blondie vragen

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

blondie vragen

Bericht door bajaboy »

blondie heeft weer wat vragen hahahh
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23448
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Die engelsen noemen een sheriff een yankee.
Yamaha Sheriff 1981
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Volgens mij hadden ze hier in belgie geen trappers.
Engeland wel dachtk....
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

FS1 E ...je zou vanuit het gemak zeggen dat de e staat voor Engeland :wink:

In Duitsland is het de FS1 G, in Frankrijk de FS1 H
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6140
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:14
Locatie: Mechelen

Bericht door Jens36 »

In België heb je ook de FS1-H(omolgé) --> Begrensd dus.

En in Frankijk hebben de bromfietsen ook trappers :)
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: blondie vragen

Bericht door Laars »

bajaboy schreef:blondie heeft weer wat vragen hahahh
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.


Fizzy komt van fs1-e, in engeland kreeg de fs1 een e als toevoeging. De e staat voor england.
In de volksmond werd dit al snel verbasterd tot fizzy.
In engeland hadden ze dezelfde eisen als in NL. Ook daar waren trappers verplicht.
De eerste fizzy in engeland was 1973 (candy gold en candy purple)
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10825
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

De 1e fizzy,s in engeland waren de SS zeer gewild daar kan je vergelijken met hier de 69er
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

volgens mij kun je gerust stellen dat de Nederlandse wetgeving het voor de 50cc sportbrommer dik om zeep heeft geholpen.

Het door de Japanners bedachte model (hoge uitlaat, 95km/h, 5versnellingen etc) werd eerst op enkele landen losgelaten en voorzichtig verkocht.

Het is maar toen die ´[]`ù van een Ludy Beuner met frisse handelsgeest de Japanners met grote verkoopscijfers kon verleiden om het hoofdkantoor naar Amsterdam te halen, het model 'aan te passen naar de Hollandse wetgeving' voor meer verkoop (40Km/h,4bak, onderlangse pijp en trappers) en zelfs een aanpassing voor meer verkoop aan de oudere Nederlander (de beumer) die wat meer chroom etc moest hebben dat alles om zeep ging..

dankzij de frisse en overgeregelde (angstige) wetgeving werd de sportbrommer een veredelde fiets en door het commercieel success werd dit aan de andere landen opgedrongen.

het klinkt wat zuur, maar dat is het ook gewoonweg
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10825
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Bijna goed.

Hier is altijd sprake geweest van 'fiets met hulpmotor'. Dat betekent dus dat echte (dames- en automaat)bromfietsjes hier geen probleem waren en lichte mototfietsjes teruggetuned moesten worden en van een fietsmechaniek voorzien mosten worden. Ook was de wielmaat niet vrij, die was tot ergens in de 60-er jaren 18 of 19", dus veel motorfietsjes met 17"of kleiner konden hier niet eens een typegoedkeuring krijgen, dat ging eind 60-er jaren nar 16" ofzo. In de 80-er jaren verviel eerst het trapcriterium, daarna de werd de wielmaat helemaal vrij en konden eindelijk scooters en daxen en monkeys als brommer rondrijden. De enige daxen die je hier vor die tijd zag waren een paar ST70's die op motorplaat stonden.

Wat de sportbrommer echt om zeep hielp, was eerst de idioot dure verzekering voor schakelbrommers in de 2e helft 80-er jaren (was over toen snaar aangedreven citta's en scooters de brokkenpiloten werden) en ik denk het feit dat elke chimpansee en scooter kon berijden. Nu geeft het brommerrijbewijs het brommerrijden in het algemeen de genadestoot.

Overigens jeukte het in NL van de FS1's in de jaren 70 en 80.

Waarom voor een lage pijp gekozen is, weet ik niet, een hoge had met hetzelfde gemak begrenst kunnen worden.

Een ander drama waren hier de witte achterspatboarden en gele plaatjes.
Laatst gewijzigd door NIX op 18 feb 2013, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Sportbrommer bestaat niet naar mijn mening. Het was gewoon een motorfietsje, alleen dan 50cc.
Je hebt motoren en je hebt brommers. De Nederlandse FS1 is gewoon een omgebouwd licht motorfietsje
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

bijna goed? volledig fout vind ik het :lol:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

YamaSam schreef:bijna goed? volledig fout vind ik het :lol:


Ben het met je eens Sam spuuglelijk dat trapstel maarja nederland tis niet anders en die verzekering was absurd toen jaren 80 ........
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10825
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik heb nog steeds een allergie voor trappers, trapsetjes, witte achterspatboarden en gele plaatjes. Bij wijze van hoge uitzondering heeft de Beumer z'n trapprs nog. Te brede sturen was ook zo'n klotegeintje waar je op gepakt kon worden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

pee67 schreef:FS1 E ...je zou vanuit het gemak zeggen dat de e staat voor Engeland :wink:

In Duitsland is het de FS1 G, in Frankrijk de FS1 H


FS1-H is België, in Frankrijk heet het FS1-F
Plaats reactie