uitlaat optimaliseren..?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
maniac on wheels

uitlaat optimaliseren..?

Bericht door maniac on wheels »

jo
ik rijdt met immitatie 60cc cilinder, met gekietelde uitlaatpoort. ik heb een lafranconi met 32 mm bocht. Overlaatst heb een stukje van de bocht afgehaald en hem goed vastgehangen. De bocht was te lang en kwam in de opengaande conus vd pijp. hij kan nog naar achter, maar ook nog naar voor. Nu trekt hij harder in eerste maar hoge toeren in derde maakt hij niet meer en vierde helemaal niet. ik ben pas gevallen en heb mijn kilometriek kapot gekopt dus ik weet niet hoe hard ik rijd.. maar zeker trager als tevoren. wat waren de regels weer voor afstellen van zo n pijp? ik vind het niet meer terug... langere bocht = meer trek...? kortere tailpipe =.... ????
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

De lengte van de tailpipe heeft minder invloed als bv de lengte van de bocht. Over het algemeen kan je zeggen dat je met een langere bocht meer trekkracht onderin krijgt, maar dat 'ie dan slomer is.
Wat is je vertanding, want het klinkt alsof je vertanding te zwaar is
edje

Bericht door edje »

volgens mij anders om :wink: een korte pijp trekt harder dan een lange, lange maakt meer toptoeren :wink:
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Waarom hebben originele 45 km brommers dan altijd een superlange bocht (kijk bv naar Kreidler, daar zie je dat duidelijk)? Om hem te knijpen :P en dan levert dat ding ook wat koppel. Mss is "trekkracht onderin" het verkeerde woord. Maar het perkt de powerband in, zodat het allemaal vrij vlak wordt
edje

Bericht door edje »

ik heb het over de gehele lengte van de uitlaat :wink:
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

En ik over de bocht, daar vraagt de topicstarter ook om :P
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

volgens mijs is het met een schotten uitlaat zo: hoe korter met een lange bocht hoe krachtiger onderin en hoe langer de uitlaat plus een iets kortere bocht is meer kracht bovenin.

ik kan het ook helemaal fout hebben
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door jeroenvans »

als je het werktoerental van je uitlaat wil verhogen moet de bocht korter en wil je het dat hij op een lager toerental werkt moet hij langer... gaat om de tijd die de schokgolf (met de snelheid vant geluid) erover doet om heen en terug te kaatsen.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jeroenvans schreef:als je het werktoerental van je uitlaat wil verhogen moet de bocht korter en [s]wil je het dat hij op een lager toerental werkt moet hij langer[/s]... gaat om de tijd die de schokgolf (met de snelheid vant geluid) erover doet om heen en terug te kaatsen.

de dikte van de voorbocht zal ie niet kunnen veranderen hee jongens!?
vraag is dan ook nog of je met 'inkorten van de vorbocht' de buitenkant, of de binnenkant bedoelt,
door hem er verder op te schuiven, verander je aan de binnenkant de lengte van de buis niet.

de totale lengte wordt wél korter, dus helpt ie lagere toeren als voorheen..

van hetgeen ik hoor zou ik terug wat verlengen
rapper dikker gaan heeft uiteraard zijn verschil, maar da's hier niet echt toepasbaar (je gaat die franconi toch niet verslijpen?)
when men were men, and helmets were for divers
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door jeroenvans »

weer wat geleerd... :lol:
Plaats reactie