Nu heb ik die al altijd verschrikkelijk ellendige rotdingen gevonden, maar nu is de maat vol!
Het gemelk met die cartouches etc bereikte dus vandaag de bovengrens.
het display vermeldde "black ink cartridge expired"
Er staat op die dingen een datum, en als die verlopen is, vertikt ie dus te printen.
De meiden van de bureau gaan achter een nieuwe cartouche (kost een pak) steken ze erin, maar melding blijft..
dan was het dus aan mij om het op te lossen, terwijl iemand naar HP belde om te vragen wat de gangbare manier was om dit op te lossen. Die werd aan het lijntje gehouden, en snel was duidelijk, dat zonder betalen er niks geholpen zou worden.
Intussen haalde ik de hele printer open, tot ik op het moederbord uitkwam. Bleek een ferme kaart te zijn, effe rondkijken en denken.. en ja hoor. Ik merkte een kleine batterij op (net als in een comp voor de klok juist te houden van de bios)
toen begon ik dus te vloeken, terwijl mijn frank viel wat er gaande was!

Op school leerden we vroeger bij systeemontwerpen, wat 'dirty components' waren. Electronische dingetjes op een printplaat, gemaakt om stuk te gaan en storing te geven, zodat je een nieuw toestel zou kopen, zonder dat het eigenlijk kapot was. (je denkt van die oude hifitoren dat die ruis door de jaren komt) Er bestaan componentjes die de fasewissels tellen, en na x aantal jaar gewoon de geest geven...
Ik haalde dus de 'moederbordbatterij' uit de printer, en ja hoor!! De printer print weer als nieuw!
ook het tergende gepest van niet te kunnen drukken in zwart, als er één van de kleuren leeg is, is voorbij..
Dit wilde ik toch met iedereen delen, als je dus een printer hebt die raar doet, haal hem open, zoek de knoopcel, steek er een half uurtje een kaartje tussen (onder het klemmend lipje) haal het er dan weer uit, en vijs hem weer dicht.
Ik ga niet adviseren om de batterij er permanent uit te laten, aangezien ik niet weet welke controlecirquits er nog door gestuurd worden.
veel plezier, en to hell with dirty components