Voortandwiel tikt

Alles over de techniek en sleutelen
Cmon

Voortandwiel tikt

Bericht door Cmon »

Hallo,

Onlangs vloog mijn ketting eraf. Heb 'm er weer opgezet, en meteen even de ketting gespannen. Een dag later wilde ik er weer mee rijden maar kwam er onregelmatig getik vanaf mijn voortandwiel. Vond het raar dus ik heb de 2ru maar weer teruggezet. Ik heb inmiddels het voortandwiel blootliggen maar ik weet niet echt wat het probleem is. Er zit wel speling op de as maar ik denk nog geen halve centimeter. En er zit ook speling op het tandwiel, zegmaar haaks op de ketting dus dat het tandwiel wat scheef kan staan ten opzichte van het achtertandwiel. Dit lijkt me allemaal vrij normaal, maar is het dat ook en zou daar het getik van komen?

Het ging dus tikken nadat ik de ketting heb gespannen, dus het moet daar wel iets mee te maken hebben.

Groet!
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Zit het circlipje nog goed? Ook achter het tandwiel?
Yamaha Sheriff 1981
Cmon

Bericht door Cmon »

Oh het tandwiel zit dus tussen twee clipjes?
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Ja moet tussen 2 clipjes zitten.
Yamaha Sheriff 1981
woers
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door woers »

marco schreef:Ja moet tussen 2 clipjes zitten.

Dju, zal ik mij ook nog 1 extra moeten aanschaffen :lol:
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
scirocco
500km gereden
500km gereden

Bericht door scirocco »

woers schreef:
marco schreef:Ja moet tussen 2 clipjes zitten.

Dju, zal ik mij ook nog 1 extra moeten aanschaffen :lol:

2ru is gewoon tandwiel er op 1 cirklip er voor klaar
Komt dat getik niet bij je koppelingsheveltje weg dat die iets verbogen is en tegen het ketting loopt
Laars
2500km gereden
2500km gereden

Re: Voortandwiel tikt

Bericht door Laars »

Cmon schreef:Hallo,

Onlangs vloog mijn ketting eraf. Heb 'm er weer opgezet, en meteen even de ketting gespannen. Een dag later wilde ik er weer mee rijden maar kwam er onregelmatig getik vanaf mijn voortandwiel. Vond het raar dus ik heb de 2ru maar weer teruggezet. Ik heb inmiddels het voortandwiel blootliggen maar ik weet niet echt wat het probleem is. Er zit wel speling op de as maar ik denk nog geen halve centimeter. En er zit ook speling op het tandwiel, zegmaar haaks op de ketting dus dat het tandwiel wat scheef kan staan ten opzichte van het achtertandwiel. Dit lijkt me allemaal vrij normaal, maar is het dat ook en zou daar het getik van komen?

Het ging dus tikken nadat ik de ketting heb gespannen, dus het moet daar wel iets mee te maken hebben.

Groet!

Achterwiel scheef tov het voortandwiel
Goed je achterwiel rechtzetten tov het voortandwiel, klaar is kees
1978 chroom 60 cc
Cmon

Bericht door Cmon »

Lijkt me het meest logisch inderdaad Laars, dat ga ik eerst proberen. Thnx voor de antwoorden!
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

kijk je ketting verbinding stukje even na die kunnen ook tikken als je borg er af is of gewoon je ketting aan een kant gebroken(eigen ervaring)
Cmon

Bericht door Cmon »

Ketting goed, voortandwiel goed, ketting gespannen en heeft nu zo'n 1,5 cm speling. En ik heb het achtertandwiel nu rechter in lijn staan met het voortandwiel (stond inderdaad scheef). Toch blijft ie het tikken en klapperen nog steeds doen. Het is alleen als ik optrek, niet als ik gewoon gas loslaat of met de brommer aan de hand loop. Daarom verdenk ik het voortandwiel ervan dat dat het probleem is. Als ik rij, heb ik het gevoel dat de ketting elk moment los kan barsten.

Het is irritant dat het dus alleen tikt als ik optrek waardoor ik nauwelijks kan voelen met mijn hand of horen waar het vandaan komt...
David
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door David »

Cmon schreef:Ketting goed, voortandwiel goed, ketting gespannen en heeft nu zo'n 1,5 cm speling. En ik heb het achtertandwiel nu rechter in lijn staan met het voortandwiel (stond inderdaad scheef). Toch blijft ie het tikken en klapperen nog steeds doen. Het is alleen als ik optrek, niet als ik gewoon gas loslaat of met de brommer aan de hand loop. Daarom verdenk ik het voortandwiel ervan dat dat het probleem is. Als ik rij, heb ik het gevoel dat de ketting elk moment los kan barsten.

Het is irritant dat het dus alleen tikt als ik optrek waardoor ik nauwelijks kan voelen met mijn hand of horen waar het vandaan komt...

1,5 cm speling als hij op de bok staat of als je erop zit?
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Komt je ketting of borgmoer van je voortandwiel niet tegen het armpje van de koppellingsworm aan?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Cmon

Bericht door Cmon »

David schreef:1,5 cm speling als hij op de bok staat of als je erop zit?

Op de bok idd, maar zo zwaar en groot ben ik niet. Dus zó ver zal ie niet doorzakken toch?

Ketting tegen koppelingsworm lijkt me stug dat dat opeens zo is, maar ik sluit niks uit. Is dat op een makkelijke manier te checken (omdat dat niet te zien is)?
David
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door David »

Cmon schreef:
David schreef:1,5 cm speling als hij op de bok staat of als je erop zit?

Op de bok idd, maar zo zwaar en groot ben ik niet. Dus zó ver zal ie niet doorzakken toch?

Ketting tegen koppelingsworm lijkt me stug dat dat opeens zo is, maar ik sluit niks uit. Is dat op een makkelijke manier te checken (omdat dat niet te zien is)?

Daar zou je nog wel eens van kunnen verschieten, zou het eens nakijken :wink:
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Cmon schreef:Ketting tegen koppelingsworm lijkt me stug dat dat opeens zo is, maar ik sluit niks uit. Is dat op een makkelijke manier te checken (omdat dat niet te zien is)?

Even je schakelpedaal eraf halen en de koppelingskap los schroeven.

Kijk ook goed naar het schroefdraad van de kap of die niet te ver versleten is anders kan het wormpje kantelen.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie