Wielen spaken

Alles over de techniek en sleutelen
paull
1250km gereden
1250km gereden

Velgen

Bericht door paull »

Beste forum leden,

Ben nieuw hier en had eigelijk meteen al even een vraagje over het opnieuw spaken van een velg. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen. Bij het spaken van het wiel is een speciale volgorde nodig, anders krijg je een schuin wiel of dat de naaf niet mooi in het midden zit. Nou vraag ik me af, als ik nou gewoon één voor één de spaken vervang dus, oude eruit nieuwe erin, oude eruit nieuwe erin enz. zou dat dan gewoon kunnen of moet ik alle oude er in één keer uit halen en dan alle nieuwe erin?? Moet ik nog letten op hoe strak ik ze opdraai, of moet dat tot je het nippeltje niet verder kan draaien omdat de spaak er dan doorheen komt?

Mvg.

Paul
Fyer

Bericht door Fyer »

verkeerde topic?
reddevil
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door reddevil »

spaken is zelf heel lastig te doen..

je kan ze beter naar je brommerboer brengen
dan weet je zeker dat alles goed zit..
Afbeelding
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

reddevil schreef:spaken is zelf heel lastig te doen..

je kan ze beter naar je brommerboer brengen
dan weet je zeker dat alles goed zit..
Afbeelding

Ja tot ze los gaan zitten :mrgreen: :P

Maar je kunt ze wel zelf spaken maar voor die paar euro's laat je het toch gewoon doen :jeej:
reddevil
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door reddevil »

Ja tot ze los gaan zitten :mrgreen: :P

:roll: :lol:

worden dinsdag nagetrokken :lol:
Thomash
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door Thomash »

ik las in de laatste bromfiets dat een opa zijn kleinzonen de wielen had laten spaken. dus zo moeilijk zou het toch niet zijn? voor de fiets doe je het toch ook zelf als er een spaak gebroken is?
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

Thomash schreef:ik las in de laatste bromfiets dat een opa zijn kleinzonen de wielen had laten spaken. dus zo moeilijk zou het toch niet zijn? voor de fiets doe je het toch ook zelf als er een spaak gebroken is?

bij m'n fiets laat ik ze gewoon zitten :roll:
geo

Bericht door geo »

surf maar eens naar suzuki ac 50. op deze site krijg je stap voor stap uitgelegt hoe je een wiel moet spaken. Het uitlijnen en richten is een andere zaak. Ja kan hiervoor terecht bij elke fietsenmaker. Vraag wel eerst de prijs voor het uitlijnen , richten van een bromfietswiel, de prijzen hiervoor durven nogal eens te verschillen. Ik heb bij de duuurste ooit 25 euro betaalt voor het uitlijnen van één wiel, nu betaal ik nog 9euro voor een wiel. Dus eerst rondvragen dan laten uitlijnen, het spaken zelf kan aan de hand van voornoemde site en met het nodige geduld zelf uitvoeren.
grt Geo
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Spaken zelf is niet moeilijk. Spannen is een vak apart. Of je moet het zelf kunnen/willen, dat houd in dus veel geduld en tijd hebben
reddevil
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door reddevil »

ja idd.. het in elkaar zetten kan iedereen maar het recht spannen is een vak apart
carrejans
500km gereden
500km gereden

Bericht door carrejans »

Ik heb vandaag mijn nieuwe spaken toegekregen van Sjon.

Ik volg de foto's op de link van Geo: http://users.telenet.be/luc.aerts1/spak ... n_wiel.htm

Nu zouden er blijkbaar spaken moeten tussenzitten met een rechte hoek en met een stompe hoek:

Afbeelding

Maar bij mij zitten er enkel spaken met een rechte hoek tussen.
Of is dit anders bij een RD, dan bij een Suzuki AC?
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

de ori fs1 spaken die ik hier heb liggen hebben ook 2 verschillende hoeken, de imi's niet
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

met de lange 90 graden hoek moet buitenom de naaf en de andere moet binnenlangs de naaf
geo

Bericht door geo »

carrejans schreef:Ik heb vandaag mijn nieuwe spaken toegekregen van Sjon.

Ik volg de foto's op de link van Geo: http://users.telenet.be/luc.aerts1/spak ... n_wiel.htm

Nu zouden er blijkbaar spaken moeten tussenzitten met een rechte hoek en met een stompe hoek:

Afbeelding

Maar bij mij zitten er enkel spaken met een rechte hoek tussen.
Of is dit anders bij een RD, dan bij een Suzuki AC?

Je moet gewoon beide soorten spaken hebben, anders krijg je je wiel nooit goed gespaakt. Kontakt opnemen en terugsturen die handel, hier is een vergissing gebeurt.
Ook bij een rd heb je de beide soorten nodig.
carrejans
500km gereden
500km gereden

Bericht door carrejans »

geo schreef:Je moet gewoon beide soorten spaken hebben, anders krijg je je wiel nooit goed gespaakt. Kontakt opnemen en terugsturen die handel, hier is een vergissing gebeurt.
Ook bij een rd heb je de beide soorten nodig.

Ben je daar heel zeker van? De spaken zaten per wiel (trommel en schijf) in een zakje geseald.
Ik heb ze ondertussen volledig gespaakt, zonder problemen. Of het richten ook zonder problemen zal gaan, weet ik niet.

Ik heb trouwens ooit een keertje tweedehands spaken gekregen van iemand van het forum. Nu ik die bekijk, zitten daar ook enkel spaken met 90° tussen.

Misschien zijn de 18" naven van een RD beetje anders, dan van fs1 en AC50?
Hmm, kweet nu niet goed wat doen. 'k Zal Sjon anders ook eens mailen.

Ik heb zaterdag afspraak met fietsenmaker om te laten richten. (ik hoop dat hij het gratis doet, heb er net twee nieuwe fietsen besteld)
Plaats reactie