The big small question topic, part 5

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gesloten
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

slag wordt bepaald door afstand hart kruktap - hart big end
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Juistem
Frederik
250km gereden
250km gereden
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
Locatie: Ham

Bericht door Frederik »

ginofs1 schreef:
Frederik schreef:der moeten ook nog een paar kogeltjes tussen, in het blok 1, en bij mij in het wormpje ook 1, maar ook niet meer !
ik dacht dat de lengte 127mm was

weet iemand hoeveel ampère de lichtspoel kan leveren? En hoeveel volt hebde nodig voor een 6 volt accu op te laden, 6,9 of 7,2 ?


om fatsoenlijk te kunnen laden heb je 7,2 volt nodig.
licht spoel is zwaar genoeg om te laden en je verlichting te laten branden.

je weet toevallig niet hoeveel ampère die kan leveren? de lampjes samen is volgens mij niet meer dan 4 ampère ongeveer?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Frederik schreef:
ginofs1 schreef:
Frederik schreef:der moeten ook nog een paar kogeltjes tussen, in het blok 1, en bij mij in het wormpje ook 1, maar ook niet meer !
ik dacht dat de lengte 127mm was

weet iemand hoeveel ampère de lichtspoel kan leveren? En hoeveel volt hebde nodig voor een 6 volt accu op te laden, 6,9 of 7,2 ?


om fatsoenlijk te kunnen laden heb je 7,2 volt nodig.
licht spoel is zwaar genoeg om te laden en je verlichting te laten branden.

je weet toevallig niet hoeveel ampère die kan leveren? de lampjes samen is volgens mij niet meer dan 4 ampère ongeveer?


nee dat zal ik moeten meten.
maar zo als ik zeg hij levert genoeg spanning, of wil je er mee gaan lassen, dan zal je er wat condensatoren tussen moeten bouwen. maar dat is wel mogelijk.
is lastig om dat zo uit te leggen maar bv 8w : 12v =0.67a of 8w : 6v =1.33a
er zit een draadje bij die al 18 volt geeft bij 3000 rpm.
maar let op sam die gaat je dit wel op een simpele manier uit leggen
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
oklim
100km gereden
100km gereden
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:27
Locatie: maastricht

koppeling

Bericht door oklim »

Ik heb wat problemen om mijn koppeling goed af te stellen hij schiet omhoog als ik hem doortrek en maakt dan flink wat toeren hij rijdt wel goed maar het hoort zich niet goed aan
wie weet wat het kan zijn ik las net tevens tot ook in het blok een kogeltje zit hoe kan je het controleren mijn blok is gereviseert dus ik weet niet of het wel erin zit van tot ik hem terug heb vindt ik de koppeling niet fijn werken
tevens tips gevraagd hoe je de koppeling goed kunt afstellen met name de stelschroef bij het wormpje

bvd met vriendelijke groet M gerards
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10825
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klinkt als een slippende koppeling. Mogelijk is de worm te strak gesteld, is er een kogeltje tussen de stiften gebarsten of zijn de platen gewoon op en de veertjes lam. Of je brommer is zo snel dat je koppeling aan een upgrade toe is zoals sterkere veren of een 3 plaatskoppeling.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23448
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ik neem aan dat als een motorblok gereviseerd is dat ook de koppelingsplaten en de veren vervangen zijn.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10825
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Neem nooit iets zomaar aan tot je het zelf gecontroleerd hebt.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

:wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
oklim
100km gereden
100km gereden
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:27
Locatie: maastricht

Bericht door oklim »

Bedankt voor de snelle reactie

Na de revisie heb ik er toch wel vaak op gereden maar ik kan me niet voorstellen tot de platen zo snel slijten maar ja ik heb hem bij almere laten reviceeren dus je weet maar nooit
hoe kun je controleren of er een kogeltje in het blok zit
en ik had graag wat afstel tips
ik heb een 60 cc erop gietijzer en voorheen een snelle alucilinder aj hij loopt nu 80 85
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

oklim schreef:Bedankt voor de snelle reactie

Na de revisie heb ik er toch wel vaak op gereden maar ik kan me niet voorstellen tot de platen zo snel slijten maar ja ik heb hem bij almere laten reviceeren dus je weet maar nooit
hoe kun je controleren of er een kogeltje in het blok zit
en ik had graag wat afstel tips
ik heb een 60 cc erop gietijzer en voorheen een snelle alucilinder aj hij loopt nu 80 85


