Voortandwiel tikt
Voortandwiel tikt
Hallo,
Onlangs vloog mijn ketting eraf. Heb 'm er weer opgezet, en meteen even de ketting gespannen. Een dag later wilde ik er weer mee rijden maar kwam er onregelmatig getik vanaf mijn voortandwiel. Vond het raar dus ik heb de 2ru maar weer teruggezet. Ik heb inmiddels het voortandwiel blootliggen maar ik weet niet echt wat het probleem is. Er zit wel speling op de as maar ik denk nog geen halve centimeter. En er zit ook speling op het tandwiel, zegmaar haaks op de ketting dus dat het tandwiel wat scheef kan staan ten opzichte van het achtertandwiel. Dit lijkt me allemaal vrij normaal, maar is het dat ook en zou daar het getik van komen?
Het ging dus tikken nadat ik de ketting heb gespannen, dus het moet daar wel iets mee te maken hebben.
Groet!
Onlangs vloog mijn ketting eraf. Heb 'm er weer opgezet, en meteen even de ketting gespannen. Een dag later wilde ik er weer mee rijden maar kwam er onregelmatig getik vanaf mijn voortandwiel. Vond het raar dus ik heb de 2ru maar weer teruggezet. Ik heb inmiddels het voortandwiel blootliggen maar ik weet niet echt wat het probleem is. Er zit wel speling op de as maar ik denk nog geen halve centimeter. En er zit ook speling op het tandwiel, zegmaar haaks op de ketting dus dat het tandwiel wat scheef kan staan ten opzichte van het achtertandwiel. Dit lijkt me allemaal vrij normaal, maar is het dat ook en zou daar het getik van komen?
Het ging dus tikken nadat ik de ketting heb gespannen, dus het moet daar wel iets mee te maken hebben.
Groet!
- scirocco
- 500km gereden
-
- 2500km gereden
Re: Voortandwiel tikt
Cmon schreef:Hallo,
Groet!
Achterwiel scheef tov het voortandwiel
Goed je achterwiel rechtzetten tov het voortandwiel, klaar is kees
1978 chroom 60 cc
-
- 2500km gereden
- Contacteer:
Ketting goed, voortandwiel goed, ketting gespannen en heeft nu zo'n 1,5 cm speling. En ik heb het achtertandwiel nu rechter in lijn staan met het voortandwiel (stond inderdaad scheef). Toch blijft ie het tikken en klapperen nog steeds doen. Het is alleen als ik optrek, niet als ik gewoon gas loslaat of met de brommer aan de hand loop. Daarom verdenk ik het voortandwiel ervan dat dat het probleem is. Als ik rij, heb ik het gevoel dat de ketting elk moment los kan barsten.
Het is irritant dat het dus alleen tikt als ik optrek waardoor ik nauwelijks kan voelen met mijn hand of horen waar het vandaan komt...
Het is irritant dat het dus alleen tikt als ik optrek waardoor ik nauwelijks kan voelen met mijn hand of horen waar het vandaan komt...
-
- 1000km gereden
Cmon schreef:Ketting goed, voortandwiel goed, ketting gespannen en heeft nu zo'n 1,5 cm speling. En ik heb het achtertandwiel nu rechter in lijn staan met het voortandwiel (stond inderdaad scheef). Toch blijft ie het tikken en klapperen nog steeds doen. Het is alleen als ik optrek, niet als ik gewoon gas loslaat of met de brommer aan de hand loop. Daarom verdenk ik het voortandwiel ervan dat dat het probleem is. Als ik rij, heb ik het gevoel dat de ketting elk moment los kan barsten.
1,5 cm speling als hij op de bok staat of als je erop zit?
David schreef:1,5 cm speling als hij op de bok staat of als je erop zit?
Op de bok idd, maar zo zwaar en groot ben ik niet. Dus zó ver zal ie niet doorzakken toch?
Ketting tegen koppelingsworm lijkt me stug dat dat opeens zo is, maar ik sluit niks uit. Is dat op een makkelijke manier te checken (omdat dat niet te zien is)?
-
- 1000km gereden
Cmon schreef:David schreef:1,5 cm speling als hij op de bok staat of als je erop zit?
Op de bok idd, maar zo zwaar en groot ben ik niet. Dus zó ver zal ie niet doorzakken toch?
Ketting tegen koppelingsworm lijkt me stug dat dat opeens zo is, maar ik sluit niks uit. Is dat op een makkelijke manier te checken (omdat dat niet te zien is)?
Daar zou je nog wel eens van kunnen verschieten, zou het eens nakijken

- marco
- Sheriff of the Posbank
Cmon schreef:Ketting tegen koppelingsworm lijkt me stug dat dat opeens zo is, maar ik sluit niks uit. Is dat op een makkelijke manier te checken (omdat dat niet te zien is)?
Even je schakelpedaal eraf halen en de koppelingskap los schroeven.
Kijk ook goed naar het schroefdraad van de kap of die niet te ver versleten is anders kan het wormpje kantelen.
Yamaha Sheriff 1981