Ratio's

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Ratio's

Bericht door Wiking »

Nu zit ik even te bladeren in de RD50/RD50M Werkplaats boekjes die ik vandaag binnen heb gekregen en nu heb ik een vraag over tandwiel ratio's

Hij start overal met de Duitse 2EO, Franse 2L5, NL 2L6, Belgische 2E3, Engelse 2L8 en als laatste de DX 353

Secundair reductie tandwielen en ratio

DE 52/11 (4.727)
FR 48/11 (4.364)
NL 46/11 (4.182)
BE 49/11 (4.455)
UK 48/11 (4.364)
DX 42/13 (3.231)

Wat kan ik aflezen van de ratio's? hoger het getal hoe harder hij trekt? of hoe moet ik dat zien
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Ratio's

Bericht door Jeti »

Zeg ik iets doms als het wellicht ook iets met het aantal versnellingen te maken zou kunnen hebben? (mod, haal dan maar stiekem weg :P)
DX 353 is sowieso een heel ander blok, en een 5 bak.
2EO is ook een 5 bak.
NL 2L6 4 bak.
Rest weet ik niet.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Ratio's

Bericht door marco »

Denk niet dat er na zoveel jaar nog de originele tandwielen opzitten :roll:
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Re: Ratio's

Bericht door Wiking »

het gaat niet om tandwielen/ketting het gaat om de ratio de tandwielen kan je vervangen met de maten die aangegeven zijn in het werkplaats boek natuurlijk.

versnellingsbak tandwielen zijn in elk blok het zelfde alleen hebben ze bij Yamaha de 1ste versnelling in de NL bak weggehaald

Versnellingsbak tandwielen/ratio's zijn
1ste 39/12 (3.250)
2de 34/17 (2.000)
3rde 30/21 (1.428)
4de 27/24 (1.125)
5de 25/26 (0.961)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Ratio's

Bericht door NIX »

Hoe hoger het getal, hoe meer trekkracht dus hoe minder snelheid. Maar ik vind het krankzinnige verhoudingen. Ik weet nog dat we bij die dingen meestal de compressie flink verhoogden en een 16mm en 13/44 monteerden. Dat liep een heel stuk beter.
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Re: Ratio's

Bericht door Wiking »

Afbeelding

Duitse en Franse hadden Teikei 14mm carb
NL en BE TeiKei 12mm
UK Mikuni 16mm
DX een mikuni 20 maar dat wisten we al :)

Ik snap die verschillen buiten de DX niet zo ze reden allemaal ongeveer de zelfde snelheid naar mijn weten
Plaats reactie