Wie kan me wat vertellen over deze fs1?

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Sanno
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Contacteer:

Wie kan me wat vertellen over deze fs1?

Bericht door Sanno »

Hallo fs1 liefhebbers en bij deze m'n eerste bericht :)
Ik ben een paar jaar geleden m'n vader verloren maar heb daarvoor een pak foto's van hem gekregen van z'n
lievelingsmerk en brommer de Yamaha FS1 8) hier een foto van deze mooie brommer(dit is dus die van mn vader):
Afbeelding
samen met z'n duitse herder :lol:
Afbeelding
prachtig ding vind ik dat. en nu leek het me wel leuk (ben zelf btw ook brommerfanaat geweest) om deze na te maken.
zelf heb ik ooit een fs1 gehad maar die leek in niets op deze. was een fs1 2ru als ik het goed heb. zat niks van chroom aan, de tank had geen yamaha plaatjes en van die flappen waar je knieen tegen komen ik had niet zon hoge uitlaat etc. etc.
maar wie kan me wat info over deze brommer geven? ik heb al wat rondgespeurd en ben erachter gekomen dat de tank een ludy beumer tank genoemd word maar als ik dan op google info hierover zoek zie ik dat een origineel model hiervan een ander zadel heeft? geen 2 tellers heeft? geen schijfrem vanvoor heeft enzovoort. ook ben ik nog nergens de witte spatlap met in het rood yamaha tegengekomen. wie o wie kan me wat info geven over waar ik onderdelen kan bemachtigen? en welk modeljaar is deze brommer? m'n vader heeft me wel eens trots verteld dat hij de voorvork van een belgische ongevalbrommer gekocht had en dat hij de allereerste was met schijfrem op z'n yamaha :D maar verder weet ik niet veel van oldtimers dus als iemand me aan info kan helpen graag. Ik wil dus een fs1 precies zo na gaan maken als die van m'n pa en deze gebruiken voor als ik in de zomer m'n motor eens laat staan en de fs1 pak om lekker in t-shirt een ritje te maken, en het lijkt me gewoon leuk om zo'n brommer te restaureren.

Alvast bedankt,

Sanno
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

hallo en welkom!

dit is een "special" dus een originele fs1 zou je zo nooit vinden.

de tank is van een beumer(vrij zelfzaam) de basis lijkt mij een 1j5 uit '76 :wink:
Axel

Bericht door Axel »

Voor webshops kun je hier kijken: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Ik denk dat je bij jmpb.nl, fs1shop.nl en fs1parts.nl het meeste wel kan vinden.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

hallo en welkom uit België :fries:

da's een tof doel dat je daar voor ogen hebt :wink:
when men were men, and helmets were for divers
Sanno
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Contacteer:

Bericht door Sanno »

bedankt voor de reacties :wink:
@mpro09, bedankt, waar kan je aan zien dat het een type 1j5 uit '76 is? m'n pa is in 1960 geboren dus in 76 werd hij 16 en hij had hem niet nieuw gekocht dat weet ik zeker. zijn alle tanks van fs1's uitwisselbaar? of past zo'n beumer tank bijvoorbeeld niet op de redelijk nieuwe fs1's uit eind jaren 80? ik wil in ieder geval sowieso een type fs1 met metalen zijdeksels.
@Axel, thnx voor de links. valt trouwens op dat die immitatiedelen als uitlaten en spatborden bijna gratis zijn en originele onderdelen ongeloooofelijk duur. zit er zoveel verschil tussen immitatie en origineel op een yamaha logo of productienummers na?
@YamaSam, dankjewel, het heeft trouwens allemaal geen haast. Ga binnenkort ook bij het korps mariniers dus deze zomer gaat het sowieso niet worden maar als ik de kans krijg om een beumer tank te kopen of een oud type fs1 dan zal ik deze kans gelijk grijpen. Laatst stond er nog 1 op marktplaats met een plaatjestank voor 500 euro in vervallen staat, helaas stond deze aan de andere kant van Nederland anders had ik nu al een fs1 gehad :( maargoed zoals ik al zei het heeft geen haast.

Heb trouwens net aan m'n moeder gevraagd wat het verhaal achter die 2 tellers was, hij had er gewoon 2 kilometertellers zodat het net leek alsof hij een toerenteller had zoals een echte motor, om de ruimte een beetje te vullen :wink: ik hoop in ieder geval dat ik volgende zomer op een mooie fs1 kan toeren :) en ook toerritjes met oldtimerclubs maken etc. zal binnenkort nog wel eens wat foto's scannen 8)
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

de schijfrem is van '75 of '76 voor de rest is het eigenlijk niet te zien, ja alle tanks zijn uitwisselbaar alleen bij sommige word de aanluiting bij het zadel niet zo mooi maar dat is bij een beumer tank niet het geval.

metalen zijdeksels passen op iedere fs1 alleen bij frames van na '76 krijg je dan een extra gat is je frame waar de plastic kappen in zouden vallen

origineel is veel duurder dan immi ja maar volgens mij is de fs1 invergelijking met honda's en kreidlers enzo een stuk goedkoper
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Als je daar de nodige aandacht aan besteedkan dat een hele mooie worden...
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Contacteer:

Bericht door Aad »

mpro09 schreef:de schijfrem is van '75 of '76 voor de rest is het eigenlijk niet te zien, ja alle tanks zijn uitwisselbaar alleen bij sommige word de aanluiting bij het zadel niet zo mooi maar dat is bij een beumer tank niet het geval.

metalen zijdeksels passen op iedere fs1 alleen bij frames van na '76 krijg je dan een extra gat is je frame waar de plastic kappen in zouden vallen

origineel is veel duurder dan immi ja maar volgens mij is de fs1 invergelijking met honda's en kreidlers enzo een stuk goedkoper

Tussen het zadel en de beumertank krijg je een gleuf van 2/3 cm. Dit is makkelijk te verhelpen door de montagepunten te verlassen.

Probeer als er een losse beumertank te koop staat hem gelijk op de kop te tikken. Voor de rest van de aparte delen (zadel, voorvork, dat spatlapje etc.) kun je later wel via het 'Gezocht' deel hier op 't forum een eind komen.
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
Roberto.B

Bericht door Roberto.B »

veel succes om de fs1 van je pa na te bouwen
zoals ik op de foto zie ziet die fs1 er heel gaaf uit
je zal denk ik wel moeite krijgen met het vinden van zo buddy en tank

de rest is wel goed te krijgen
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Ik denk dat de brommer en FS1 of 378 is. Er zit een imitatie zadel op en de dubbele tellersteun is ook een niet origineel accesoire. Wel tijdsorigineel. Rechts hoort dan een electronische toerenteller te zijn, maar die zijn vaak gefrituurd door verkeerd aansluiten of ze deden het niet omdat men geen accu in het systeem had en de bedrading al verziekt was. Wat de anderen over de vork zeggen klopt. Over de tank: probeer op ebay een complete te kopen. Dus met zijschilden, flappen, plaatjes en tank. 400,- is idioterie. Voor 150,- kun je mooi in 1x klaar zijn. Ik heb mijn tank 4 jaar geleden voor 45,- meegenomen zonder plaatjes. Daarna kocht ik een halve Beumer voor 200,- met complete tank maar zonder plaatjes. Denk eraan dat de kraan heel anders is dan alle andere tanks. Vaak gaan plaatjes ook voor idiote prijzen. Soms kom je ze voor normale prijzen tegen. Sommige "hobbyisten" doen alsof sommige onderdelen goud waard zijn. Sommige delen zijn inderdaad schaars, er is hier ook wel eens discusie over, maar ik vind dat het hobby is en het zijn maar brommertjes. De metalen zijkappen passen op alle frames. Zo te zien had je pa zijn buddy al aangepast omdat hij mooi aansluit op de tank.
Kijk eerst even in de FAQ.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

welkom!!

zeker mooi verhaal zit hierachter :wink:
succes ermee, hier op het forum kan je in ieder geval een hoop vinden.
ook wel speciaal die verchroomde achterbrug
Sanno
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Contacteer:

Bericht door Sanno »

zo lekker veel reacties al had niet verwacht dat het hier zo druk was op dit forum :D bedankt voor alle info.
@ Roberto.B, ja denk het ook :cry: kan niet eens een normale plaatjestank vinden voor een normale prijs, maar het heeft absoluut geen haast :wink: ik vind het ook een supergaaf ding om te zien, jammer genoeg heeft hij hem op z'n 20ste weg gedaan na aanschaf van z'n Opel GT (heeft hij spijt van gehad, hij heeft er zo'n 20.000km mee gereden ook brommervakanties met m'n ma en vrienden enzo echt vet heb er ook nog veel foto's van) maar ik denk dat het me ooit, uiteindelijk wel zal lukken om er 1 te maken die zo mooi is als deze was.
@NIX, imitatiezadel wat bedoel je daar precies mee? dit zijn authentieke foto's uit 1977/78 toen z'n fs1 net klaar was dus weet niet wat je bedoeld met imitatiezadel. komt het van een ander merk brommer af? en ja er zaten 2 tellers op, de andere teller was een wannabe toerenteller en zat er gewoon voor de sier om de ruimte wat te vullen :lol: ik ben inderdaad van plan om er de tijd ervoor te nemen en gewoon rustig onderdelen sparen en opbouwen, ga er zeker geen fortuin in steken. Kan best zijn dat mn pa de buddy aangepast had, hij zat altijd aan z'n brommers en autos te sleutelen
@Twowheeler, weet je toevallig of die zijdeksels origineel chroom zijn? Er zat hier vroegâh wel een verchromer in breskens waar je goedkoop onderdelen kon laten verchromen daar heeft hij ook z'n brug laten verchromen. Heb trouwens nog 1 zijdeksel liggen (chroom) en een chroom m-stuur en 1 yamaha plaatje van de tank (slechte staat) en wat koplamponderdelen uit z'n brommertijd, maar denk niet dat ik hier verder nog veel aan ga hebben. enfin we zien het allemaal wel eerst maar eens ergens een opknap fs1 scoren
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Die van NIX lijkt er wel een beetje op :)
Afbeelding
Zie: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=4252

BTW lol @ hond met helm :D
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Zwepper »

Hee sanno !
ik heb jou op msn geloof ik via nick,
ik heb jou brommer foto's al eens hier op het forum geplaatst, ook van jou vader met die dikke afro ! :lol:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ik dacht dat ik die hond al en keer eerder gezien had ja :lol:
Plaats reactie