hij ziet er erg verroet uit. ga die eerst maar eens uitbranden.
Bobine is doorgemeten, is goed en oogt nieuw, kan goed dat die vervangen is.
Ik hou jullie op de hoogte.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Trek de einddemper er gewoon even uit. Als ie er niet uitwil, beter je best doen. Hij MOET eruit om er wat over te kunnen zeggen.

Verder denk ik dat dit ding gewoon even helemaal nagezien moet worden. Carb, ontsteking en cilinder/zuiger uit elkaar en inspecteren.

Kijk ook of de ontsteking baggervet is of erg naar benzine ruikt en als ie loopt of hij ook warm enorm blijft roken. Dat wijst opkapotte krukaskeerringen.
bram-blue racer

Oplossing gevonden!
Heerlijk machientje is het!
Plaats reactie