Pagina 1 van 1
Ratio's
Geplaatst: 25 feb 2014, 20:33
door Wiking
Nu zit ik even te bladeren in de RD50/RD50M Werkplaats boekjes die ik vandaag binnen heb gekregen en nu heb ik een vraag over tandwiel ratio's
Hij start overal met de Duitse 2EO, Franse 2L5, NL 2L6, Belgische 2E3, Engelse 2L8 en als laatste de DX 353
Secundair reductie tandwielen en ratio
DE 52/11 (4.727)
FR 48/11 (4.364)
NL 46/11 (4.182)
BE 49/11 (4.455)
UK 48/11 (4.364)
DX 42/13 (3.231)
Wat kan ik aflezen van de ratio's? hoger het getal hoe harder hij trekt? of hoe moet ik dat zien
Re: Ratio's
Geplaatst: 25 feb 2014, 20:37
door Jeti
Zeg ik iets doms als het wellicht ook iets met het aantal versnellingen te maken zou kunnen hebben? (mod, haal dan maar stiekem weg

)
DX 353 is sowieso een heel ander blok, en een 5 bak.
2EO is ook een 5 bak.
NL 2L6 4 bak.
Rest weet ik niet.
Re: Ratio's
Geplaatst: 25 feb 2014, 20:39
door marco
Denk niet dat er na zoveel jaar nog de originele tandwielen opzitten

Re: Ratio's
Geplaatst: 25 feb 2014, 20:47
door Wiking
het gaat niet om tandwielen/ketting het gaat om de ratio de tandwielen kan je vervangen met de maten die aangegeven zijn in het werkplaats boek natuurlijk.
versnellingsbak tandwielen zijn in elk blok het zelfde alleen hebben ze bij Yamaha de 1ste versnelling in de NL bak weggehaald
Versnellingsbak tandwielen/ratio's zijn
1ste 39/12 (3.250)
2de 34/17 (2.000)
3rde 30/21 (1.428)
4de 27/24 (1.125)
5de 25/26 (0.961)
Re: Ratio's
Geplaatst: 25 feb 2014, 20:53
door NIX
Hoe hoger het getal, hoe meer trekkracht dus hoe minder snelheid. Maar ik vind het krankzinnige verhoudingen. Ik weet nog dat we bij die dingen meestal de compressie flink verhoogden en een 16mm en 13/44 monteerden. Dat liep een heel stuk beter.
Re: Ratio's
Geplaatst: 25 feb 2014, 21:09
door Wiking

Duitse en Franse hadden Teikei 14mm carb
NL en BE TeiKei 12mm
UK Mikuni 16mm
DX een mikuni 20 maar dat wisten we al

Ik snap die verschillen buiten de DX niet zo ze reden allemaal ongeveer de zelfde snelheid naar mijn weten