C codering lagers

Alles over de techniek en sleutelen
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

C codering lagers

Bericht door fokkon »

Ik heb de officiele partslist bekeken voor het vervangen van de krukaslagers en het volgende snap ik niet:
Waarom heeft het rechter krukaslager wel een C-codering (6303 C3) en de linker niet? (6204)
Dit zou betekenen dat ze een verschillende speling hebben ten opzichte van elkaar. Dit is toch niet logisch bij 2 lagers die op dezelfde as zitten? :-?
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: C codering lagers

Bericht door fokkon »

mijn beredenering: beiden C3, aangezien ze beide door de mengsmering gesmeerd worden... klopt? Worden zo ook het meest aangeboden als set..
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: C codering lagers

Bericht door scirocco »

Geen idee waarom het zo vermeld staat in de partslist. Maar gewoon links en rechts de C3 gebruiken
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: C codering lagers

Bericht door marco »

Alle 4 lagers c3 :wink:
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: C codering lagers

Bericht door scirocco »

marco schreef:Alle 4 lagers c3 :wink:

Kan niet kwaad. Maar zelf gebruik ik hier nooit C3 voor alleen de krukas
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: C codering lagers

Bericht door fokkon »

ok ben er uit. 6303 C3 en 6204 C3 voor de krukas, 6303 en 6203Z voor carter. Bestelling is eruit. :-)
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: C codering lagers

Bericht door ginofs1 »

fokkon schreef:ok ben er uit. 6303 C3 en 6204 C3 voor de krukas, 6303 en 6203Z voor carter. Bestelling is eruit. :-)



klopt deze moeten er in :wink:
woers
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 mei 2012, 21:57
Locatie: Belgie Zaventem

Re: C codering lagers

Bericht door woers »

Even SKF catalogus erbij gehaald :prof: :lol:

C3 staat voor een radiale speling groter dan de normale radiale speling (voor krukaslager is dat een speling van ongeveer min 11 en max 25 µm :lol: ) en een grenstoerental van 22 000min^-1.

Nu is mijn vraag waarom dat er een grotere radiale speling op moet staan dan de normale ... Waarom niet minder dus C2, of waarom niet nog meer en dus C5? Wat voor effect heeft die radiale speling op de krukas en dus op de motor?

Als je na de 6303 C3 nog de code RSL toevoegt heb je een afdichtingsrubber in het lager, een keerring achtig ding dus? natuurlijk aan 1 kant, zodat de andere kant nog gesmeerd kan worden, maar dan heb je geen keerring meer nodig?

Lagers, zo een intressante dingen! En heb altijd al die :prof. smiley willen gebruiken! :lol:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: C codering lagers

Bericht door marco »

De lagers met kuntstof afdichting zijn geschikt als wiellagers.
Dan kan er geen vuil inkomen.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: C codering lagers

Bericht door fizzie »

woers schreef:Even SKF catalogus erbij gehaald :prof: :lol:

C3 staat voor een radiale speling groter dan de normale radiale speling (voor krukaslager is dat een speling van ongeveer min 11 en max 25 µm :lol: ) en een grenstoerental van 22 000min^-1.

Nu is mijn vraag waarom dat er een grotere radiale speling op moet staan dan de normale ... Waarom niet minder dus C2, of waarom niet nog meer en dus C5? Wat voor effect heeft die radiale speling op de krukas en dus op de motor?

Als je na de 6303 C3 nog de code RSL toevoegt heb je een afdichtingsrubber in het lager, een keerring achtig ding dus? natuurlijk aan 1 kant, zodat de andere kant nog gesmeerd kan worden, maar dan heb je geen keerring meer nodig?

Lagers, zo een intressante dingen! En heb altijd al die :prof. smiley willen gebruiken! :lol:


De C3 lagers zijn bedoeld om de slingering van de krukas op te vangen. De krukas mag max 0,03 mm slingeren. :wink:
De andere lagers behoren standaard te zijn geen C3.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: C codering lagers

Bericht door NIX »

Keerringen verwijderen als je ze als krukaskeerring gebruikt. Een blokkeerring kan de druk van een 2T motor wel hebben, de lagerkeerring niet. Voor bakken 1 keerring verwijderen zodat de bakolie het lager smeert.
Wilbar
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:17
Locatie: Haaksbergen

Re: C codering lagers

Bericht door Wilbar »

Lagerspeling

Speling bepaalt in belangrijke mate de levensduur van en het geruis in het lager. De speling wordt aangegeven in:

1) radiale speling: verplaatsing haaks op hartlijn van de as

2) axiale speling: verplaatsing parallel aan hartlijn van de as

De inwendige speling van een lager is de afstand waarover de ene ring ten opzichte van de andere kan bewegen, gemeten zonder belasting. Tussen de radiale speling van een ongemonteerd en een gemonteerd lager bestaat in de regel een verschil. Dit verschil komt door de gekozen as- en huispassing (plus of min toleranties hiervan) die de binnenring kan oprekken en/of de buitenring in elkaar kan drukken. Dus de beginspeling vóór montage is altijd groter dan de speling tijdens bedrijf. Ook treden er spelingsveranderingen op door warmteuitzetting tussen binnen- en buitenring van lagers in bedrijf. In algemeenheid behoren lagers in bedrijfstoestand een speling van praktisch nul, met name geldend voor kogellagers en o.a. tonlagers, kegellagers en cilinderlagers een kleine positieve speling van een paar micron te hebben. De keuze van de juiste speling is afhankelijk van o.a. de toepassing, as- en huispassingen en temperatuur in het lager en de machine.

