blondie vragen
-
- 2500km gereden
- Berichten: 4203
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
- Locatie: almere(vh hilversum)
- Contacteer:
blondie vragen
blondie heeft weer wat vragen hahahh
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
Re: blondie vragen
bajaboy schreef:blondie heeft weer wat vragen hahahh
waarom heet een fs1 een fizzy en gebruiken die engelse die E achter fs1-E ? en welke domme landen hadden dat fietssysteem er op zitten net als nederland want ik zie ze overal england duitsland belgie of zijn dathollandse brommers.
Fizzy komt van fs1-e, in engeland kreeg de fs1 een e als toevoeging. De e staat voor england.
In de volksmond werd dit al snel verbasterd tot fizzy.
In engeland hadden ze dezelfde eisen als in NL. Ook daar waren trappers verplicht.
De eerste fizzy in engeland was 1973 (candy gold en candy purple)
1978 chroom 60 cc
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
volgens mij kun je gerust stellen dat de Nederlandse wetgeving het voor de 50cc sportbrommer dik om zeep heeft geholpen.
Het door de Japanners bedachte model (hoge uitlaat, 95km/h, 5versnellingen etc) werd eerst op enkele landen losgelaten en voorzichtig verkocht.
Het is maar toen die ´[]`ù van een Ludy Beuner met frisse handelsgeest de Japanners met grote verkoopscijfers kon verleiden om het hoofdkantoor naar Amsterdam te halen, het model 'aan te passen naar de Hollandse wetgeving' voor meer verkoop (40Km/h,4bak, onderlangse pijp en trappers) en zelfs een aanpassing voor meer verkoop aan de oudere Nederlander (de beumer) die wat meer chroom etc moest hebben dat alles om zeep ging..
dankzij de frisse en overgeregelde (angstige) wetgeving werd de sportbrommer een veredelde fiets en door het commercieel success werd dit aan de andere landen opgedrongen.
het klinkt wat zuur, maar dat is het ook gewoonweg
Het door de Japanners bedachte model (hoge uitlaat, 95km/h, 5versnellingen etc) werd eerst op enkele landen losgelaten en voorzichtig verkocht.
Het is maar toen die ´[]`ù van een Ludy Beuner met frisse handelsgeest de Japanners met grote verkoopscijfers kon verleiden om het hoofdkantoor naar Amsterdam te halen, het model 'aan te passen naar de Hollandse wetgeving' voor meer verkoop (40Km/h,4bak, onderlangse pijp en trappers) en zelfs een aanpassing voor meer verkoop aan de oudere Nederlander (de beumer) die wat meer chroom etc moest hebben dat alles om zeep ging..
dankzij de frisse en overgeregelde (angstige) wetgeving werd de sportbrommer een veredelde fiets en door het commercieel success werd dit aan de andere landen opgedrongen.
het klinkt wat zuur, maar dat is het ook gewoonweg
when men were men, and helmets were for divers
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Bijna goed.
Hier is altijd sprake geweest van 'fiets met hulpmotor'. Dat betekent dus dat echte (dames- en automaat)bromfietsjes hier geen probleem waren en lichte mototfietsjes teruggetuned moesten worden en van een fietsmechaniek voorzien mosten worden. Ook was de wielmaat niet vrij, die was tot ergens in de 60-er jaren 18 of 19", dus veel motorfietsjes met 17"of kleiner konden hier niet eens een typegoedkeuring krijgen, dat ging eind 60-er jaren nar 16" ofzo. In de 80-er jaren verviel eerst het trapcriterium, daarna de werd de wielmaat helemaal vrij en konden eindelijk scooters en daxen en monkeys als brommer rondrijden. De enige daxen die je hier vor die tijd zag waren een paar ST70's die op motorplaat stonden.
Wat de sportbrommer echt om zeep hielp, was eerst de idioot dure verzekering voor schakelbrommers in de 2e helft 80-er jaren (was over toen snaar aangedreven citta's en scooters de brokkenpiloten werden) en ik denk het feit dat elke chimpansee en scooter kon berijden. Nu geeft het brommerrijbewijs het brommerrijden in het algemeen de genadestoot.
Overigens jeukte het in NL van de FS1's in de jaren 70 en 80.
Waarom voor een lage pijp gekozen is, weet ik niet, een hoge had met hetzelfde gemak begrenst kunnen worden.
Een ander drama waren hier de witte achterspatboarden en gele plaatjes.
Hier is altijd sprake geweest van 'fiets met hulpmotor'. Dat betekent dus dat echte (dames- en automaat)bromfietsjes hier geen probleem waren en lichte mototfietsjes teruggetuned moesten worden en van een fietsmechaniek voorzien mosten worden. Ook was de wielmaat niet vrij, die was tot ergens in de 60-er jaren 18 of 19", dus veel motorfietsjes met 17"of kleiner konden hier niet eens een typegoedkeuring krijgen, dat ging eind 60-er jaren nar 16" ofzo. In de 80-er jaren verviel eerst het trapcriterium, daarna de werd de wielmaat helemaal vrij en konden eindelijk scooters en daxen en monkeys als brommer rondrijden. De enige daxen die je hier vor die tijd zag waren een paar ST70's die op motorplaat stonden.
Wat de sportbrommer echt om zeep hielp, was eerst de idioot dure verzekering voor schakelbrommers in de 2e helft 80-er jaren (was over toen snaar aangedreven citta's en scooters de brokkenpiloten werden) en ik denk het feit dat elke chimpansee en scooter kon berijden. Nu geeft het brommerrijbewijs het brommerrijden in het algemeen de genadestoot.
Overigens jeukte het in NL van de FS1's in de jaren 70 en 80.
Waarom voor een lage pijp gekozen is, weet ik niet, een hoge had met hetzelfde gemak begrenst kunnen worden.
Een ander drama waren hier de witte achterspatboarden en gele plaatjes.
Laatst gewijzigd door NIX op 18 feb 2013, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek