Bromfiets naar motorfiets

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Bromfiets naar motorfiets

Bericht door BelgMattijs »

Hoi!

Zou iemand me kunnen helpen bij volgende kwestie, want ik zie door het bos de bomen niet meer :lol:

Er is me onlangs ter oren gekomen dat men met motorfietsen met cilinderinhoud tot 125cc en vermogen van minder dan 11 kw mag rijden wanneer men 2 jaar het autorijbewijs B heeft. Ten eerste: klopt dit?

En ten tweede: is het mogelijk om dan een 60 cc cilinder te plaatsen onder mijn fs1 en hem vervolgens te laten inschrijven als motorfiets en verder als motorrijder door het leven te gaan... Ik zal vanaf februari 2013 mijn autorijbewijs twee jaar hebben en het leek me wel aangeraden om daar dan in te investeren (althans, als de wereld niet is vergaan tegen dan)

Ik heb al wat opzoekwerk verricht, maar alles spreekt elkaar tegen op het internet, zo is nog maar eens gebleken.

(het bovenstaande is trouwens puur hypothetisch, want mijn brommer staat in panne momenteel :roll: )

Alvast bedankt!
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Oei, dit had precies beter in het bromfiets kenteken-topic gestaan, excuus daarvoor!
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Dat van dat autorijbewijs klopt zeker, na 2jaar mag je met 11KW rijden en max 125cc.
Je zou dat dus kunnen doen ja, maar via de legale weg in België is dat vrij moeilijk hem tot moto te laten keuren.
Maar er zijn achterpoortjes, legale achterpoortjes! :P
Laatst gewijzigd door the_destroyers op 18 apr 2012, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

je fs1 moet van voor 74 zijn, anders gaat het niet..

de latere types zijn nooit als motor in Belgie ingeschreven, en van brommer naar motor gaat niet..
when men were men, and helmets were for divers
jerrow
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door jerrow »

Met motorpapieren van een oude fs1 lukt het super !
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

jerrow schreef:Met motorpapieren van een oude fs1 lukt het super !

Dat is omkatten en verboden :prof: ;)
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Re: Bromfiets naar motorfiets

Bericht door Jeti »

BelgMattijs schreef:En ten tweede: is het mogelijk om dan een 60 cc cilinder te plaatsen onder mijn fs1 en hem vervolgens te laten inschrijven als motorfiets en verder als motorrijder door het leven te gaan... Ik zal vanaf februari 2013 mijn autorijbewijs twee jaar hebben en het leek me wel aangeraden om daar dan in te investeren (althans, als de wereld niet is vergaan tegen dan)

Je kunt beter niet zeggen dat het 60cc is, want dan heb je ook een wijziging van het typegoedkeur van het voertuig. Het is een 50cc bromfiets. Motorfiets kan, maar ook nog cilinderinhoud wijzigen is weer extra omslachtig.

De legale workaround die werkt:
Een malle Nederlander vinden die met je mee wil naar een keuringsstation (www.rdw.nl) en de bromfiets keuren als motorfiets (=technische keuring waarbij alles in orde moet zijn, eisen staan hier op het forum). Liefst wel met BE bromfiets papieren. Enkel de keuring kost 153,25 euro.
En dan kun je hem zelf met NL motorfiets exportpapieren als motorfiets in BE invoeren.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

:D
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Malle :lol:
Yamaha Sheriff 1981
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

I see... Niet zo evident dus blijkbaar :(
Ik zal al eens beginnen met men brommer eerst terug rijdende te krijgen. Moet toch nog zeker een klein jaar wachten voor ik er iets mee kan doen, maar ik wou alvast eens informeren!

Maar dan nog volgend vraagje: waarom moet ik dan mijn brommer/moto laten keuren in Nederland en niet in België? Doen ze dan niet mee aan motorkeuringen in het Belgenland?
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

Als ik met niet vergis:
Brommers moeten in Nederland een kentekenplaat hebben (soort van nummerplaat dus). Om deze kentekenplaat te bekomen moet je brommer aan een aantal eisen voldoen (bv snelheid, verlichting,..) Je kan je voertuig laten keuren als bromfiets, maar ook als motorfiets.
Dus je kan een Belgische bromfiets laten keuren in Nederland als moto. En dan deze terug naar België importeren met Nederlandse papieren
Als ik fouten maak in men uitleg moet iemand me verbeteren/aanvullen :?
In België bestaat dit systeem (nog) niet.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

In Belië is het bijna onmogelijk om een brommer naar moto te laten omzetten.
Moet je maar es vragen aan Yamasam, die heeft een hele map vol met brieven van de DIV.
Makkelijkste is gewoon in nederland op motorkenteken en dan invoeren als moto, dan doen ze hier niet moeilijk!
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

toen was het trail and error, nu bewandel je de weg :D
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

YamaSam schreef:toen was het trail and error, nu bewandel je de weg :D

Ik ga binnenkort die weg es bewandelen! :D
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ook de nieuwe wetgeving in't oog houden hé, kan zijn dat het er bij ons ook nog es van komt, nu we weer een regering hebben.. (die alle werk van de stilstand nu effe snel doorjaagt :roll: )
Plaats reactie