Kortsluiting bij knipperlichten en/of gelijkrichtercel

Alles over de techniek en sleutelen
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Kortsluiting bij knipperlichten en/of gelijkrichtercel

Bericht door Rikkert »

Ik zal proberen mijn probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Het is voor mij onmogelijk om te rijden met de accu aangesloten, zonder dat hierbij de zekering doorbrandt. Er bevindt zich namelijk kortsluiting in het circuit, maar het lukt mij niet om te achterhalen waar dit zit. Met behulp van een trafo aangesloten op de rode draad en aarden aan het frame, kan ik spanning op het circuit zetten en dingen proberen/uitsluiten. Het lijkt erop dat de draden in de koplamp goed zitten aangesloten en de draden in het frame ook. Rijden zonder accu gaat namelijk zoals het hoort voor wat betreft de elektronica.

Hoe de situatie is:
Wanneer ik rijd zonder dat de accu is aangesloten, heb ik geen problemen met het voor- en achterlicht, claxon (hoewel deze het niet zo hard doet zonder accu), tellerverlichting en neutraallampje. Wanneer ik de verlichting niet aanheb (dus stand 2 op het contactslot) en veel toeren maak doen de knipperlichten het ook. (De lampjes zijn allemaal 6 volt.)
Wanneer ik echter met behulp van de trafo spanning op het circuit zet (dus de accu nabootsen) begint de trafo te trillen: kortsluiting dus. Wanneer ik de clignoteur en de gelijkrichtercel losmaak, is de kortsluiting verdwenen. Wanneer ik een van de twee weer aansluit, is de kortsluiting terug. Bij de clignoteur is de kortsluiting erger wanneer het lampje aan is bij het knipperen, en de kortsluiting is aan de linkerkant erger dan aan de rechterkant. Bij de clignoteur is overigens geen kortsluiting wanneer ik bij de rechter hendel de knipperlichtstand helemaal op "uit" heb staan.

Wat ik al geprobeerd heb:
De hendels open gehad en de draden door het stuur getrokken, zodat er geen kans is dat de draden beschadigd raken. Deze waren namelijk wat bekneld komen te zitten.
Bij het knipperlicht rechtsachter was de draad doorgesleten waardoor er kortsluiting was met het frame. Deze draad heb ik (als tijdelijke oplossing) wat isolatietape omheen gedraaid. Hierin zou dus geen kortsluiting kunnen zitten.

Ik heb geen idee waar ik het probleem nu moet zoeken, want alles lijkt zoals het hoort te zijn. Wel ben ik van plan om een andere gelijkrichtercel en clignoteur te kopen, zodat ik deze twee onderdelen kan uitsluiten. Hieronder heb ik in de spoiler diverse foto's bijgevoegd, zodat jullie kunnen zien hoe de draden zijn aangesloten. Als jullie verdere uitleg, foto's of iets anders nodig hebben om mij te helpen hoor ik het graag.

[spoil]

Afbeelding
Bedrading clignoteur en gelijkrichtercel

Afbeelding
Het remlicht is nog niet aangesloten

Afbeelding
Bedrading achterlicht en linker en rechter knipperlicht

Afbeelding
Bedrading koplamp

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Overige bedrading binnenin de koplamp

[/spoil]
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Je kan voor het gemak het probleem gaan zoeken door te kijken of het per knipperlicht
verschil maakt
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
rob-w-c
500km gereden
500km gereden

Bericht door rob-w-c »

Volgens mij is clignoteur bijna uitgesloten je hebt maar 2 draden bruin en bruin met wit streepje, en geen massa er bij aangesloten dus misschien toch ergens in een knipper bolletje problemen.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

pee67 schreef:Je kan voor het gemak het probleem gaan zoeken door te kijken of het per knipperlicht
verschil maakt

Zojuist geprobeerd.
Met de trafo spanning over elk individueel knipperlicht, aarde aan het frame, gemeten vanuit de koplamp. Elk knipperlicht geeft gelijke intensiteit van trilling in de trafo. Deze trilling is overigens nihil, het lijkt wel alsof er in de knippers zelf geen kortsluiting zit ofzo?
Wanneer ik beide kanten van de knipperlichten in de koplamp weer aansluit zoals het hoort en er dan spanning op zet met de trafo, trilt hij bij de linkerkant weer harder dan bij de rechterkant.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

rob-w-c schreef:Volgens mij is clignoteur bijna uitgesloten je hebt maar 2 draden bruin en bruin met wit streepje, en geen massa er bij aangesloten dus misschien toch ergens in een knipper bolletje problemen.

Ja dat dacht ik ook al, want als ik bruin aansluit op bruin-met-witte-streep, branden de knippers continu, maar trilt de trafo bij de linkerkant erger dan bij de rechterkant. Wat zou er dan in een knipper verkeerd kunnen zitten?
Zou er dan sprake zijn van een aardeprobleem?
rob-w-c
500km gereden
500km gereden

Bericht door rob-w-c »

Rikkert schreef:
rob-w-c schreef:Volgens mij is clignoteur bijna uitgesloten je hebt maar 2 draden bruin en bruin met wit streepje, en geen massa er bij aangesloten dus misschien toch ergens in een knipper bolletje problemen.

Ja dat dacht ik ook al, want als ik bruin aansluit op bruin-met-witte-streep, branden de knippers continu, maar trilt de trafo bij de linkerkant erger dan bij de rechterkant. Wat zou er dan in een knipper verkeerd kunnen zitten?

