Wiel klemt

Alles over de techniek en sleutelen
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Wiel klemt

Bericht door Laars »

Ik heb mijn dx stervoorwiel geplaatst
Alle onderdelen geplaatst, nieuwe lagers
Als ik de moer aandraai gaat het wiel klemmen
Wat doe ik fout :cry:
1978 chroom 60 cc
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

heb het ook een keer meegemaakt met een dx voorwiel

toen ik een grote vetkeerring weghaalde liep ie vrij

houdt in dat er ergens iets fout zit in de naaf
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

koppel schreef:heb het ook een keer meegemaakt met een dx voorwiel

toen ik een grote vetkeerring weghaalde liep ie vrij

houdt in dat er ergens iets fout zit in de naaf

Er zit inderdaad zoon grote vet keering in
Die kan je toch niet weghalen toch :?:
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Zit de afstandbus tussen de lagers goed?
Yamaha Sheriff 1981
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

marco schreef:Zit de afstandbus tussen de lagers goed?

Yep, anders kan de as er niet doorheen
1978 chroom 60 cc
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Ben je er zeker van dat de vorkpoten gelijk staan in hoogte?
Niet dat een vorkpoot een paar mmm hoger staat ofzo?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

pee67 schreef:Ben je er zeker van dat de vorkpoten gelijk staan in hoogte?
Niet dat een vorkpoot een paar mmm hoger staat ofzo?

Das nou weer eens een goede tip uit Grubcity :wink:
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Laars schreef:
marco schreef:Zit de afstandbus tussen de lagers goed?

Yep, anders kan de as er niet doorheen


Misschien nog ff links en rechts een klein tikje geven op de lagers.
Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

marco schreef:
Laars schreef:
marco schreef:Zit de afstandbus tussen de lagers goed?

Yep, anders kan de as er niet doorheen


Misschien nog ff links en rechts een klein tikje geven op de lagers.


dat denk ik ook.
Draait het wiel lekker als je hem laat draaien tussen je vingers.
Vingers in de lagers stoppen
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

als het een schijf is kan het ook zijn dat bij het vastspannen de schijf tegen de klauw knelt,
heb ik me es gek op gezocht,

die as spant normaal gezien enkel de center op, los draaien moet het zowieso, opgespannen of niet,
de breedte op de as bepaalt het veren wel, maar niet het rollen.
when men were men, and helmets were for divers
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

Ik denk dat het normaal is laars ik heb dat ook gehad bij mijn dx voorwielen ik draai ze vast en dan weer een beetje los en borg de as met een splitpen dan draait het wiel wel vij.
als de vork ongelijk zit loopt vooral de schijf aan, maar het lijkt mij dat tijdens het rijden dat wel corrigeerd.
maar het is idd een beetje vreemd dat dat wiel aanloopt bij te vast draaien maar ik rij er nu al 2 jaar zo mee en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

YamaSam schreef:als het een schijf is kan het ook zijn dat bij het vastspannen de schijf tegen de klauw knelt,
heb ik me es gek op gezocht,

die as spant normaal gezien enkel de center op, los draaien moet het zowieso, opgespannen of niet,
de breedte op de as bepaalt het veren wel, maar niet het rollen.

Idd. Als de remklauw vastgerot zit (de remklauw is zelfstellend, die kan een beetje draaien om dat stuk waarmee die aan de voorvorkpoot vast zit) om z'n as, dan kan de boel goed vast komen te zitten.
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

Vooralsnog bedankt voor de vele tips :wink:
Alleen heb ik mijn remklauw er nog niet opzitten, tis dus enkel het wiel wat is ingeklemd.
Ga het weekend eens vanalles proberen
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Laars schreef:Alleen heb ik mijn remklauw er nog niet opzitten, tis dus enkel het wiel wat is ingeklemd.


Moet je het toch bij de lagers zoeken.
Yamaha Sheriff 1981
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Bericht door fs1willem »

Tombo schreef:
YamaSam schreef:als het een schijf is kan het ook zijn dat bij het vastspannen de schijf tegen de klauw knelt,
heb ik me es gek op gezocht,

die as spant normaal gezien enkel de center op, los draaien moet het zowieso, opgespannen of niet,
de breedte op de as bepaalt het veren wel, maar niet het rollen.

Idd. Als de remklauw vastgerot zit (de remklauw is zelfstellend, die kan een beetje draaien om dat stuk waarmee die aan de voorvorkpoot vast zit) om z'n as, dan kan de boel goed vast komen te zitten.


Niet echt draaien, maar schuiven over twee pinnen. Je kunt de remklauw er eens afhalen en het rubber verwijderen. Dan kun je de binnenkant bekijken. Als daar veel roest/rommel zit dan schuift de klauw niet en kan die inderdaad blijven klemmen.
Misschien eerst eens de blokjes verwijderen... wiel weer vastdraaien en kijken of die dan nog klemt... in dat geval ligt het niet aan je klauw en hoef je daar niets aan te pielen.

Oh zie nu dat je de remkaluw nog niet had gemonteerd :oops: . Dan ligt het dus aan je wiel zelf, maar ik laat de rest van dit bericht gewoon staan voor het geval iemand anders er nog iets aan mocht hebben. T'is tenslotte een forum :wink: .
Plaats reactie