zuiger stroef in cilinder

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
prit2

zuiger stroef in cilinder

Bericht door prit2 »

het gaat om zo'n f5b zuiger cilinder setje van almere. toen ik het net wilde monteren ging dat erg moeizaam omdat de bijgeleverede zuigerveren vrij wijd open stonden, normaal doe ik eerst de zuiger aan de krukas en dan schuif ik de clinder erover maar dat ging niet.
toen heb ik eerst los de zuiger met veren in de cilinder gefriemeld, dat ging wel maar toen de zuiger erin zat ging die maar moeilijk op en neer, het schoof, nja, stroef en het was niet mogelijk, ook niet met kracht, om dat zuiger rond te draaien(pijltje moets nog naar beneden).

zou het kunnen zijn dat ze me prongelijk overmaat zuigerveren hebben gegeven? of kan ik er gewoon mee gaan rijden. de cilinder is namelijk wel de goede maat en de veren kunnen zich ok nog moeten 'zetten'.

groetjes
pieter
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Je gaat toch ook geen kind van 2......... :roll:

Als het te strak gaat, niet doen! :shock:
Het wordt warm en zet daardoor nog meer uit etc.
Als je twijfelt kan je bij een revisiebedrijf de speling op laten meten. (of zelf proberen)
Die moet volgens specificaties 0,6mm zijn.
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

volgens mijn boekjes moet de speling tussen 0,035 - 0,040 mm zitten
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Dan was het 0,06 :lol:
Iets ruimer voor een licht opgevoerde FS1 is volgens mij niet zo erg...
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

volgens mij ook niet
prit2

Bericht door prit2 »

Niels schreef:Je gaat toch ook geen kind van 2......... :roll:

Als het te strak gaat, niet doen! :shock:
Het wordt warm en zet daardoor nog meer uit etc.
Als je twijfelt kan je bij een revisiebedrijf de speling op laten meten. (of zelf proberen)
Die moet volgens specificaties 0,6mm zijn.


wat bedoel je met dat kind van twee? leg ns uit?

maar ik moest toevallig nog bij leertouwer zijn, had ik even niet aan gedacht, dus daar maar n nieuw setje zuigerveren (immi €7,95 :shock: ) gehaald
hopen dat t nou lukt
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

prit2 schreef:
Niels schreef:Je gaat toch ook geen kind van 2......... :roll:

wat bedoel je met dat kind van twee? leg ns uit?


Zoals ik t op vat zou je denk ik je niveau flink moeten laten dalen :lol: :lol: :lol:
prit2

Bericht door prit2 »

dan ken je me niet :D
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Whaha, nou je weet wel wat ik bedoel :lol:
Kon het niet laten... :P
prit2

Bericht door prit2 »

wat bedoel je dan :P
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18360
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Zowiezo, een nieuwe cilinder en zuiger lopen vrijwel altijd stak, omdat je vrij weinig zuigerspeling hebt (en zo hoort het). Mijn z1 die ik gehoond had, met nieuwe zuigerveer erop, kon ik ook amper draaien laat maar zeggen. Ik moest wel redelijk wat kracht zetten. Je moet zowiezo je wand ff met een vinger 2-takt olie insmeren. Dan gaat het ook al soepeler.
ALs je zuigerveren echt een hele overmaat te groot waren, had het nooit gepast.
prit2

Bericht door prit2 »

mm ok,
die olie had ik gedaan, de zuiger gaat er los gewoon goed in, als je hem erin doet zakt ie echt langzaam naar beneden, dat is dus goed.

net nieuwe zuigerveren gehaald, zo ff proberen hoe dat gaat

die van mij was echt niet te draaien, ook niet als ik me een beetje boos maakte
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

gaat de piston er goed doorheen zónder de zuigerveren?
als dat zo is,
heb je die segmenten in de cylinder gepast, zonder de piston erin, en gekeken naar de opening van de koppen?
als die daar al raken moet je ze voorzichtig bijvijlen,
op toptemperatuur zouden ze dan nét niet mogen raken..

als het de piston zelf is (ook stroef zonder de segmenten)
dan moet je wel opletten bij het inrijden..
of bijhonen als het echt moeilijk gaat..

een goeie piston, die valt in een cylinder, en als je je hand als cylinderkop plaatst, moet ie bij het vallen, eens de poorten gepasseerd, ferm vertragen.
dan heb je'n goeie. (en moet je voorzichtiger inrijden)
;)
when men were men, and helmets were for divers
prit2

Bericht door prit2 »

bedankt voor het posten sam.
heb het net gecheckt en gemonteerd en hij draaide prima, niets aan het handje dus behalve wat paranoia van mijn kant..

pieter
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

fijn om horen dat de fs1 weer muziek maakt ;)
when men were men, and helmets were for divers
Plaats reactie