Zijn de lampjes het zelfde vermogen(watts).
en anders toch ook die een voor een proberen als trafo trilt kan ook door het vermogen komen dat word weggetrokken van de trafo, als die niet zo zwaar is dan.
bij mijn trafo gaat hij uit bij een echte sluiting.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

rob-w-c schreef:
Rikkert schreef:

en anders toch ook die een voor een proberen als trafo trilt kan ook door het vermogen komen dat word weggetrokken van de trafo, als die niet zo zwaar is dan.

Ik ga nu direct even kijken, ik dacht wel dat ze allemaal hetzelfde vermogen zijn.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

rob-w-c schreef:
Rikkert schreef:

Ik heb even gekeken en er zit één lampje in waar geen wattage opstaat, echter vermoed ik hiervan dat hij wel van een ander wattage is. Wanneer ik dit lampje namelijk aan de andere kant in het bolletje plaats (van de linker- naar de rechterkant) trilt de trafo nu harder bij de rechterkant in plaats van de linkerkant.
Ik heb ook alle lampjes een keer verwijderd en toen spanning over het gehele circuit gezet, echter trilde de trafo toen nog steeds (dus kortsluiting).
Het probleem lijkt hem dus niet in de bollen te zitten?
Morgen ga ik in ieder geval een paar lampjes en zekeringen halen zodat dat uitgesloten kan worden.
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Wellicht geen slecht idee om als eerste je accu te vervangen voor een nieuwe,
je verhaal lezend lijkt het erop dat je accu leeg is en niet oplaadt.

Daarnaast is het vervangen van je clignoteur geen overbodige luxe (ik denk dat deze kaduuk is?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

pee67 schreef:Wellicht geen slecht idee om als eerste je accu te vervangen voor een nieuwe,
je verhaal lezend lijkt het erop dat je accu leeg is en niet oplaadt.

Daarnaast is het vervangen van je clignoteur geen overbodige luxe (ik denk dat deze kaduuk is?

Ik had al een nieuwe accu gekocht, gevuld, opgeladen met behulp van een acculader en geplaatst, echter brandde toen de zekering door.
Het probleem is dat er constant kortsluiting is wanneer de accu is aangesloten.
Een nieuwe clignoteur zal ik halen.
HotWheels
500km gereden
500km gereden

Bericht door HotWheels »

Ben je zeker dat je de gelijkrichter correct heb aangesloten?
Ik merk nl. op de foto's dat er niet ori klemmetjes op genepen zijn. Heb je de + en - niet door elkaar gehaald?
Zo ja, loopt de + van je accu spanning rechtstreeks naar de massa (over de diode die slechts een kleine spanningsval geeft), hetgeen telkens de kortsluiting (en doorbranden zekering) veroorzaakt.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

HotWheels schreef:Ben je zeker dat je de gelijkrichter correct heb aangesloten?
Ik merk nl. op de foto's dat er niet ori klemmetjes op genepen zijn. Heb je de + en - niet door elkaar gehaald?
Zo ja, loopt de + van je accu spanning rechtstreeks naar de massa (over de diode die slechts een kleine spanningsval geeft), hetgeen telkens de kortsluiting (en doorbranden zekering) veroorzaakt.

Zojuist geprobeerd.
De draden op de gelijkrichter verwisseld en spanning over het hele circuit, geeft nog steeds een sterke brom. Het maakt niet uit hoe ik de draden op de gelijkrichter aansluit, de brom is even sterk.
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door Pa_Tombo »

Simpelweg ligt er ergens 100% zeker een spann.draad aan massa.
Meten is weten. :wink:
Maar ja dit is hier al zo vaak aangegeven.
Met een simpel multimetertje kom je al heel ver.
Laatst gewijzigd door Pa_Tombo op 16 aug 2013, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

Pa_Tombo schreef:Simpelweg ligt er ergens 100% zeker een spann.draad aan massa.

Hm daar wordt het een beetje lastig voor mij, ik ben niet zo goed met meten enzo.
Ik weet niet zo goed hoe dat moet. :roll:
Weet jij misschien waar dit dan zou kunnen zitten? Als je kijkt naar de problemen die ik heb?
Rikkert
100km gereden
100km gereden

Bericht door Rikkert »

Pa_Tombo schreef:Simpelweg ligt er ergens 100% zeker een spann.draad aan massa.
Maar ja dit is hier al zo vaak aangegeven.
Met een simpel multimetertje kom je al heel ver.

Ik heb op internet opgezocht hoe ik kortsluiting over een draad moet opzoeken met behulp van een multimeter.
Één stekkertje van de multimeter aan de te meten draad en het andere stekkertje aan het frame.
De multimeter zou dan een weerstand van OL (overload) moeten geven, dan is er géén kortsluiting.
Wanneer hij echter een (lage) waarde weergeeft, zou er wél sprake van kortsluiting moeten zijn.

Ik ben alle kabels even vlug nagelopen en er is één draad die er uitsprong, en dat is de witte die naar de gelijkrichter gaat.
Deze gaf met deze meetmethode namelijk een weerstand van 0,8.
Toen heb ik de kabelboom nagekeken, maar deze ziet er echt piekfijn uit en is er nog geen 3 maanden geleden in gezet.
De draden van de knipperbollen geven allemaal als waarde OL, dus daar zit sowieso geen kortsluiting.

Morgen ga ik er weer mee bezig en dan ga ik er eens goed voor zitten.
Plaats reactie