schakelingen

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

schakelingen

Bericht door nieknatuurlijk »

zou iemand mij kunnen uitleggen hoe een schakel bak precies werkt? (ivm profiel werkstuk)

ik kan hier niet egt informatie over vinden...

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Hier staat het een beetje uitgelegd
http://www.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2159
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=26138

ff naar beneden scrollen en dan op pagina 13 (2e animatie)
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat is idd een goede
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

bedankt he! :D

maar ik zoek nog ff een paar plaatjes met van die overbrengingen...

weet iemand er nog een paar?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Google ;)
Moet je anders ook nog een profielwerkstuk hebben ofzo :lol:
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

Tombo schreef:Google ;)
Moet je anders ook nog een profielwerkstuk hebben ofzo :lol:


nee, heb ik al bijna af :D

alleen dit moet nog en dan is ie af 8)
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

schakel bak is nu af 8)

ik zou alleen nog willen weten hoe een semi-automaat werkt?

is dit systeem alleen het verschil dat de koppeling automatisch is of zijn er nog andere dingen?

alvast bedankt!
Martijn

Bericht door Martijn »

Koppeling werkt daar met toerentallen dacht ik, hoe hoger het toerental hoe dichter de koppelingsplaten op elkaar komen te staan. In principe staat hij altijd in z'n vrij, maar zodra je t gas opentrekt komen die platen dmv centrifuge effect oid naar elkaar.

Verbeter me maar als t fout is, dacht iig dat t zo zat :)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Het licht volgens mij ook aan de snelheid hoor :wink:
anders zou bij half gas nog steeds je koppeling slippen.
Voor semi-automaat kan je vanalles bedenken!
Wat bedoel je precies ?
Want een semi-automaat is volgens mij een waarbij je zelf moet schakelen maar niet hoeft te koppelen.
Een automaat is (kan maar een bedrijf zo gek zijn :P ) tomos.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Een semi koppeling van bijvoorbeeld een Honda C en alle daarvan afgeleide blokjes zoals in imitatie monkeys en daxen, werkt wel gewoon met platen en veren, maar heeft 3 mechanismen voor aangrijpen en vrijloop.

1. centrifugaalmechaniek. Dit zijn rolletjes of gewichtjes die de platen op elkaar drukken. Afhankelijk van het toerental drukken ze harder of minder hard deplatren op elkaar

2. eenrichting aangrijping. Doordat dit mechaniek de platen op elkaar drukt als hij vanaf de bak wordt aangedreven, kun je dus kickstarten en aanlopen en remt hij bij gas dicht op de motor. Dit mechaniek loopt weer vrij als de motor de koppeling aandrijft. Dan werkt het aangrijpen weer door 1.

3. vrijloop op de schakelpook. De pook van een semi heeft een vrijgrote slag. Het eerste deel van de slag wordt niet gebruikt om te schakelen, maar om door de veerdruk heen de koppeling vrij te laten lopen, onafhankelijk van 1 of 2, dus snelheid en remmen op motor of niet, maakt niet uit. In feite doet dit mechaniek hetzelfde als een normale handbediende koppeling. Pas het laatste stukje van de slag wordt gebruikt om de versnelling te wisselen. Zo is de bak tijdens schakelen altijd onbelast en blijft ie heel lang heel. (maar alles kan kapot)
Als je de bak in de 1 trapt, de pook niet terug laat komen, flink gas geeft en dan de pook pas loslaat, dan is een wheelie (of erger) zeker mogelijk.

Omdat alles toch tegen veerdruk in elkaar gedrukt wordt zodat het aangrijpen soepel gaat en 3 zijn werk kan doen, kan zo'n koppeling bij versleten platen en slappe veren toch gaan slippen. Dan moet je gewoon vervangen wat op is. Meestal merk je dat het eerst als je met aankicken niet door de compressie komt.

Nog vragen?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

bedankt voor de uitleg! egt super :baas:

nu heb ik laats een rondje gereden van ca 25 km, en ik gebruikte daar 360 ml benzine (95) voor.... dat is omgerekend ong. 1 liter op 66.7 km

nu ben ik van mening, dat ik of egt heeeel zuinig rij, of er iets egt niet goed gegaan is...

ik reed in mn 4, met veel te lage toeren tussen de 40 en 45 km/u

vertanding 13/41 en een homoet, f5b cilinder

nu wil ik eigenlijk een andere meting doen, maar dat is niet mogelijk door de sneeuw.

zouden jullie kunnen vertellen hoeveel km je brommer rijdt op 1 liter ongeveer?

alvast bedankt! :wink:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Die van mij rond de 1:25/1:30 ofzo, 60cc FS1, 16mm, Homoet, 13:39.
Ik moet wel zeggen dat het heel veel scheelt of je met een membraan blok rijdt, of met een roterende inlaat blok. Een membraan blok is echt merkbaar zuiniger
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

ik rij met een yb1 blok, volgens mij met roterende inlaat...

ook 16 mm :wink:
Plaats reactie