80 85 dan kom je al gauw in de buurt van een 3p koppeling.
het is dan er op of er onder, net wel net niet.
zo als NIX zegt de RD 80 veertjes kunnen je misschien nog redden
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
oklim
100km gereden
100km gereden
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:27
Locatie: maastricht

Bericht door oklim »

Mocht ik hem upgraden ben je de eerste waar ik aan denk gino ik zit momenteel in de slape was maar je onsteking vindt ik ook wel interessant
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

vereerd. :oops:
RD 80 veertjes kosten niet veel, en die gaan je redden denk ik.
en aan mij denken moet je niet doen.wel lief.
de kracht van alle forum bij elkaar is sterker dan sam, nix , gino of wie dan ook.
van het forum leer ik ook elke dag :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10825
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

oklim schreef:Na de revisie heb ik er toch wel vaak op gereden maar ik kan me niet voorstellen tot de platen zo snel slijten maar ja ik heb hem bij almere laten reviceeren dus je weet maar nooit
hoe kun je controleren of er een kogeltje in het blok zit
en ik had graag wat afstel tips
ik heb een 60 cc erop gietijzer en voorheen een snelle alucilinder aj hij loopt nu 80 85


Dat is een mooie snelheid voor dat setje. Doe je niet heel veel meer aan als gewone sterveling, misschien een afgedraaid Ginokopje voor een nog iets mooiere loop. Een afgemeten expansie kan er soms nog wat extra snelheid uit peuteren, maar dat gaat wel ten koste van de rijdbaarheid bij lage toeren. Ik zou hem zo laten.

Mogelijk zijn de platen wel vervangen, maar je weet nooit met wat voor kwaliteit. Dat ligt niet specifiek aan Almere, zij zullen het ook wel uitbesteden. Veertjes gelkdt hetzelfde voor. Vaak zijn de oude gewoon zelfs beter dan nieuwe. Ook zijn mogelijk de grondplaat en drukplaat al oud. Dan doen nieuwe platen het heel even goed en gaan ze met een setup zoals de jouwe al snel slippen. Een FS1 heeft een klein beetje een onderbemeten koppeling, daar geef ik graag Almere de schuld van, maar die hebben de FS1 niet ontworpen en gebouwd. Paarse veertjes kunnen je probleem tijdelijk verhelpen, maar op een Athena zou ik liever een 3P zetten.

Kogeltje check je door linker en rechterkap te verwijderen, de drukplaat te verwijderen en met het stiftje met platte uiteinde, de dunne lange stift van links naar rechts door de as te duwen. Check wat er uit de as komt. Als er geen kogeltje in zit: even naar de fietsenmaker. Als er een kogeltje uit komt: alles Ok. Als het kogeltje verpulverd is: eerst even doorspuiten met remreiniger en dan naar de fietsenmaker.
Vergeet niet eerst je olie even af te tappen.
Kijk eerst even in de FAQ.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Bericht door wiebo »

ginofs1 schreef:
oklim schreef:Bedankt voor de snelle reactie

Na de revisie heb ik er toch wel vaak op gereden maar ik kan me niet voorstellen tot de platen zo snel slijten maar ja ik heb hem bij almere laten reviceeren dus je weet maar nooit
hoe kun je controleren of er een kogeltje in het blok zit
en ik had graag wat afstel tips
ik heb een 60 cc erop gietijzer en voorheen een snelle alucilinder aj hij loopt nu 80 85


80 85 dan kom je al gauw in de buurt van een 3p koppeling.
het is dan er op of er onder, net wel net niet.
zo als NIX zegt de RD 80 veertjes kunnen je misschien nog redden

Mijn Fs1 loopt met de Parma ongeveer even hard. De ´80´ veertjes zijn meestal voldoende, af en toe gaat hij er nog wel eens erdoorheen. Het is gewoon een beetje beheerst rijden en dat vindt je brom eigenlijk alleen maar fijn op langere termijn.
Gesloten