Als dertiger ben ik op zoek naar een geschikte brommer om lange toeren mee te gaan maken.
Nu vind ik een fg1 een prachtig model.
Heb even rondgelezen en las op deze site b.v. dat van een fs1 de koppeling en cilinder(warmte) nogal gevoelig zijn.
Geeft dit wellicht een grote kans op problemen op langere zomerritten?
Of is b.v. een Kreidler dan beter geschikt voor mij? (Op deze site stond dat een Kreidler qua koppeling een stuk beter is)
Bent u van plan om flink opgevoerd te gaan rijden of gewoon lekker toerritjes ?
De koppeling is idd wel wat aan de zwakke kant, maar als die gewoon goed in elkaar zit eigenlijk geen problemen mee !
De fs1 is een uitstekende keuze natuurlijk
voor zover ik weet is een fs1 niet kapot te krijgen als je hem niet heel gek opvoerd, mijne heeft jaren lang 60 gereden zonder enig probleem naast het gebruikelijke onderhoudt.
en een fs1 is in een hoop dingen een stuk goedkoper/handiger dan een kreidler en ook een stuk bijzonderder toch. want als je oldtimer zegt denk mensen altijd aan kreidler of zundapp, de reacties op een fs1 zijn dus des te leuker
Het gaat mij voornamelijk om de betrouwbaarheid op de lange afstand.
In de Alpen zal er nogal wat gekoppeld moeten worden, vandaar.
Het is dan niet fraai om met een kapotte koppeling te zitten.
Daarnaast zullen de ritten in de zomer plaatsvinden, dus bij erg warm weer.
Het is niet zo dat ik Kreidler hoog heb staan o.i.d., ben op zoek naar een geschikte brommer.
Dus volgens jullie valt het mee en loop ik niet meer 'risico'?
Nee, als je je spullen goed voor elkaar hebt, is een FS1 hardstikke betrouwbaar, en motorisch stukken goedkoper als een Kreidler (en mooier natuurlijk)
Als je langere afstanden gaat rijden, zou ik vooral kijken naar het zitcomfort. Beide proberen, en dan gaan voor degene waarmee je het beste zit en denkt langere afstanden te kunnen afleggen. FS1 heeft maar een smal zadel en tankje, wat een beetje iel overkomt. Kreidler (of Zundapp) vind ik altijd een wat meer degelijke brommer. (nu krijg ik ruzie..)
En verder dus afhankelijk van je sleutelkunsten en budget. Als je bijv kreidler al door en door kent en wilt gaan voor het bekende, dan is dat wellicht makkelijker. Of je wilt gaan voor een nieuwe uitdaging, techniek is wat makkelijker.
Kreidler onderdelen zijn inderdaad wat duurder, en de brommer in aanschaf ook.
En verder scheelt het voor lange afstanden natuurlijk ook wel of je een 12 liter tank hebt, of 7-8 (?).
Maak een lijstje met + en - met wegingsfactor en weeg het tegen elkaar af.
Heb je "vroeger" ook brommer gereden? En zo ja, wat?
Een koppeling gaat niet zomaar kapot. Bij een flink opgevoerde brommer kan een wat oudere koppeling gaan slippen, that's it. Nieuwe platen en veren en hij kan in de meeste gevallen weer een hele poos mee. Overigens zijn FS1 bakken zo solide, dat je ze zonder koppeling ook probleemloos de wereld rond kunt rijden, mits je een beetje normaal schakelt. Het schakelen in de bergen zal je koppeling en je bak niet zwaarder belasten dan stadsverkeer in NL. Mocht je flink snel en opgevoerd willen rijden, dan is je koppeling modificeerbaar tot een plaat extra, wat eigenlijk alle slip uitsluit.
FS1's zijn heethoofden. De kleine gietijzeren cilinders kunnen knap heet worden. Wat er voor nodig is om ze heel te houden is een periode netjes inrijden en ze vooral niet te arm afstellen. Als je 1:40 mengt en de bougie bij alle afstanden koffie met heel weinig melk laat zijn, dan blijft het heel. Overigens kun je in de bergen elke 2T slopen door op de motor remmend een berg af te dalen. Doordat er dan maar weinig mengsel in de cilinder en krukruimte komt, zal de boel daar op een gegeven moment te weinig gesmeerd worden. Dus je houdt de boel heel door ook je remmen er bij te gebruiken en af en toe met de koppeling in een paar keer gas te geven.
Een FS1 die tegen de 65 loopt en netjes is ingereden en afgesteld en altijd netjes opgewarmd, wordt heel oud. Rijdend.
Ik ben zelf een FS1 fanaat in hart en nieren en dat zal iedereen wel weten maar als ik je vraag tegoei lees dan vind ik wel dat iemand je erop moeten wijzen dan een 4 Takt machine beter voor geschikt zal zijn met de bedoeling die jij hebt... lange ritten, Alpen, bergen...
Verder klopt het zeker dat een FS1 een prachtige en vooral betrouwbare brommer is.