De radiale spelingsklassen voor niet gemonteerde lagers zijn in ISO
normen en tabellen vastgelegd (opgaves hiervan staan in de
lagercatalogi). Bij de meest voorkomende lagers zoals groefkogellagers,
tonlagers en cilinderlagers wordt de speling bij de produktie bepaald.
Toevoegingscodes zijn:
C2 - speling kleiner dan normaal
C0 - standaard speling voor toepassing waar met de normaal
aanbevolen passingen en onder gewone
bedrijfsomstandigheden een min of meer juiste speling
overblijft (wordt in de lagercodering niet aangegeven)
C3 - speling groter dan C0
C4 - speling groter dan C3
C5 - speling groter dan C4.

Deze coderingen (behalve dan C0) komen achter de
lagerreferentie te staan bijvoorbeeld 6308-ZZ C3.

De passing van de binnenring van het lager op de krukas bij een fs1 is een vaste passing, de passing van de buitenring van het lager op de krukas is ook een vaste passing. De binnering zet uit en de buitenring zet uit, daarbij wordt de axiale speling kleiner. Dus een c3 lager is gewenst.

Groeten: Wilfried
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: C codering lagers

Bericht door marco »

fizzie schreef:De andere lagers behoren standaard te zijn geen C3.


Waarom niet?
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: C codering lagers

Bericht door fizzie »

Wilbar schreef:Lagerspeling

Speling bepaalt in belangrijke mate de levensduur van en het geruis in het lager. De speling wordt aangegeven in:

1) radiale speling: verplaatsing haaks op hartlijn van de as

2) axiale speling: verplaatsing parallel aan hartlijn van de as

De inwendige speling van een lager is de afstand waarover de ene ring ten opzichte van de andere kan bewegen, gemeten zonder belasting. Tussen de radiale speling van een ongemonteerd en een gemonteerd lager bestaat in de regel een verschil. Dit verschil komt door de gekozen as- en huispassing (plus of min toleranties hiervan) die de binnenring kan oprekken en/of de buitenring in elkaar kan drukken. Dus de beginspeling vóór montage is altijd groter dan de speling tijdens bedrijf. Ook treden er spelingsveranderingen op door warmteuitzetting tussen binnen- en buitenring van lagers in bedrijf. In algemeenheid behoren lagers in bedrijfstoestand een speling van praktisch nul, met name geldend voor kogellagers en o.a. tonlagers, kegellagers en cilinderlagers een kleine positieve speling van een paar micron te hebben. De keuze van de juiste speling is afhankelijk van o.a. de toepassing, as- en huispassingen en temperatuur in het lager en de machine.

De radiale spelingsklassen voor niet gemonteerde lagers zijn in ISO
normen en tabellen vastgelegd (opgaves hiervan staan in de
lagercatalogi). Bij de meest voorkomende lagers zoals groefkogellagers,
tonlagers en cilinderlagers wordt de speling bij de produktie bepaald.
Toevoegingscodes zijn:
C2 - speling kleiner dan normaal
C0 - standaard speling voor toepassing waar met de normaal
aanbevolen passingen en onder gewone
bedrijfsomstandigheden een min of meer juiste speling
overblijft (wordt in de lagercodering niet aangegeven)
C3 - speling groter dan C0
C4 - speling groter dan C3
C5 - speling groter dan C4.

Deze coderingen (behalve dan C0) komen achter de
lagerreferentie te staan bijvoorbeeld 6308-ZZ C3.

De passing van de binnenring van het lager op de krukas bij een fs1 is een vaste passing, de passing van de buitenring van het lager op de krukas is ook een vaste passing. De binnering zet uit en de buitenring zet uit, daarbij wordt de axiale speling kleiner. Dus een c3 lager is gewenst.

Groeten: Wilfried


Klopt. De boel zet uit als het warm wordt. Maar een standaard lager vangt dit ook wel op. Zo extreem warm wordt de boel nou ook niet.
Het is echt om de slingering op te vangen niet om de temp. op te vangen. Tel de toleranties maar op en je ziet dat bij de max het net binnen spec. valt
Ik reviseer dagelijks (motor)-spindels elektromotoren assenmotoren enz van cnc machines. En daar komt net wat spitser. P4 /P5 lagers enz.
Er gaan heel wat broodje aap verhalen rond.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: C codering lagers

Bericht door fizzie »

marco schreef:
fizzie schreef:De andere lagers behoren standaard te zijn geen C3.


Waarom niet?


Waarom ga je "versleten" lagers vervangen die mss wel minder speling hebben dan een c3.
Plaats reactie