Pagina 1 van 1
Plots probleem met de ontsteking
Geplaatst: 06 feb 2011, 15:34
door frank van Riet
Hallo Lezers/techneuten,
Ik heb deze week een Fs1 blok gereviceerd,lagers keeringen en een nieuwe krukas.
Voor de revisie liep hij redelijk maar hoorde je de krukas goed (versleten big end).
alles vernieuwd en ingebouwd maar nu heb ik geen vonk meer op de bougie maar wel op de punten.
Je zou zeggen condensator, maar een paar dagen hiervoor liep hij goed (voor zover als dat kan met dit big end).
Wie kan mij vertellen wat ik kan doen of fout gedaan kan hebben.
Groeten Frank.
Geplaatst: 06 feb 2011, 15:37
door marco
Onsteking wel weer goed aangesloten?
Draad ergens klem?
Welkom op het forum trouwens.
Geplaatst: 06 feb 2011, 17:17
door frank van Riet
marco schreef:Onsteking wel weer goed aangesloten?
Draad ergens klem?
Welkom op het forum trouwens.
Hallo Marco,
Bedankt voor je respons.
Ik heb alles nog eens nagelopen, en de vier draadjes zitten allen mooi bij elkaar,kleur bij kleur, netjes met stekkertjes en ook nog krimpkousjes er om tegen eventuele sluiting, de boom zit nergens bekneld, de ontstekingsplaat nogmaals los gehaald, ziiet er goed uit,niets beschadigd of bekneld,ik ben er zeker van dat alles zit zoals ik het had gedemonteerd.
Zat twee dagen tussen.
Groeten Frank.
Geplaatst: 06 feb 2011, 17:33
door marco
Maakt de bobine wel goed aarde?
Andere bougie geprobeerd?
Of de condensator is overleden tijdens de revisie.
Geplaatst: 06 feb 2011, 17:44
door Twowheeler
ne dan hoort hij evengoed wel wat te vonken.
probeer het eens zonder bougie maar alleen de bougiekabel zelf tegen de cillinderkop houden

Geplaatst: 06 feb 2011, 18:50
door frank van Riet
Twowheeler schreef:ne dan hoort hij evengoed wel wat te vonken.
probeer het eens zonder bougie maar alleen de bougiekabel zelf tegen de cillinderkop houden

Hallo Sjoerd en Marco,
Bedankt voor het meedenken, Na een uurtje relexen in bad en alles even op een rijtje gezet ben ik opnieuw de schuur ingedoken en alle draden doorgemeten, wat blijkt? er zat een breuk in het zwart witte draad naar de bobine.
Dus na de revisie heeft hij weer gelopen. Maarrrrrrrr nu kwam een ander probleempje naar boven , er loopt nog steeds iets aan waarvan ik dacht dat dat het bigend lager was. Nu zijn de krukas plus lagers en keeringen vernieuwd en zit er nog een schurend/piepend geluid in, kan dit het kunstof inlaatschijfje zijn. Er zit een olie pompje op maar deze was door de vorige eigenaar al ontkoppeld, kan het dit zijn of heeft dat er niets mee te maken. Er gaat een olie kanaaltje naar die schijf.
Weet iemand hier iets op, of moet ik een nieuwe topic openen.
Groeten Frank.
Geplaatst: 06 feb 2011, 18:53
door marco
Is de olieaansluiting wel goed afgedicht?
Dat aanlopen is moeilijk te beoordelen zonder het te horen.
Loopt het vliegwiel niet aan op de spoelen?
Geplaatst: 06 feb 2011, 19:34
door Twowheeler
ik denk ook iets van spoelen, maar dat tikt meestal ook.
hoor je het alleen als hij loopt of kan je het ook horen als je hem handmatig rond draait?
Geplaatst: 06 feb 2011, 19:34
door frank van Riet
marco schreef:Is de olieaansluiting wel goed afgedicht?
Dat aanlopen is moeilijk te beoordelen zonder het te horen.
Loopt het vliegwiel niet aan op de spoelen?
Hallo Marco,
Het is niet het vliegwiel, het zit aan de andere kant ,ik ga nu proberen een slangetje op de aan en afvoer van het pompje te zetten met wat olie er in. Mischien dat dit gaat circuleren, mischien hoor ik het pomje wel drooglopen??????
Als iemand wat anders weet hoor ik het graag.
Groeten Frank.
Geplaatst: 06 feb 2011, 19:37
door marco
Beter het pompje afkoppelen als je die niet gebruikt.
Geplaatst: 06 feb 2011, 19:39
door Twowheeler
ja anders draait het kapot

Geplaatst: 06 feb 2011, 20:01
door koppel
is de krukas wel volgens de juiste toleranties in elkaar geperst?
afstand tussen krukwangen moet exact zijn, is een kwestie van een honderdste milimeter, bij te grote afstand gaat de kruk strak draaien in het carter, te kleine afstand geeft axiale speling
dit is meer iets voor Gino...........de specialist
Geplaatst: 06 feb 2011, 20:31
door frank van Riet
koppel schreef:is de krukas wel volgens de juiste toleranties in elkaar geperst?
afstand tussen krukwangen moet exact zijn, is een kwestie van een honderdste milimeter, bij te grote afstand gaat de kruk strak draaien in het carter, te kleine afstand geeft axiale speling
dit is meer iets voor Gino...........de specialist
Hallo Koppel,
Er is een hele nieuwe krukas (Krukas High Speed Racing 18000 RPM)ingekomen, en het geluid dat ik hoorde was het zelfde als met de oude krukas.
Maar nadat we een slangetje op de oliepomp van de af naar de aanvoer hadden geplaatst en een beetje olie in gepomt/gespoten hadden konden we opnieuw proberen, en inderdaad na een 20 sec werd het geluid een stuk minder.
Dus het was toch het pompje wat droog meedraaide.(deze oplossing had ik wel op deze side gevonden)
Bedankt voor het meedenken.
Groet Frank.
Geplaatst: 06 feb 2011, 20:33
door marco
Beter kun je dan het kunstoftandwiel in je blok verwijderen dan kun je het oliepompje gewoon laten zitten.
Geplaatst: 06 feb 2011, 23:30
door frank van Riet
marco schreef:Beter kun je dan het kunstoftandwiel in je blok verwijderen dan kun je het oliepompje gewoon laten zitten.
Hallo Marco,
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar hij moet nog voor de RDW keur en als dat gedaan is wil ik er wat meer werk van gaan maken. Maar in ieder geval bedankt voor je raad en adviezen.
groet Frank.