Pagina 1 van 3
Wiel klemt
Geplaatst: 30 jan 2013, 18:25
door Laars
Ik heb mijn dx stervoorwiel geplaatst
Alle onderdelen geplaatst, nieuwe lagers
Als ik de moer aandraai gaat het wiel klemmen
Wat doe ik fout

Geplaatst: 30 jan 2013, 18:54
door koppel
heb het ook een keer meegemaakt met een dx voorwiel
toen ik een grote vetkeerring weghaalde liep ie vrij
houdt in dat er ergens iets fout zit in de naaf
Geplaatst: 30 jan 2013, 19:27
door Laars
koppel schreef:heb het ook een keer meegemaakt met een dx voorwiel
toen ik een grote vetkeerring weghaalde liep ie vrij
houdt in dat er ergens iets fout zit in de naaf
Er zit inderdaad zoon grote vet keering in
Die kan je toch niet weghalen toch

Geplaatst: 30 jan 2013, 19:42
door marco
Zit de afstandbus tussen de lagers goed?
Geplaatst: 30 jan 2013, 19:52
door Laars
marco schreef:Zit de afstandbus tussen de lagers goed?
Yep, anders kan de as er niet doorheen
Geplaatst: 30 jan 2013, 20:06
door pee67
Ben je er zeker van dat de vorkpoten gelijk staan in hoogte?
Niet dat een vorkpoot een paar mmm hoger staat ofzo?
Geplaatst: 30 jan 2013, 20:18
door Laars
pee67 schreef:Ben je er zeker van dat de vorkpoten gelijk staan in hoogte?
Niet dat een vorkpoot een paar mmm hoger staat ofzo?
Das nou weer eens een goede tip uit Grubcity

Geplaatst: 30 jan 2013, 23:28
door marco
Laars schreef:marco schreef:Zit de afstandbus tussen de lagers goed?
Yep, anders kan de as er niet doorheen
Misschien nog ff links en rechts een klein tikje geven op de lagers.
Geplaatst: 30 jan 2013, 23:39
door ginofs1
marco schreef:Laars schreef:marco schreef:Zit de afstandbus tussen de lagers goed?
Yep, anders kan de as er niet doorheen
Misschien nog ff links en rechts een klein tikje geven op de lagers.
dat denk ik ook.
Draait het wiel lekker als je hem laat draaien tussen je vingers.
Vingers in de lagers stoppen
Geplaatst: 31 jan 2013, 02:38
door YamaSam
als het een schijf is kan het ook zijn dat bij het vastspannen de schijf tegen de klauw knelt,
heb ik me es gek op gezocht,
die as spant normaal gezien enkel de center op, los draaien moet het zowieso, opgespannen of niet,
de breedte op de as bepaalt het veren wel, maar niet het rollen.
Geplaatst: 31 jan 2013, 13:09
door fs1man
Ik denk dat het normaal is laars ik heb dat ook gehad bij mijn dx voorwielen ik draai ze vast en dan weer een beetje los en borg de as met een splitpen dan draait het wiel wel vij.
als de vork ongelijk zit loopt vooral de schijf aan, maar het lijkt mij dat tijdens het rijden dat wel corrigeerd.
maar het is idd een beetje vreemd dat dat wiel aanloopt bij te vast draaien maar ik rij er nu al 2 jaar zo mee en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Geplaatst: 31 jan 2013, 13:11
door Tombo
YamaSam schreef:als het een schijf is kan het ook zijn dat bij het vastspannen de schijf tegen de klauw knelt,
heb ik me es gek op gezocht,
die as spant normaal gezien enkel de center op, los draaien moet het zowieso, opgespannen of niet,
de breedte op de as bepaalt het veren wel, maar niet het rollen.
Idd. Als de remklauw vastgerot zit (de remklauw is zelfstellend, die kan een beetje draaien om dat stuk waarmee die aan de voorvorkpoot vast zit) om z'n as, dan kan de boel goed vast komen te zitten.
Geplaatst: 31 jan 2013, 14:20
door Laars
Vooralsnog bedankt voor de vele tips
Alleen heb ik mijn remklauw er nog niet opzitten, tis dus enkel het wiel wat is ingeklemd.
Ga het weekend eens vanalles proberen
Geplaatst: 31 jan 2013, 16:58
door marco
Laars schreef:Alleen heb ik mijn remklauw er nog niet opzitten, tis dus enkel het wiel wat is ingeklemd.
Moet je het toch bij de lagers zoeken.
Geplaatst: 31 jan 2013, 17:21
door fs1willem
Tombo schreef:YamaSam schreef:als het een schijf is kan het ook zijn dat bij het vastspannen de schijf tegen de klauw knelt,
heb ik me es gek op gezocht,
die as spant normaal gezien enkel de center op, los draaien moet het zowieso, opgespannen of niet,
de breedte op de as bepaalt het veren wel, maar niet het rollen.
Idd. Als de remklauw vastgerot zit (de remklauw is zelfstellend, die kan een beetje draaien om dat stuk waarmee die aan de voorvorkpoot vast zit) om z'n as, dan kan de boel goed vast komen te zitten.
Niet echt draaien, maar schuiven over twee pinnen. Je kunt de remklauw er eens afhalen en het rubber verwijderen. Dan kun je de binnenkant bekijken. Als daar veel roest/rommel zit dan schuift de klauw niet en kan die inderdaad blijven klemmen.
Misschien eerst eens de blokjes verwijderen... wiel weer vastdraaien en kijken of die dan nog klemt... in dat geval ligt het niet aan je klauw en hoef je daar niets aan te pielen.
Oh zie nu dat je de remkaluw nog niet had gemonteerd

. Dan ligt het dus aan je wiel zelf, maar ik laat de rest van dit bericht gewoon staan voor het geval iemand anders er nog iets aan mocht hebben. T'is tenslotte een forum

.